Avatar billede timmwillum Nybegynder
15. januar 2009 - 21:49 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Undgå Skype numre

Hej alle eksperter

De seneste udgaver af IE har en "smart" finesse, hvor alle telefonnumre bliver vist med et aktivt Skype link og noget grafik omkring. Det er mildest talt ikke særlig kønt på en webside og kan desuden "skubbe" tekst på uhensigtsmæssig måde.

Er der nogen, som ved om man med noget kode, kan undgå denne monster irriterende effekt?
Avatar billede olebole Juniormester
15. januar 2009 - 21:51 #1
<ole>

Man kan afinstallere Skype. Du kan ikke gøre noget med JavaScript eller anden frontend kode

/mvh
</bole>
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. januar 2009 - 22:06 #2
Du kan deaktivere funktionen i Skype. Skulle jeg mene.
Avatar billede timmwillum Nybegynder
15. januar 2009 - 22:42 #3
Ja, og det er jo fint nok ... for mig. Men nu tænker jeg lidt i relation til brugerne af de sider, jeg programmerer. Dem kan jeg jo ikke bede om at afinstallere Skype! Derfor ville jeg gerne kunne styre det med noget kode ... men det er jo ikke sikkert, at det overhovedet lader sig gøre.
Avatar billede olebole Juniormester
15. januar 2009 - 22:48 #4
Det lader sig ikke gøre - og dine brugere er jo vant til det. Er det på én side, er det på alle sider  ;o)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
15. januar 2009 - 23:03 #5
Du kan jo vise dine telefonnumre i et gif-billede. Eller lave det, så der ikke sker så meget, når tingene skubbes rundt. Og så må du ellers acceptere, at det er en jungle derude.
Avatar billede amews_aj Nybegynder
16. januar 2009 - 07:58 #6
Det er jo ikke en funktion i IE, men i Skype. Skype installerer et plugin. Man kan fravælge det under installation af skype.
Nogle folk vil jo gerne have det plugin, så at blokere på hjemmesiden ville ikke være en god ide. Folk vælger selv.
Avatar billede olebole Juniormester
16. januar 2009 - 10:48 #7
Man kunne indskrive telefonnumre med JavaScript - men det kan let blive noget bøvl  =)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. januar 2009 - 11:29 #8
Og endelig kunne man jo have respekt for sine brugere - hvis de anvender Skype til telefoni, og har aktivereret dette plugin, fordi de bruger det, så vil det da være ... uhøfligt bare at fjerne det, bare fordi du ikke kan li' det. Og løsningen er så een af dem jeg skrev: lave det, så der ikke sker så meget, når tingene skubbes rundt.
Avatar billede timmwillum Nybegynder
16. januar 2009 - 17:23 #9
tjaaa ... tak for de mange gode forslag. Jeg havde håbet, at det kunne styres. Men så må jeg jo leve med det.

I øvrigt er jeg enig med dig Erik. Problemet er bare, at funktionen i nogle tilfælde rykker så meget på tabeller og lignende, at det går ud over det grafiske layout. Og det kan være lidt besværligt, at "programmere udenom". Men det må jeg så til, når den lette løsning ikke findes ;-)
Avatar billede erikjacobsen Ekspert
16. januar 2009 - 18:17 #10
Jo, men. Du skal i forvejen "programmere dig udenom" at folk ændrer på skriftstørrelsen. Ik'?
Avatar billede stone00 Nybegynder
01. april 2009 - 20:55 #11
Hvis man kan fravælge det under installationen af Skype, kan man så også i selve Skype deaktivere det efter installationen, og hvordan gør man det i så fald ?
Avatar billede arne_v Ekspert
02. april 2009 - 01:31 #12
Avatar billede stone00 Nybegynder
02. april 2009 - 07:52 #13
Tak Arne. Og ja, jeg har nemlig lige præcis også løst det i browseren fordi det var det eneste jeg kunne finde ud af.
I Internet Explorer gøres det ved i øverste højre hjørne af browseren at åbne drop down menuen  >>  Funktioner  >>  Administrér tilføjelsesprogrammer  >>  Aktivér eller deaktivér tilføjelsesprogrammer  >>  og så deaktivere de to Skype add on funktioner. Personligt har jeg imidlertid endnu ikke kunnet finde ud af at slå funktionen fra i selve Skype programmet, men det burde jo ret beset også kunne gøres dér ?
Avatar billede arne_v Ekspert
03. april 2009 - 01:57 #14
Er det ikke logisk at browserens opførsel skal bestemmes ind efra browserens konfiguration?
Avatar billede stone00 Nybegynder
03. april 2009 - 09:16 #15
Mnjoh, det lyder selvfølgelig umiddelbart rimeligt.
Men i det her tilfælde synes jeg i grunden at det netop er Skype som "opfører sig" - og opfører sig uhensigtsmæssigt.
For Skype føjer jo under installationen (i øvrigt uden at jeg opdagede det) et tilføjelsesprogram til browseren som bringer browseren til at opføre sig helt absurd, idet browseren nu viser alle 8 cifrede talserier - også talserier som intet har med telefonnumre at gøre - i et særligt Skype ikon som om de var telefonnumre. Talserierne bliver ovenikøbet redigeret så de bliver renset for ellers vigtige og meningsbærende skilletegn såsom skråstreger, bindestreger og punktummer.
Og bagefter kan jeg tilsyneladende ikke sige til Skype: "Vil du øjeblikkeligt fjerne det snavs fra browseren igen".
Jeg må nøjes med at sige til Browseren: "Du skal ikke bruge det snavs som Skype har inficeret dig med".
Jeg synes derfor at det egentlig er Skype som udviser upassende opførsel og som åbenbart desværre ikke kan bringes til at rydde op efter sig selv igen.
Avatar billede arne_v Ekspert
04. april 2009 - 04:55 #16
Og den mening var et svar ?
Avatar billede stone00 Nybegynder
18. august 2010 - 15:35 #17
?? ... ja, jeg troede at du stillede mig et spørgsmål, så jeg klikkede på "Skriv et svar" ...
Avatar billede arne_v Ekspert
19. august 2010 - 19:15 #18
"svar" er til spoergers spoergsmaal