Avatar billede nez Nybegynder
12. januar 2009 - 18:47 Der er 32 kommentarer og
1 løsning

ExcelStor hdd mangler SATA driver

Hej eksperter..

Har købt to harddisk med nævnte navn.. på den hjemmeside de er købt er det PATA diske.. men kan ikke få dem til at virke pga den ikke finder dem.. i brugervejledningen skriver de at man skal bruge SATA driver..

Hvordan ordner man det???
Avatar billede off-line Nybegynder
12. januar 2009 - 18:56 #1
De diske er da vist også Sata 2. Mange bundkort finder dem umiddelbart, men kan dit ikke, ja så skal du finde en Satadriver som passer til bundkortet.
Avatar billede nez Nybegynder
12. januar 2009 - 18:57 #2
Kan ikke komme ind i bios.. ved ikke hvorfor.. har et usb tastatur og har prøvet med et gammeldags, plus jeg også har en adaptor til usben.. fatter det bare ikke det her.. håber der er nogen som kan hjælpe..

Har en RAID kontrols kort så jeg kan smide ekstra hdd på.. den finder den harddisk som er tilsluttet den ude i opstart, men den er der ikke når jeg kommer ind..

Det er ikke pga jeg kun har service pack 2 eller??
Avatar billede off-line Nybegynder
12. januar 2009 - 18:58 #3
Men du kan jo se på kablerne, om det er Pata eller Sata:
http://www.boegebjerg.dk/lars/sata.htm
Avatar billede nez Nybegynder
12. januar 2009 - 18:59 #4
okay hvor finder jeg sådan en?? men det skulle være almindelige IDE diske jeg skulle have købt i følge det her spørgsmål http://www.eksperten.dk/spm/859018
Avatar billede off-line Nybegynder
12. januar 2009 - 18:59 #5
Det skal kunne køre på SP2.
Avatar billede nez Nybegynder
12. januar 2009 - 18:59 #6
de er tilsluttet med almindelige IDE kabler.. 40 pins.. har sat dem på slave da jeg har en 3. hdd med windows osv på..
Avatar billede nez Nybegynder
12. januar 2009 - 19:00 #7
der sidder ikke sådan noget latterligt noget som man skal fjerne for at de virker? altså på dem når man køber dem.. en form for plastic eller noget??
Avatar billede off-line Nybegynder
12. januar 2009 - 19:02 #8
"okay hvor finder jeg sådan en??" Hvilken en? Driveren? Hvis du ikke er en CD med
driver til bundkortet, så finder du den ved at søge på nettet.
Avatar billede off-line Nybegynder
12. januar 2009 - 19:04 #9
Hvis det er almindelige brede kabler, modsat dem på billederne, så er det også en
Ide  (Pata) disk, og så behøver du selvfølgelig ikke Sata driver.
Avatar billede off-line Nybegynder
12. januar 2009 - 19:05 #10
Ps. Du skal bruge et 80 pins kabel.
Avatar billede off-line Nybegynder
12. januar 2009 - 19:07 #11
Når du har sat dem som slave, har du vel husket, at på hvert kabel er 1. master og
1.slave. Aldrig 2 ens på samme kabel.
Avatar billede milter Ekspert
12. januar 2009 - 19:33 #12
Hvilken computer prøver du at tilslutte dem og hvordan, altså som eksterne eller interne?

Har du prøvet kun at slutte en til ad gangen?

Hvor mange harddiske har du tilsluttet?

Hvor stor er din strømforsyning?
Avatar billede nez Nybegynder
12. januar 2009 - 20:04 #13
den ene sidder på kabel med masteren. og den anden sidder på et kabel selv.. det er de brede kabler jeg bruger.. Men sidder med brugsanvisningen her og der står der det er en SATA disk..
Avatar billede nez Nybegynder
12. januar 2009 - 20:06 #14
Det er en AMD 3400+ .. med corsair 520 w.. der er 3 hdd sat til.. 2 på 250 gb som lige er købt og en på 80gb.. har haft 3 sat til den før.. så der har aldrig været noget..
Avatar billede off-line Nybegynder
12. januar 2009 - 20:16 #15
Hvis du bruger brede kabler, så er et sgu ikke Sata. Men du skal sikre dig,
at jumperne bagpå sidder som master eller slave som du vil have dem.
Du kunne jo se på linket jeg lagde, hvilke kabler Sata bruger.
Avatar billede nez Nybegynder
12. januar 2009 - 20:26 #16
ja hvis sata er de smalle der er det det ikke.. så er det PATA hdd.. hmm skal de alle sættes på master eller hvordan skal de opsættes?? cable sellect?
Men syntes bare det er underligt da den ene kommer frem ude i dos hvor den skriver omkring mit RAID kort at den har en på 240gb fundet..
Avatar billede nez Nybegynder
12. januar 2009 - 20:27 #17
har lige prøvet at sætte dem til en af gangen.. men der sker ingen forskel..
Avatar billede nez Nybegynder
12. januar 2009 - 20:28 #18
Men der er to måder at lave slave på dem.. da der er to jumpere i.. den ene måde er med begge, den anden er kun med den ene, kan det have noget at sige??
Avatar billede off-line Nybegynder
12. januar 2009 - 20:35 #19
To måder? Du kan se oven på harddisken, på en lilletegning, hvordan jumperne skal
sidde for henholdsvis master eller slave. Men husk endelig KUN EEN AF HVER på det
samme kabel, aldrig to master eller to slaver. Ellers kokser det hele.
Avatar billede nez Nybegynder
12. januar 2009 - 20:48 #20
Har tjekket.. De to muligheder skyldes at den kan 16 heads eller 32gb clip..

Hvad menes det med master w / slave present??? Den mulighed har min 80gb hdd som har windows på.. det er en wd..
Avatar billede nez Nybegynder
12. januar 2009 - 21:03 #21
Går jeg ind i enhedsorientering eller tilføj hardware.. så er den der.. men kan ikke se den.. kan ikke komme ind på den..
Avatar billede milter Ekspert
12. januar 2009 - 21:10 #22
Hvis de er forbundet, som du skriver i 12/01-2009 20:04:08, skal den, som sidder på samme kabel som dit 80GB-drev, være jumpet til "Slave" og dit 80 GB-drev til "Master". Det andet skal være jumpet som master.

Prøv at kigge på linket herunder:

http://www.mikeshardware.com/howtos/howto_connect_ide_hd.html
Avatar billede off-line Nybegynder
12. januar 2009 - 21:21 #23
Når det er en ny harddisk, skal du gå i Diskhåndtering og formatere den.
Så kan du samtidig bestemme, hvor stor din partition skal være. Detefter skal
du kunne se den i Denne computer.
Avatar billede nez Nybegynder
12. januar 2009 - 21:30 #24
Hvor ligger diskhåndtering henne? har xp..
Avatar billede milter Ekspert
12. januar 2009 - 21:34 #25
Jeg troede ikke, du kunne se de nye diske i XP overhovedet?
Avatar billede milter Ekspert
12. januar 2009 - 21:37 #26
Diskhåndtering findes her: Højreklik "Denne computer" på skrivebordet > Administrer > Diskhåndtering > Kan du se alle dine drev her?
Avatar billede nez Nybegynder
12. januar 2009 - 21:45 #27
nej kan kun se de 2 nu.. nu virker den ene sq.. det vidste jeg virkelig ikke man skulle det der.. kan bare ikke se den anden nu.. den som sidder på raid kortet.. skal den være master eller er det ligemeget???
Avatar billede nez Nybegynder
12. januar 2009 - 21:51 #28
det er jeg er jeg godt nok ked af jeg ikek vidste... har altid bare smidt dem i og så har de virket.. Smed den på raid som master og nu virker det hele.. siger MANGE TUSINDE TAK.. smider I ikke et svar ind??
Avatar billede off-line Nybegynder
12. januar 2009 - 21:56 #29
OK, vi må jo allesammen lære det fra andre:)
Avatar billede milter Ekspert
12. januar 2009 - 21:56 #30
På RAID er der ikke noget, der hedder "Master" eller "Slave".

Hvilket bundkort har du? Det vil gøre det lettere for os at finde ud af, hvor du bør tilslutte dine nye diske.
Avatar billede milter Ekspert
12. januar 2009 - 22:00 #31
.... og så kan jeg se, at jeg glemte at opdatere ;-)

Da jeg kun har bidraget med et par sidespring, synes jeg, jasveg skal have pointene. Ellers tak :-)
Avatar billede nez Nybegynder
12. januar 2009 - 22:02 #32
Det er helt i orden.. takker i hvert fald mange gange.. kanon i kunne hjælpe på så kort tid og sprang til hurtigt efter spørgsmålet var oprettet..!!
Avatar billede milter Ekspert
12. januar 2009 - 22:06 #33
..... og min kommentar om, at"På RAID er der ikke noget, der hedder "Master" eller "Slave", var en fejltagelse i kampens hede.

Jeg havde blandet det sammen med en mistanke om, at du havde benyttet et SATA-stik på bundkortet til det ene drev, og i SATA er der ikke noget med "Master" eller "Slave" ;-)