Avatar billede enan2n Nybegynder
14. januar 2009 - 20:27 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

Hvordan får jeg min ny PC til at virke?

Jeg har lige købt en ny PC med Windows Vista installeret - og den skulle ifølge forhandleren være testet og klar til brug. Straks efter, at jeg fik den hjem, installerede jeg 2 harddiske og DVD-drevet fra min gamle PC. Når jeg nu forsøger at starte computeren, får jeg følgende meddelelse; ”Windows kunne ikke starte. Dette kan skyldes en nylig ændring af hardware eller software” og jeg får en mulighed for at køre en reparation under start. Men efter nogle få minutter med reparation får jeg et fastfrosset billede af den pind med en grøn indikator, der ellers viser, at Windows arbejder ved at bevæge sig.

Hvad vil I foreslå mig at gøre for at få gang i computeren? Skal jeg pille de komponenter ud, som jeg har installeret fra den gamle computer? Jeg er bange for, at forhandleren ikke gider gøre noget ved den, når jeg nu selv har pillet ved hardware…

HJÆÆÆLP! Jeg er desperat - efter at have arbejdet på at skaffe mig en super computer i over en måned. Nu vil jeg sgu godt snart have en computer, der virker…
Avatar billede enan2n Nybegynder
14. januar 2009 - 20:38 #1
Jeg er parat til at betale en rimelig sum, hvis en kompetent person vil påtage sig at få computeren til at virke så hurtigt som muligt - helst indenfor 1 uge.

Er der nogen herinde, som selv mener sig kompetente - eller kender nogen, som man trygt kan overlade sit udstyr til og få det ordnet til en rimelig pris? Jeg bor i Århus...
14. januar 2009 - 20:50 #2
Lidt mere info om putteren ?

Hvad med at ta' de 2 HD + DVD ud igen.
Og så se om den SÅ ka' starte op ordentligt ?

De 2 HD sidder vel som 'dum' slave ?
Forstået på en måde at du er sikker på at det er 'forhandlerens' Vista instalerede HD der startes op på ?
Avatar billede enan2n Nybegynder
14. januar 2009 - 21:08 #3
Dette er, hvad jeg har betalt for:

Solid forsikring præmie
Asus P5Q PRO Intel P45 FSB1600 DDR2 CrossFire
Zalman CNPS9500-AT til S775
Intel Core 2 Duo E8400 3.00 6MB FSB1333 Box
Mushkin DDR2 PC2-800 4GB CL4 kit XP2
Samsung SpinPoint F1 750GB SATA 32MB 7200RPM
Antec Performance P182 Gun Metal Black
Corsair TX Series 650W TX650W 12cm SLI 80plus
Club 3D Radeon PCI-E HD4850 Extreme OC 512MB
Windows Vista Home Premium 64-bit SP1 DVD DK 1pk.
PC Samling / test + 24 timers burnin test

Tror du, at der er en realistisk chance for at det vil hjælpe at tage de 2 harddiske og DVD-drevet ud igen? Jeg er ikke særligt hurtig til den slags - det tog mig hele aftenen igår.

Jeg håber dog meget på, at det kan lykkes at få installeret de 3 komponenter - da jeg ellers ikke har noget DVD-drev og de 2 HD indeholder alle mine data (det er en katastrofe, hvis jeg ikke kan få adgang til dem!).

De 2 DVD skulle, såvidt som jeg nu har forstand på den slags være installeret som slave begge 2 - da jeg har pillet den dims af, der gjorde den ene af dem til master på min gamle pc.
Avatar billede enan2n Nybegynder
14. januar 2009 - 21:37 #4
Jeg prøver lige igen: Er der en realistisk chance for at det vil hjælpe at tage de 2 harddiske og DVD-drevet ud igen? Jeg er ikke særligt hurtig til den slags - det tog mig hele aftenen igår.
Avatar billede johnstigers Seniormester
14. januar 2009 - 21:45 #5
Skal lige tjekke om min fornemmelse er korrekt...

Du samler pc med harddiske og DVD drev og prøver at starte din NYE pc hvor der på en af de gamle hardiske er en installation af Windows?

Tjek i BIOS hvilken harddisk der står som primær +
tjek bootrækkefølgen her.
Avatar billede enan2n Nybegynder
14. januar 2009 - 22:10 #6
Du har ret i, at der er en gammel installation af Windows på en af de harddiske, jeg har installeret som slave. Jeg har en masse data liggende på denne harddisk - og jeg håber at kunne redde det meste derfra.

Hvordan er det lige, at jeg kommer ind i BIOS?
14. januar 2009 - 22:16 #7
<john_stigers>: Det er også _det_ jeg har mistanke om *S*. Har hør/læst om den 'fejl' før *G* ...

<enan2n>: DERFOR afmonter de 2 extra HD'er og prøv igen... Bare kablerne ud...
Avatar billede rj77 Nybegynder
14. januar 2009 - 22:18 #8
Når du tænder compen, trykker du på "delete" eller "F2" Det står også på opstartsskærmen når du tænder for den
Avatar billede enan2n Nybegynder
14. januar 2009 - 22:51 #9
I BIOS Main figurerer kun den harddisk, der fulgte med computeren (som SATA 1). Tyder det på, at problemet med opstart skyldes de drev, jeg selv har installeret?

Hvordan skal jeg få adgang til data på mine to ekstra HD, hvis jeg hiver kablerne ud?
Avatar billede enan2n Nybegynder
14. januar 2009 - 22:54 #10
Jeg går til ro nu - og har nok ikke så meget tid til computeren imorgen. Men jeg vil være jer meget taknemmelig, hvis I hjælper mig videre ;O)
Avatar billede justrace Novice
15. januar 2009 - 00:32 #11
Pil det hele ud igen og få maskinen op at køre.

Sæt så tingene i en ad gangen, og sikre dig at den så virker.

De 2 DVD-drev må ikke køre slave begge to.
Avatar billede dragonknight Juniormester
15. januar 2009 - 11:46 #12
Hvilke drev har du koblet til 40 pins IDE connector (57 mm bred stik) som sidder lige ved siden af RAM soklen. ?

Er det SATA eller PATA enheder du har sat i ?

SATA bruger et 14 mm bred stik, og PATA bruger et 57 mm bred stik.
Avatar billede enan2n Nybegynder
16. januar 2009 - 16:47 #13
Det lykkedes at få maskinen igang (upåklageligt!) uden de 3 drev installerede - altså kun med den nye præ-installerede harddisk, hvorpå Windows Vista ligger.

DVD-drevet er SATA, mens de 2 hardddiske er PATA. Jeg har stik til alle 3 enheder, da jeg har brugt dem på min gamle computer.
Avatar billede enan2n Nybegynder
17. januar 2009 - 00:42 #14
Nu har jeg også fået DVD-drevet til at køre. Jeg havde glemt at koble strømkabel til. ;O)

Jeg fandt ud af jumpersettings til mine 2 PATA-diske - og jeg tror også at det virker. Men jeg har et problem (som jeg egentlig også havde forventet): Den ene af mine gamle harddiske er smækfyldt med fejl. Jeg er igang med en diskkontrol - så må jeg se, hvad der kommer ud af den...
Avatar billede enan2n Nybegynder
18. januar 2009 - 22:47 #15
Det lykkedes mig at få computeren til at virke med alle 3 harddiske installeret. Desuden har jeg sikkerhedskopieret alt det indhold, som Vistas guide for sikkerhedskopiering tager sig af, over på en ekstern harddisk. Men det er tydeligt, at den harddisk, der har været problemer med, arbejder meget langsomt.

Er  det tilrådeligt fortsat at have den harddisk installeret, som der har været problemer med - fx. indtil jeg har fået flyttet mine gamle mails over i min nye mail-klient? Kan det overhovedet tilrådes at åbne filer fra denne enhed? - Vil der fx. være risiko for, at jeg flytter problemer med over på de andre harddiske?
Avatar billede justrace Novice
18. januar 2009 - 22:55 #16
Hvis der har været mistænkeligt indhold ja, men hardwarefejl skulle da undre mig om man kunne kopiere. :)
Avatar billede enan2n Nybegynder
18. januar 2009 - 23:16 #17
Nu er jeg jo ikke helt sikker på, hvad det præcise problem var på min gamle computer. Jeg kom bare ikke rigtig nogen vegne med alt det, jeg forsøgte mig med – se tidligere tråd: http://www.eksperten.dk/spm/855443

Udover Vistas sikkerhedskopiering har jeg valgt at tage en direkte kopi af mapperne Program Files, Programmer og Webbank fra den defekte disk over på den eksterne harddisk.

Bagefter vil jeg forsøge mig med en formatering af disken - og så se, om den kan bruges...
Avatar billede enan2n Nybegynder
12. april 2013 - 12:08 #18
Lukket