Avatar billede tob Nybegynder
16. januar 2009 - 00:19 Der er 5 kommentarer

Hvilke komponenter?: Støjsvag pc til grafik og kontorarbejde

Hej!

Jeg skal til at købe mig en stationær pc (eller komponenterne til én), efter i mange år at have kørt på IBM's bærbare. Nu er jeg omsider startet på et studie, hvor jeg har brug for noget computerkraft til programmer som ProEngineer, SolidWorks og lignende 3D modelbygningsprogrammer. Jeg byggede selv min gamercomputer i 2000 (det er nogle år siden!), men siden har jeg ikke fulgt så meget med i udviklingen af hardware til de stationære (dog en hel den til bærbare!) Men til sagen!

Jeg har brug for en maskine der med et budget på 4000-6000 kr. kan følgende i prioriteret rækkefølge:

1. Kan køre grafisk tunge programmer (ram + processorkraft går jeg ud fra - og hurtig disk evt. i raid - eller hvad er smart? og hvad med varme og støj?)
2. Er støjsvag (den står i min stue og vil køre hele eftermiddagen og aftenen - jeg er vant til min IBM x61s og den siger ingenting!)
3. Har et grafikkort der som minimum kan trække min EIZO 24" s2431W skærm og mit SONY 40" fjernsyn med fullhd og hdmi indgang + evt. en ekstra udgang
4. Et pænt sort kabinet
5. 1 TB harddiskplads

Jeg gamer ikke, og kommer nok ikke meget til det længere.. desværre!

4000-6000 gode danske kroner - gerne tættest på de 4K..

Kan det lade sig gøre, og hvilke komponenter vil i foreslå?

Tusind tak for hjælpen!! :)

Tobias
Avatar billede justrace Novice
16. januar 2009 - 00:48 #1
Til det budget går det ikke. :)

Skal nok vende tilbage i morgen med forslag til indmad.
Avatar billede tob Nybegynder
17. januar 2009 - 12:16 #2
Hey Justrace - vender du ikke tilbage med lidt ideer? PFT!
Avatar billede justrace Novice
17. januar 2009 - 14:17 #3
Ud fra oplysningerne bliver det jo alligevel em "gamer-pc", for resultatet er det samme. Jeg bruger selv Adobe CS4 og da jeg byggede en PC efter kravene til PhotoShop og Premiere stod jeg med en fet god gamer.

Det eneste der på gameren kan ændres er fra en QuadCore til en DualCore. Men her bruger vi en Q9550.

Men til sagen.

Et ASUS P5Q DeLuxe bundkort, da det har et specielt dobbelt SATA-stik til at sætte 2 arbejdsdiske i RAID0 for større perfomance.

De to harddiske til det behøver ikke være voldsomt store da det kun er når du arbejder på et projekt de skal bruges.

En harddisk til C:\-drev.

En Harddisk til data.

8 GB RAM. Vil anbefale Corsair Dominator HDX.

2 x ASUS HD4870/1GB grafikkort.

Kabinet med den beskrivelse kan kun blive et ANTEC PERFOMANCE 182.

Så er der det med støj. Da det er en ret heftig maskine der brænder noget strøm af, bliver tingene jo varme, og det kræver noget udluftning. Og den luftstrøm suser jo noget, men kan godt reduceres lidt med vandkøling.
Avatar billede justrace Novice
17. januar 2009 - 14:18 #4
... og selvfølgelig en Vista Ultimate 64 licens.
Avatar billede justrace Novice
17. januar 2009 - 14:21 #5
Men jeg vil mene du kommer op på et slutresultat på omkring de 10.000,-