Avatar billede globen Nybegynder
07. januar 2009 - 14:28 Der er 19 kommentarer og
1 løsning

Projekt: Medie PC

Hej eksperter..

Jeg står over for, at skulle samle en ny medie PC. Oprindeligt havde jeg tænkt mig at bruge min gamle laptop til dette. Men det er kommet til min opmærksomhed at denne ikke performer godt nok, når det kommer til at afspille film i HD. Der er tale om en ældre Pentium 4 1.8gHz 1024mB ram maskine.

Jeg har tænkt på at købe et kabinet lignende: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?Bedom=true&ID=138063

Hvad hardware angår, har jeg ikke gjort mig de store tanker. Jeg havde håbet det var der I skulle komme på banen med jeres ekspertise.

Jeg har ikke de store krav til maskinen ud over at den skal kunne holde til at afspille HD film, samt afvikle lidt p2p aktivitet i baggrunden.

Kom med jeres meninger, holdninger og erfaringer med dette. Jeg er godt klar over at dette ikke er et konkret spørgsmål, som kan besvares med eet svar, og jeg ville ønske jeg kunne give mere end 200 points...

- Globen
Avatar billede globen Nybegynder
07. januar 2009 - 14:37 #1
Det skal lige siges at jeg havde en ambition om at holde det inden for et budget på 3000kr.. Nu må vi se om dette er realistisk..
Avatar billede henrik25 Nybegynder
07. januar 2009 - 14:52 #2
Skal du også bruge den til at se tv på eller skal det blot være en medie afspiller ?
Windows media center er jo lækkert nok som mediecenter da man kan mange ting.

Men i mine øjne er der også rigtig mange muligheder for fejl. Da jeg havde mit kørende igennem et par år brugte jeg tit tid på noget der pludselig var stoppet med at virke. Det var rimelig iriterende :)

Men er det kun en mediaafspiller kan du også vælge en løsning som f.eks en Tvix 6500 http://avconnection.dk/?PGr=2265&ML=884
Jeg har sådan en og den spiller bare :)
Avatar billede globen Nybegynder
07. januar 2009 - 15:21 #3
Jeg havde ikke tænkt mig at bruge den til at se tv.

Jeg har indtil for nyligt haft min xbox360 som front-end for ovenstående P4 laptop, som har været kørende med Tversity (http://tversity.com/) som host. Men efter at være ude og investere i nyt tv, er det blevet attraktivt for mig at se film i HD. Dette har jeg ikke haft succes med med xboxen...

Derefter bestemte jeg mig for at bare køre laptoppen direkte på TV'et. Ikke gennem noget media center software, men clean desktop - og så anskaffe en Logitec MX Air self :P. Men til min store overaskelse kunne den ikke klare mosten, når det kommer til HD.

Det er lidt synd at jeg ikke havde succes med xboxen, da den da nok skulle performe fint.

Men jeg må da nok sige, at Tvix 6500'eren ser ganske spændende ud. Og hvis det bare kører er det da go value for money. Og jeg kan se at den har HDMI output. Har du erfaring med at bruge den til at afspille film i HD?
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. januar 2009 - 15:30 #4
Bundkort: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=449754&searchArea=&Soegeord=micro+atx

Kast noget RAM, en harddisk og en CPU i. Installer Vista Home Premium og du er kørende.

Eller du kan vente på NetGear EVA9000 Digital Entertainer Elite.
http://www.crunchgear.com/2008/12/10/hands-on-with-the-netgear-eva9000-digital-entertainer-elite/
Den bliver markedsført d. 8. januar, og understøtter alle filmformater, og så Matroska.
Avatar billede globen Nybegynder
07. januar 2009 - 15:47 #5
Nu kan det være jeg spørger dumt, men er det muligt at køre en 1280x720 opløsning med det onboard grafikkort?
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. januar 2009 - 15:57 #6
1.6.1.1 Intel® Graphics Media Accelerator X4500HD Graphics
Controller
The Intel GMA X4500HD graphics controller features the following:
• High quality texture engine
⎯ DirectX10* and OpenGL* 2.0 compliant
⎯ Shader Model 4.0
• 3D Graphics Rendering enhancements
⎯ 1.6 dual texture GigaPixel/sec max fill rate
⎯ 16-bit and 32-bit color
⎯ Vertex cache
• Video
⎯ Hi-Definition content at up to 1080p resolution
⎯ Hardware decoding for MPEG-2, VC-1, and H.264 High Definition video formats
⎯ Dynamic Video Memory Technology (DVMT) 5.0 uses system memory
depending on the OS and the amount of memory installed
• Display
⎯ Supports digital and analog displays up to 2048 x 1536 at 75 Hz refresh
(QXGA); also supports 1920 x 1080 resolution for full High Definition video
playback quality
⎯ Dual independent display support
⎯ DDC2B compliant interface with Advanced Digital Display 2 card or Media
Expansion Card (ADD2/MEC), support for TV-out/TV-in and DVI digital display
connections

SÅ ja det gør den.

Du kan læse alt om bundkortet her:
http://www.intel.com/support/motherboards/desktop/DG45ID/sb/CS-029158.htm
Avatar billede henrik25 Nybegynder
07. januar 2009 - 16:27 #7
Ja den Tvix kan sagtens spille HD. Bl.a. rips fra Blueray, mkv, mt2s filer osv.

Der findes også en popcorn a-110.
Den er ca 500 kroner billigere og kan lidt flere ting (f.eks torrent download). Men sådan noget gider jeg ikke have i stuen.
Tvix'en er imo super value.
Ud fra dit behov tror jeg du vil blive meget mere glad for sådan en end en pc.
Du kan så smide en harddisk direkte i den. Du kan koble den til netværket og spille filmene der ligger på din computer. Du kan koble en usb disk til den og spille der fra, eller du kan smide en NAS på netværket og spile fra den
Avatar billede globen Nybegynder
07. januar 2009 - 18:30 #8
Ved nærmere eftertanke tror jeg heller jeg vil vil overveje at gå efter en PC, på trods af at TViX virker lækker. Jeg vil gerne bevare muligheden for at f.eks. se nyheder fra sputnik.dk og så har og seson pas på nfl.com. Og hvem ved hvad der lige pludselig kommer af browser baseret on-demand medie underholdning - det vil man jo også gerne se på sit TV.

Jeg har hidtil sat laptop'en som jeg brugte til at streame til min xbox360 direkte til mit TV når jeg skulle benytte mig af sådanne ting. Men nu står jeg i en situation hvor min kæreste mangler en web & office laptop. Så at erstatte den med en ny medie PC ser jeg som en oplagt mulighed for at slå to fluer med et smæk.
Avatar billede globen Nybegynder
07. januar 2009 - 18:53 #9
Jeg tænker lidt på denne processor: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=419451&Specs=true

Men hvad siger I?
Avatar billede dragonknight Juniormester
07. januar 2009 - 22:30 #10
Den er udmærket i det bundkort jeg linker til.
Avatar billede globen Nybegynder
08. januar 2009 - 00:38 #11
Processor: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=419451&Specs=true
Bundkort: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=449754&searchArea=&Soegeord=micro+atx
Kabinet: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?Bedom=true&ID=138063

Ok so far so good. Hvad med RAM. Jeg har kigget på disse: http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?Bedom=true&ID=428806

Men det eneste jeg baserer det på, er at de har fået gode anmeldelser.

Jeg har selv en 250gB disk liggende, som lige så godt kan blive smidt i den.
Avatar billede globen Nybegynder
08. januar 2009 - 00:42 #12
Men jeg kan se at det er med en 200Watt strømforsyning.. Det duer vel ikke?
Avatar billede dragonknight Juniormester
09. januar 2009 - 15:05 #13
Det skulle lige kunne klares med 1 CPU, 1 harddisk og bundkortet.
Dog skal du ikke anskaffe dig en WD raptor eller Velociraptor disk, da de i tomgang bruger op mod 100Watt.

Alternativet er at kaste harddisken i et kabinet med E-SATA med egen strømforsyning, så er det ikke den som belaster strømforsyningen.
Avatar billede globen Nybegynder
11. januar 2009 - 02:41 #14
Hvad med at vælge et ATX bundkort frem for Micro-ATX? Jeg kan se at der faktisk er mange HTPC kabinetter til dette på edbpriser.

Er der fordele ved det ene over det andet?
Avatar billede dragonknight Juniormester
11. januar 2009 - 19:34 #15
Det er ikke kortets formfaktor, der er afgørende, men specifikationerne for kortet.

Det er heller ikke bundkortet der giver den store forskel i strømforbrug.
Det jeg prøvede at klarlægge, er at 200 W måske er lige til øllet, men det kan også være for lidt.

En hardisk der arbejder, bruger fra 100 til 150 watt, og CPU'en alt fra 15 watt op til små hundrede, afhængig af CPU type og belastning. Super CPU'er bruger mere.

Derfor er dit problem mere et strømproblem end bundkorts formfaktor.

Jeg har netop bygget en Mediacenter PC til min søn, og strømproblemet blev løst ved at vælge et kabinet, som kan tage en almindelig ATX strømforsyning. By all means den er stadig lille, men den kunne da sagtens have været endnu mindre.
Da han ville have både harddisk, DVD brænder, trådløst netværkskort og en rasende hurtig CPU, er der ikke andre veje til at få en 450 watt strømforsyning i maskinen end at vælge et kabinet der kan håndtere en standart ATX strømforsyning.

Det var derfor jeg skrev, at du muligvis kan blive nødt til at køre harddisken på sin egen strømforsyning, når du kun har 200 watt at gøre med.
Avatar billede globen Nybegynder
12. januar 2009 - 11:54 #16
Hvad for et kabinet var det du købte til din søn?
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. januar 2009 - 15:03 #17
http://www.antec.com/uk/productDetails.php?ProdID=08943

Og som jeg husker det, havde www.getmore.dk det på lager. Vi købte det for 3-4 måneder siden, med en 450 Watt strømforsyning. Du bestemmer selv om den skal stå på højkant eller ligge ned.

Har du kun en hardisk, og et dvd drev, så skulle 350 watt være tilstrækkelig.
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. januar 2009 - 15:06 #18
Avatar billede globen Nybegynder
13. januar 2009 - 08:40 #19
Jeg regener med at anskaffe mig følgende:

Bundkort:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=449754&searchArea=&Soegeord=micro+atx
Processor:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=419451&Specs=true
RAM:
http://www.edbpriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=428806

HD og trådløs net adapter har jeg selv, og så regner jeg med enten at købe det samme kabinet som dig (når du ikke har sagt andet antager jeg, at du har haft god oplevelse med det) eller et andet som jeg har fået anbefalet, som jeg venter på at få link til.

Så jeg siger tusind tak for hjælpen :)

dragonknight smider du et svar :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. januar 2009 - 15:50 #20
Knægten har ikke klaget, så det må jeg gå ud fra.