Avatar billede bjuhl Nybegynder
10. januar 2009 - 14:53 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

SQL på Terminal Server 2008

Hej E

Jeg skal udvide et SBS2003 netværk med en Terminal Server 2008.
Terminal Serveren skal kører 32-bit og hoste 10 brugere, der kører C5 4.0 og Office 2007.
C5 er dog blevet for langsom og derfor skal jeg i samme omgang opgradere C5 til SQL.

SBS2003 er presset nok i forvejen, og derfor tænker jeg på at installere SQL Server 2008 på Terminal Serveren, istedet for at presse mere på SBS2003.

Er der nogen der har erfaringer med sådan en konfiguration eller har andre input?
Avatar billede leif Seniormester
10. januar 2009 - 15:11 #1
Hvor meget fylder jeres C5 database siden at I vil skifte til SQL ?

Du vil sikkert godt kunne gøre det, men jeg har den mening at Terminal Serveren agerer kun Terminal Server og har ikke services som Fil, Print, SQL, AD osv. kørende.
Avatar billede bjuhl Nybegynder
10. januar 2009 - 15:21 #2
Vi er enige.
Men det er ikke mig der styrer økonomien. SBS2003 skal også skiftes engang, men ikke endnu, og jeg vil ikke proppe mere udstyr i den, da den bliver 4 år.

Lige nu er native databasen over 2GB, og brugerne låser hinanden konstant.
Det er dog muligt at det også er relateret til at der kun er et disksystem til det hele. Men firmaet er vokset fra 3 bruger til 10 hen over sommeren.

Det er muligt at jeg ligger deres fælles dokumenter på terminal-serveren, men der vil ikke være nogen andre roler.

Jeg har bare ikke kunne finde info omkring lige netop dette scenarie. Og om det vil virke gnidningsfrit!
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
10. januar 2009 - 15:25 #3
dårlig ide, men det kan da lade sig gøre...
Men så skal du huske at det skal være x64 versionen af OS og SQL
Avatar billede bjuhl Nybegynder
10. januar 2009 - 15:36 #4
Nogen bestemt grund til at det skal være 64-bit andet end performence?

C5 4.0 har det nemlig rigtig skidt med 64-bit.
Plus så er der andre småprogrammer som jeg ikke aner om kan kører!
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
11. januar 2009 - 11:23 #5
Man får ikke mere performance ved x64, andet end du kan alloker mere RAM til dine proceser (ikke CPU), men det giver på sin vis også bedere performance.

Hvis C5 er oven på en SQL er betyder det jo ikke noget at den er x64, og selve C5 application kan fint kører på x64 terminal server, har det selv kørende.

Du skrev kun Office og C5, ikke noget med andre applicationer, derudover kan de fleste køre WOW.
Men ellers tager det kun ½time at installer 2008, så er det jo hurtigt at prøve
Avatar billede bjuhl Nybegynder
11. januar 2009 - 17:11 #6
Har i mellemtiden installeret 2008 32-bit med Terminal og SQL, på en gammel PC med 512 ram, og jeg er imponeret over hastigheden, selv på en gammel pc.

Jeg ved godt jeg skrev Office og C5, men så kommer der andre små programmer til forskellige ting, som jeg endda er i tvivl om kan kører terminal.
Så jeg holder mig nok i en 32-bit. Så kan jeg også have Management Studio på samme server. Er der ikke noget om at den ikke kører 64-bit??? Eller..?

Vi snakker kun om max 10 brugere, hvor C5 og Outlook vil være de konstant brugte programmer.
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
11. januar 2009 - 17:51 #7
hvis man ikke får alle oplysninger er det jo umuligt at svare på
og hvis din ekstra applicationer ikke kan køre terminal falder det hele vel til jorden
sql management studio, kører x64
Avatar billede bjuhl Nybegynder
12. januar 2009 - 07:41 #8
Nej, det falder ikke til jorden.
Det primære er Office og C5/SQL.
Hvis der er et program der ikke kan kører terminal, kommer det bare til at kører lokalt på en PC. Vi skal op at kører Terminal, det er besluttet.

Det jeg faldt over er dette:
http://www.microsoft.com/sbs/en/us/editions-overview.aspx
Se under punkt 5. Her står noget med management tools.

Det jeg tænkter på, er hvor jeg skal placere SQL, når nu vi ikke skifter SBS i første omgang. Hvis der ikke skal ligge data på Terminal, kunne vi også spare et disk-system.
Men jeg er bange for performance på den gamle sbs-dåse.
Kører du også C5 4.0? Her er det en SP0.
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
12. januar 2009 - 22:30 #9
ja så gør det
Avatar billede bjuhl Nybegynder
13. januar 2009 - 06:43 #10
Tak for input.
Smid et svar.
Avatar billede jonah.hex Nybegynder
13. januar 2009 - 13:32 #11
nej, dem har jeg da intet at bruge til
Avatar billede bjuhl Nybegynder
13. januar 2009 - 15:40 #12
Jamen tak alligevel.