Avatar billede kaduffo Nybegynder
15. januar 2009 - 22:43 Der er 8 kommentarer

Cirkel i Photoshop

Jeg sidder og kæmper med Photoshop i CS3-pakken og vil rigtigt gerne have lavet en cirkel, som så også er en cirkel, når jeg trækker den færdige fil ud af programmet - den skal bruges i et redigeringsprogram efterfølgende.

Men jeg kan af uransaglige årsager ikke få beskåret billedet, så det kommer ud på den måde. Jeg har to lag liggende, det ene en hvid baggrund og ovenover noget tekst. Jeg kan godt få skabt cirkelformen og også tegne en cirkel via 'stroke'. Men jeg vil gerne have skåret alt det uden for cirklen væk. Hvordan gør jeg det?
Avatar billede olebole Juniormester
15. januar 2009 - 22:46 #1
<ole>

Lav cirklen med oval-værktøjet og Shift holdt nede. Tryk derefter Ctrl+Shift+I, som inverterer selektionen. Derefter kan du trykke Backspace.

Nu trykker du igen Ctrl+Shift+I og vælger Stroke fra Edit-menuen

/mvh
</bole>
Avatar billede olebole Juniormester
15. januar 2009 - 22:47 #2
- men teksten skal naturligvis være rasterized
Avatar billede prodic Mester
15. januar 2009 - 22:58 #3
Hvis du kan lave cirklen, så kan du også få markeret det "overskydende".
Kan du det så kan du også lave en layermask af det "overskydende".
Det kan du så gemme som en psd-fil, hvilken du kan importere i dit redigeringsprogram.
Slutresultatet vil være, at du har en cirkel uden det overskydende - tilmed i en udgave hvor du efterfølgende kan redigere cirkelformen.

Uden at kende redigeringsprogrammet og indholdet af photoshopfilen, så ville jeg overveje at lave det hele i redigeringsprogrammet.
Det andet lyder umiddelbart som en omvej for noget ret simpelt.
Avatar billede kaduffo Nybegynder
15. januar 2009 - 23:28 #4
Det blev jeg desværre ikke meget klogere af...

Hvad betyder rasterized, og hvordan klarer man den?

Hvordan laver man en layer mask?
Avatar billede olebole Juniormester
15. januar 2009 - 23:32 #5
Højreklik på tekstlaget og vælg Rasterize
Avatar billede olebole Juniormester
15. januar 2009 - 23:32 #6
- i lagmenuen
Avatar billede kaduffo Nybegynder
16. januar 2009 - 09:56 #7
Men det er som om, der mangler noget? Jeg kan sagtens tegne en cirkel ved at vælge 'stroke'. Men jeg vil også gerne bevare den cirkel uden alt det udenom cirklen i en billedfil efterfølgende. Som det er nu, er der blot tegnet en cirkel på et kvadratisk felt.

Faktisk har jeg to lag liggende, et hvor der er tegnet en cirkel og så et lag med teksten, som ligger indeni. Så i princippet skal de vel begge beskæres som cirkel, hvis det skal se rigtigt ud. Desuden skal nederste lag have en hvid flade / baggrund - hvordan får man det?
Avatar billede olebole Juniormester
16. januar 2009 - 10:46 #8
Prøv at gøre, som vi skriver. Du har nu to forskellige opskrifter på netop, hvad du beder om  =)