Avatar billede mason Nybegynder
12. januar 2009 - 12:53 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Forskellen på EPS og AI filer?

Har aldrig rigtig fundet ud af forskellen på EPS og AI filer i illustrator? Kan nogen forklare?
Avatar billede doodoo Novice
22. januar 2009 - 14:18 #2
Hurtig forklaret;
AI er illustrators format, ligesom PSD er photoshop.
EPS er et komprimeret postscript format, som kan åbnes i alle DTP programmer. EPS "flattner" et billede men samtidigt gemmer den en status for hvor filen er blevet åbnet sidst; så som Illustrator, hvor du så har mulighed for at redigere i den igen.
Avatar billede mason Nybegynder
24. januar 2009 - 15:14 #3
Super - det var lige den slags forklaring jeg var ude efter.
Hvis I begge lægger et "svar" deler jeg pointene mellem jer :-)
Avatar billede mason Nybegynder
24. januar 2009 - 15:16 #4
Doodoo - kan du give et eksempel på i hvilke situationer man vil foretrække en EPS fil? Hvis jeg f.eks. har designet et vektor logo i illustrator, gemmer jeg det altid som AI. Jeg har aldrig brugt EPS formatet, men oplever tit folk der efterspørger deres logo som en EPS.
Avatar billede doodoo Novice
25. januar 2009 - 11:57 #5
Det er simpelthen fordi - hvis de har en ældre version af illustrator end dig - eller hvis de fx. bruger CorelDraw eller Quark, så kan de ikke indsætte et transperent logo fra en AI fil - det er som sagt Illustrators filformat - derfor vil de have EPS da det understøttes af alle DTP programmer.
Avatar billede mason Nybegynder
25. januar 2009 - 15:49 #6
ok - så er jeg helt med nu. Tusind tak.
Lægger I svar, så I kan få point :-)
Avatar billede doodoo Novice
26. januar 2009 - 07:35 #7
svar.
Avatar billede prodic Mester
26. januar 2009 - 08:10 #8
Du giver bare pointene til doodoo. Han har forjent dem. :-)
Avatar billede doodoo Novice
26. januar 2009 - 15:49 #9
hah! det har du da også - dine links er meget mere dybdegående :]