Avatar billede danielss Nybegynder
10. januar 2009 - 12:33 Der er 27 kommentarer

PHP Uddannelse

Hej

Er der nogle der kender en uddannelse hvor man har fokus på php som programmeringssprog?

Jeg har kigget lidt på webintegrator, men jeg vil ikke springe ud i det hvis de nu har fokus på ASP f.eks.

Hilsen Daniel :)
Avatar billede kpdk Nybegynder
10. januar 2009 - 17:08 #1
Så vidt jeg ved fokuserer de fleste uddannelsessteder på .NET nu om dage. Da jeg studerede var det PHP, der blev brugt, selvlært. Jeg har ikke hørt om nogen uddannelsesinstitution hvor PHP aktiv bruges som sprog. Det er muligt, at man vil stifte bekendtskab med det, men jeg vil ikke turde sige med sikkerhed om det ville være en seriøs gennemgang, omend jeg tvivler i disse .NET dage.

Jeg ville nok snarere satse på et kursus, bøger, online materiale m.v. og starte dér hvis jeg var dig. Det gjorde jeg selv.
Avatar billede kpdk Nybegynder
10. januar 2009 - 17:09 #2
Det er måske også værd at tilføje at, hvis man skal være helt firkantet, er PHP et scriptsprog og ikke et programmeringssprog.
Avatar billede coderdk Praktikant
10. januar 2009 - 20:52 #3
http://www.zend.com/en/services/certification/

Men det er selvstudie, tror jeg. Certificeringen kan tages her i Danmark.
Avatar billede danielss Nybegynder
10. januar 2009 - 21:10 #4
ok - Tænkte nu mere på en rigtig uddannelse. Jeg kan nemlig PHP ret godt i forvejen :)
Avatar billede hypofysen Nybegynder
11. januar 2009 - 10:19 #5
Jeg er selv i gang med webintergrator, og det er udelukkende php der undervises i...
vi er det første hold med php, før var det asp.. men for at være ærlig så er det kun for at få nogle papirer for selvstudie gir noget mere
Avatar billede danielss Nybegynder
11. januar 2009 - 12:04 #6
Yes det er præcis sådan jeg har det Hypofysen. Hvor tager du uddannelsen? Hvilke andre fag/ting bliver du undervist i?
Avatar billede kpdk Nybegynder
11. januar 2009 - 14:16 #7
Meget interessant, jeg troede efterhånden at alt blev vraget til fordel for .NET.
(Hvis forgængeren var alm. ASP er det dog endnu mere dejligt at høre) :)
Avatar billede hypofysen Nybegynder
11. januar 2009 - 15:16 #8
lidt svært at sige hvad der er fag,  da det hele er blandet godt sammen.. men vi bliver undervist i photoshop, flash, en smule html.. men der er efter min mening alt for mange mangler for eksempel lærer vi intet om ajax, javascript etc..

tager uddannelsen på medieskolerne i viborg
Avatar billede arne_v Ekspert
11. januar 2009 - 15:28 #9
Jeg er meget skeptisk overfor en uddannelse i PHP.

En uddannelse skal lære de studerende om software udvikling.

Når de er færdige med uddannelsen bør de studerende have nemt ved at lære
et nyt sprog.

Under uddannelsen er det mest hensigtsmæssigt at lære flere forskellige sprog.
Avatar billede olebole Juniormester
11. januar 2009 - 15:46 #10
<ole>

Det er også værd at bemærke, at niveauet på webintegrator uddannelsen er sat sådan, at W3C ikke er nævnt med ét eneste lille ord i Undervisningsministeriets bekendtgørelse om uddannelsen og dens indhold.

Det er nærmest at betragte som en orientering om branchen - ikke en uddannelse, desværre  :o|

/mvh
</bole>
Avatar billede hypofysen Nybegynder
11. januar 2009 - 16:33 #11
Jeg vil tildels give dig ret olebole, men min opfattelse er nu også at der er lang fra bekendtgørelse til undervisning :)
Avatar billede olebole Juniormester
11. januar 2009 - 16:59 #12
Jeg har selv undervist på Viborg - og hvis jeg endelig skal give dig ret, må det være: Ja, undervisningen er de fleste steder langt mere håbløs, end bekendtgørelsen tvinger skolerne til!

Jeg var endvidere med til at planlægge en del af grundforløbet til webintagrator på KTS, Brønderslev Allé - mens jeg underviste dér. Dér ved jeg objektivt, at man forsøger at lægge niveauet langt over, hvad bekendtgørelsen forskriver - men jeg ved til gengæld også, at det halter gevaldigt på resten af KTS (læs: Niveauet er skandaløst lavt!).
Avatar billede danielss Nybegynder
11. januar 2009 - 17:27 #13
Ok - Det lyder somom uddannelsen ikke er meget værd. Men hvis jeg tager uddannelsen er det ikke for at lære noget som sådan, men for at få papir på at have en uddannelse så jeg har noget at falde tilbage på. Misforstå mig ret - Jeg vil self. gerne lære noget, meget gerne flash og javascript - og hvis man kunne blive bedre til PHP samtidig ville det jo være godt :)
Avatar billede hypofysen Nybegynder
11. januar 2009 - 17:53 #14
Det hjælper dig til at skabe kontakt til andre med samme interesse og dermed mulighed for nogle studiegrupper osv hvilket kan være en fordel..

Og igen må jeg desværre give ole ret niveauet er meget lavt, men har man den rette indstilling kan det være en udmærket måde at komme igang på
Avatar billede olebole Juniormester
11. januar 2009 - 19:17 #15
Yups - afhængig af ens eget 'voksenhedsniveau' kan man godt få noget ud af tiden. Min søn gik (mod sin fars vilje, men hvad kan man gøre ... hehe) også på Viborg.

Han brugte opholdet som en slags 'akademi' - forstået på den måde, at han mere eller mindre blæste på studieplanen og stod for sin egen indlæring. Han var rimelig god, da han begyndte - og takket være ham selv endnu bedre, da han var færdig. I dag arbejder han med noget ret langhåret udvikling på MOSS-platformen i et af vores mest hastigt fremstormende IT-firmaer (og nej, det er ikke IT-Factory! ;) - mens han læser på en akademisk uddannelse i sin fritid.
Den måde kan man sagtens gøre det på, men det ville have været rart at have den del overstået - nu, hvor han skal til at have barn nummer to  ;o)

Hvis man har mulighed for at vælge en længere uddannelse, vil jeg helt klart anbefale det. I hvertfald skal man under alle omstændigheder sætte sig grundigt ind i, hvad man kaster sig ud i. I den forbindelse skal man huske på, at de informationer, man får fra skolen, er informationer, man får fra en sælger. Erhvervsskolerne eksisterer og virker på (næsten) helt almindelige markedsvilkår her i landet.

Det betyder, at du ikke kan tillægge de informationer, du får fra en erhvervsskole - eller dens studievejledere o.lign. - større troværdighed, end dem du får fra en brugtvognsforhandler. Dine interesser handler om din uddannelse - deres handler om at få solgt deres vare. Det er _meget_ vigtigt at huske! Spørg andre steder, hvor folk ved noget - og ikke har penge i klemme  ;o)
Avatar billede olebole Juniormester
11. januar 2009 - 19:23 #16
- men jeg vil også lige understrege, at selvom jeg skriver sådan, er der sandelig også seriøse undervisere på erhvervsskolernes IT-uddannelser - hullerne mellem dem er bare for store. Jeg er bekendt med, at to meget kendte og respekterede brugere fra Ekspertens spalter underviser på hhv. KTS og en handelsskole
Avatar billede danielss Nybegynder
11. januar 2009 - 19:56 #17
Ok - det lyder somom de fleste taler imod webintegrator uddannelsen. Hvad foreslår i så jeg tager af uddannelse når i nu har hørt mine "argumenter".
Avatar billede hypofysen Nybegynder
11. januar 2009 - 20:11 #18
kommer meget an på hvad du vil bruge det til, hvis det er fordi du ønsker at blive en gud til at skrive if og else med php, så er selvstudie vist den eneste vej frem
Avatar billede olebole Juniormester
11. januar 2009 - 20:16 #19
I første omgang skal du ikke tænke sprog i forbindelse med programmering. Programmering er en mental øvelse, som _meget_ langt henad vejen ikke har noget med programmeringssprog at gøre. Sproget er bare et værktøj, der skal bruges til at få programmet/scriptet til at virke i lige netop dét miljø, man ønsker.

Hvis du har lært at tegne, dimensionere og projektere bygningen cementfabrikker, så er det ligemeget, om en fabrik skal opføres i Oslo eller Nørre Negerby i Tanzania. Skal den bygges af lokale, skal arbejdstegninger, vejledninger, m.m. naturligvis oversættes og tilpasses konteksten ... men selve dit arbejde er det samme.

Du kan også sammenligne det med barnet, der lærer at tale. Når først ungen har forstået begrebet 'verbal kommunikation' og nogenlunde behersker ét talesprog, kan hun lære et hvilket somhelst andet sprog.

For en programmør er det enkelte sprog 'bare en dialekt'  =)

Hvad du skal vælge, kommer - som hypofysen helt korrekt skriver - an på, hvad du vil med det
Avatar billede danielss Nybegynder
11. januar 2009 - 20:17 #20
Jeg ønsker ikke at blive gud til php, hehe. Jeg er allerede rimelig god til php(synes jeg selv), men som sagt vil jeg gerne have noget at falde tilbage på, hvis nu det pludselig bliver nødvendigt.
Det er jo altid godt at have en uddannelse, og hvis man så kan få noget ekstra med, f.eks. flash, javascript etc. så er det jo bare super fedt.
Avatar billede coderdk Praktikant
11. januar 2009 - 20:35 #21
Det var mere derfor, at jeg skrev om ZCE - Flere og flere firmaer godtager ikke bare en PHP-udvikler, uden erhvervserfaring osv. En certificering er en udemærket ting at have på papiret, da der jo er nogle krav til folk :)
Nu har jeg ikke selv taget ZCE, men da jeg skimmede materialet, i sin tid, så det da fint nok ud :)
Avatar billede olebole Juniormester
11. januar 2009 - 20:36 #22
Det er ikke ualmindeligt at have én uges dedikeret JavaScript undervisning og det samme i et serversprog på webintegrator uddannelsen ... det giver ikke megen gudefølelse.

Hvis du vil være Gud til PHP/MySQL, skal du lære at programmere generelt og lære en masse om databaser. Det gør du f.eks. som datalog eller IT-ingeniør.

Du kan også bruge ligeså lang tid med selvstudium. Så bliver du i bedste fald god ... ikke Gud  ;o)
Avatar billede ewax Nybegynder
12. februar 2009 - 16:17 #23
Jeg tog webintegrator uddannelsen på roskilde tekniske skole.. og min erfaring med den er at man ik kan bruge den til en skid.. man keder sig ihjel på grundforløbet der handler om alt andet end web. og først på hovedforløbet kommer man igang med at programmere..

har fået mange afslag på jobs pga udannelsen, selvom jeg afsluttede med 12 i gennemsnit.
Selv som webmaster hvor jeg skulle sidde og vedligeholde indhold på det pågældende firmas hjemmeside(r)
Avatar billede olebole Juniormester
12. februar 2009 - 22:34 #24
Det passer præcist med, hvad jeg mener at vide om RTS og om uddannelsens generelle (mangel på) muligheder og brugbarhed.

Hvis man efter uddannelsen kan det, der er blevet undervist i, er man stadig langtfra at kunne kode web på det niveau, der skal bruges i professionel sammenhæng  :o|
Avatar billede ewax Nybegynder
13. februar 2009 - 09:02 #25
Jeg vil skyde på vi var 2-3 af de færdiguddannede der kunne programmere.. men det var også kun fordi vi havde kendskab til serverside scripting  i forvejen.. vi blev lovet at vi ville være .net hajer når vi kom ud, men fik kun omkring en uges undervisning i det, hvor vi fik lavet en lommeregner..

har dog før gået på rts, dog bygge anlæg. hvor det også var rent selvstudie..
Avatar billede olebole Juniormester
13. februar 2009 - 10:35 #26
- men vores visionære Statsminister har heldigvis lovet os danskere, at vi om føje tid skal være førende i verden på IT-området. Så må vi se, om han agter at følge Skattekommisionens forslag og sætter SU-perioden ned med to år ... for ligesom at 'speede tingene lidt op'  :o|
Avatar billede ewax Nybegynder
13. februar 2009 - 12:18 #27
Nåå ja, for jeg kender en der var inde og skulle sætte et mailsystem op hos de kære politikere.. han sagde at dee fleste havde et autosvar som dette: Kan ikke finde ud af det her email, send et brev istedet

haha.. det er jo så meget til grin.. ikke nok med det bruger de os vores regnskove ;)