Avatar billede gucciebird Nybegynder
16. januar 2009 - 20:36 Der er 9 kommentarer

Ingen forbindelse til nettet på min stationære computer

Jeg skærer det helt ud i pap, så kan jeg også selv være med...

Jeg har en stationær og en bærbar. Den bærbare kører jeg trådløst net på via min router, den stationære kører jeg net på via et kabel fra routeren.

Nu virker mit net på den stationære ikke lige pludselig. Det virker på den bærbare.

På den tid det tog at lave og spise aftensmad, stod den stationære bare og kørte uden at nogen har rørt den eller kabler, og da jeg så er færdig med aftensmaden, kan jeg overhovedet ikke komme på nettet på den stationære.

Hvis jeg tager kablet fra den stationære og stikker ind på den bærbare og slår den trådløse forbindelse fra, så virker kablet på den bærbare fint nok.

Jeg fatter MINUS! Er der nogen som kan hjælpe - gerne hurtigt...
Avatar billede froej Nybegynder
16. januar 2009 - 22:59 #1
Du skulle vel ikke køre med fast IP adresse på dem stationære og DHCP på den trådløse? Prøv lige at tjekke dine IP adresser!
Avatar billede gucciebird Nybegynder
16. januar 2009 - 23:26 #2
Det aner jeg ikke om jeg har, ved slet ikke hvordan.
Hvordan tjekker jeg mine IP adresser?
Avatar billede gucciebird Nybegynder
16. januar 2009 - 23:28 #3
Hvis det kan hjælpe, så modtager jeg næsten ikke nogle "pakker", når jeg kigger på status'en for min LAN forbindelse på den stationære. På 10 minutter har jeg modtaget 26, hvilket er meget lidt i forhold til hvad jeg normalt gør.
Avatar billede gucciebird Nybegynder
16. januar 2009 - 23:29 #4
Hov - på begge computere er adressetypen "tildelt af DHCP".
Avatar billede froej Nybegynder
17. januar 2009 - 10:55 #5
Hvis begge får fra DHCP, burde det ikke give problemer, men tjek det alligevel.

I en DOS prompt (start-kør-skriv cmd-tryk enter) skriver du ipconfig /all
Så får du noget lign. det her:

Windows IP-konfiguration

      Værtsnavn. . . . . . . . . . . . . . . . . . : Computernavn
      Primært DNS-suffiks. . . . . . . . . . . . . :
      Nodetype . . . . . . . . . . . . . . . . . . : Ukendt
      IP-routing aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej
      WINS-proxy aktiveret . . . . . . . . . . . . : Nej

Ethernet-netværkskort LAN-forbindelse:

      Forbindelsesspecifikt DNS-suffiks. . . . . . :
      Beskrivelse. . . . . . . . . . . . . . . . . : Realtek RTL8139 PCI Ethernet
      Fysisk adresse . . . . . . . . . . . . . . . : 00-01-80-40-nn-nn
      Dhcp aktiveret . . . . . . . . . . . . . . . : Nej

      IP-adresse . . . . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.101
      Undernetmaske. . . . . . . . . . . . . . . . : 255.255.255.0
      Standardgateway. . . . . . . . . . . . . . . : 192.168.1.1
      DNS-servere. . . . . . . . . . . . . . . . . : 193.162.153.164

Ip adressen må ikke være den samme på to maskiner i samme netværk. Det svarer til shopoholics og kun et dankort *S*
Avatar billede gucciebird Nybegynder
17. januar 2009 - 14:18 #6
Ok ip-adresserne er ikke ens.

Hvad gør jeg så?
Avatar billede froej Nybegynder
17. januar 2009 - 14:39 #7
Så gætter jeg på at fejlen ligger i netkortet på den stationære. Har du mulighed for at afprøve et andet netkort til den stationære?

Ellers kan vi prøve at tjekke Firmware og driver til netkortet.
Kan du tjekke hvilket mærke og model du har siddende i din stationære?
Avatar billede gucciebird Nybegynder
17. januar 2009 - 15:12 #8
Jeg har fået fat i et nyt netkort, som jeg har sat i - og nu virker det. Det var altså netkortet som var defekt.

Tak for hjælpen.
Avatar billede froej Nybegynder
17. januar 2009 - 15:39 #9
Velbekomme