Avatar billede djharald Nybegynder
15. januar 2009 - 12:55 Der er 6 kommentarer

firewall spørgsmål

Hejsa eksperter :)

jeg står og skal have gang i noget linux hosting noget da udgifterne til MS er for dyre

derfor søger jeg 2 ting :)

jeg søger en firewall og helst en som kan ligges ind i ubuntu eller debian og det skal altså ikke være en hel linux udgave med firewall men det skal være en firewall jeg selv kan sætte op på et normalt linux og helst en firewall der er god og sikker samt en man evt. vil kunne sytre via. noget web site lokalt på serveren hvor der vil være mulighed for at sætte regler op for hvad der skal være åbent samt mulighed for at se trafik forbrug osv.. er det noget der findes ?

ud over det så søger jeg faktisk også et hosting control panel hvor jeg kan styre webhoteller og div. andre services også via webinterface og self. skal det være gratis :)

er der nogen som kan løse disse 2 problemer!
Avatar billede lassebm Nybegynder
15. januar 2009 - 13:03 #1
1) Du skal helt sikkert bruge iptables. Det kan installere på alle linux distroer. Prøv at evt at lave en google søgning på iptables.
Husk en firewall ikke er mere sikker end du gør den til.
Du kan sætte forskellige leves af logging og dermed få mindre eller mere data i loggen. Bemærk at denne log godt kan blive meget stor meget hurtig hvis det er meget trafik.

Der findes et par andre værktøjer til at se trafikken med, jeg faktisk ikke kan huske navnene på.

2) webmin kan muligvis dette, men bruger ikke selv disse værktøjer så tør faktisk ikke sige det med sikkerhed. Ellers ispconfig måske?
Avatar billede djharald Nybegynder
15. januar 2009 - 13:45 #2
Okay men som jeg forstår det skal iptables alle sættes op og skrive i commando det nemlig det jeg tænker jeg vil undgå hvis nogen hade lavet en klar løsning hvor i jeg kan styre firewall rules osv via en web interface? det er der måske ikke nogen der har lavet?

jamen vil da kigge nærmere på ispconfig
Avatar billede djharald Nybegynder
15. januar 2009 - 13:46 #3
nu sidder jeg og kigger på ispconfigs hjemmeside og ser at deres løsning også inde holder firewall ?
Avatar billede lassebm Nybegynder
15. januar 2009 - 13:59 #4
Jeg kender ikke nogen af de grafiske administrations interfaces til styring af serveren sådan rigtigt, men har hørt dem nævnt et par gange før.

Der findes noget grafisk til iptables også, men kan jeg faktisk heller ikke huske navnet her.
Avatar billede langbein Nybegynder
23. januar 2009 - 00:27 #5
Firewall til Linux heter Netfilter og den inngår som en del av Linux kernel, så den behøver man ikke å lete så lenge etter.

Det tekstbaserte konfigureringsverktøyet til Netfilter heter Iptables.

En standard Debian eller Ubuntu installasjon vil vanligvis inneholde begge deler.

Det er ikke videre vanskelig (difficult på dansk) å sette opp en firewall konfigurering for en server, men litt difficult er det nok allikevel, dersom det dreier seg om en server med remote control. Det som meget lett kan skje er at man låser seg selv ute fra sin remote session. Hvis man har mulighet for å reboote serveren, hvis man låser seg ute fra remote session eller serveren står lokalt slik at man har console tilgang, så lar konfigureringen seg lettere utføre.
Avatar billede langbein Nybegynder
23. januar 2009 - 00:37 #6
Har kikket litt i admin manualen til ispconfig og kan se at det inngår et grafisk tool for konfigurering av firewall. Da behøver man ikke (bør man ikke) utføre den samme konfigureringen via iptables da de to konfigureringsmåtene vanligvis vil slå hverandre i hjel.

http://ispconfig.org/downloads/manual_en/manual_admin_en_src.htm#2_2_4

Jeg har aldri testet ispconfig. Håper det blir lagt ut et par ord hvis den kjører bra.