Avatar billede impulze Nybegynder
20. januar 2009 - 21:22 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Gå en mappe tilbage på DOCUMENT_ROOT

Davs alle..

Har et hurtigt spørgsmål.
Som går ud på om man kan lave et eller andet script med $_SERVER["DOCUMENT_ROOT"], hvor den går et mappe tilbage med f. eks. $tilbage - Ligesom med "../../include/fil.php".

Er dette muligt?
Avatar billede olebole Juniormester
20. januar 2009 - 21:24 #1
<ole>

$_SERVER["DOCUMENT_ROOT"]."/../";

/mvh
</bole>
Avatar billede impulze Nybegynder
20. januar 2009 - 22:03 #2
Hmm.. Kan ikke rigtigt få den til at finde en fil med det..
Avatar billede showsource Seniormester
20. januar 2009 - 23:26 #3
Prøv
<?php
echo dirname($_SERVER["DOCUMENT_ROOT"]);
?>
Avatar billede coderdk Praktikant
20. januar 2009 - 23:52 #4
eller

echo realpath( $_SERVER["DOCUMENT_ROOT"] . "/../" );
Avatar billede impulze Nybegynder
21. januar 2009 - 00:44 #5
coderdk, det virkede meget bedre med at kunne skifte tilbage i mapperne..
Kan realpath så også bruges til at give adressen til en js eller css fil i <script> og <link>?
Avatar billede hmortensen Nybegynder
21. januar 2009 - 06:25 #6
Clientside scripts, billeder osv skal ligge inden for webserverens rod, ellers kan klienten ikke hente de pågældende filer.
Avatar billede coderdk Praktikant
21. januar 2009 - 10:05 #7
Nej, som hmortensen nævner, er stierne i script relative i forhold til webroot.
realpath oversætter bare en vilkårlig sti, til en "ægte" sti. Dette gør også at stier på nogle webhoteller som ser sådan ud /home/ditnavn/www bliver lavet om til /var/vol0001/noget/andet/ditnavn/www - men det behøver du ikke bekymre dig om :) Realpath returnerer FALSE hvis stien ikke eksisterer.
Avatar billede impulze Nybegynder
06. februar 2009 - 09:40 #8
Lukker.
Kunne bruge det til fleste af de ting jeg ønskede. Så olebole og coderdk smid et svar og tam for hjælpen :)
Avatar billede impulze Nybegynder
16. december 2015 - 13:22 #9
Lukker