Avatar billede stasiu Nybegynder
14. januar 2009 - 01:41 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

Instalation af SATA Harddisk

Hey
Jeg har en computer q6600, 4gb ram og intel bundkort (d975xbx2) og en 160GB Sata  hdd - nu fik jeg fat i en ny 320GB HDD og vil installere den som en ekstra, har sat alle stikne i, SATA controler i BIOS står på "enabled".
Men min Vista kan ikke se den nye HDD??
Inde i Enhedshåndtering har min Serial ATA-controller en gul udråbstegn?? Og kan ikke finde nogen driver til denne Why?
Avatar billede off-line Nybegynder
14. januar 2009 - 01:50 #1
Så har du nok ikke været i "Diskhåndtering" og formateret den?
Avatar billede off-line Nybegynder
14. januar 2009 - 01:53 #2
Ps. Hvis du ikke kender vejen: Kontrolpanel-Administration-Computeradministration-Diskhåndtering.
Avatar billede stasiu Nybegynder
14. januar 2009 - 10:30 #3
der kan jeg nemlig kun finde min C drev...
Avatar billede off-line Nybegynder
14. januar 2009 - 16:46 #4
Den kører altså som slave? det kræver ikke noget ekstra driver. Er du helt sikker på, at de smalle kabler sidder i bund. Ofte har man bare de almindelige kabler uden lås,
de glider nemt ud igen, bare man skubber til dem.
Avatar billede stasiu Nybegynder
14. januar 2009 - 17:27 #5
Ja det har jeg tjekket og prøvet en anden stik - men altså den kunne godt se harddisken da jeg sættede den i så skulle jeg installere en Array Name...? så har jeg gjort det men stadig intet...
Avatar billede off-line Nybegynder
14. januar 2009 - 17:58 #6
Array Name??? Nu har jeg haft flere computere i mange år, og kører altid med 2 diske.
Både Sata og Pata. Og jeg har aldrig oplevet, ay skulle installere Array Name.
Ok du har enablet Sata i bios, men har du, under boot, set under harddiske? Hvis
ikke, så prøv at se hvordan den står.
Avatar billede stasiu Nybegynder
14. januar 2009 - 18:41 #7
Yes... Array Name.. Noget som  Marvell RAID BIOS Configuration fik mig til at sætte op!
Så står der under opstart:
Adapter 1
Arrays Information
ID: 1
Array Name: H
Size: 320GB
Level: RAID0
STATUS: online
Stripe: 64kb
Members: 1

Disk Information
ID: 1
Port: 1
Disk Name: SATA SAMSUNG HD 322HD
Size: 320 GB
Speed: SATA II

Og jeg kan ikke så meget - jeg kan kun create eller slette den her array. Hvis jeg trykker på Ctrl+M under boot (lige efter efter bios)

Men i selve Bios under: Advanced - Drive Configuration
Så har jeg Configure SATA as <IDE>
og når jeg prøver at sætte det til <RAID> eller andet så virker det ikke... :/
Avatar billede stasiu Nybegynder
14. januar 2009 - 19:01 #8
Hey jasveg! Nu fandt jeg ud af det!! Det var forkært sata stik på bundkort (tror jeg har 8 i alt) og har brugt kun de farvede så nu har jeg sat den til i en sort et - der hvor min lokal disk sider og det virker - computer administrationen kan finde den og er i gang med at formatere :)
Du skal have tusind tak aligevel og så skal du have points - derfor svar venligst. Og endnu en gang: tak for hjælp.
Avatar billede off-line Nybegynder
14. januar 2009 - 21:09 #9
Det var da glædeligt du fandt ud af at skifte. Mente nok det var opsætningen det
var galt med:)
Avatar billede off-line Nybegynder
18. januar 2009 - 14:20 #10
Husk at lukke spørgsmålet.