Avatar billede mcgoat Nybegynder
04. januar 2009 - 01:01 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Enarmet Tyveknægt Udbetalingsprocent

Hej. Er igang med at udvikle en enarmet tyveknægt. Hvordan kan man lave det ligesådan som rigtige enarmede tyveknægte, at man kan ændre en variabel (Udbetalingsprocent) og så bliver gevinster derefter. Pseudokode vil være ok :-)
Avatar billede arne_v Ekspert
04. januar 2009 - 01:56 #1
En måde er:

resultat tabel = array med værdier f.eks. 1000, 100, 10, 10 , 10, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0, 0
ix = tilfældigt tal i interval [0,array længde[
resultat = resultat tabel[ix]
gør {
    action = tilfældigt
} indtil action passer med resultat
vis action og resultat
Avatar billede jenz3n Nybegynder
08. april 2011 - 10:44 #2
Beklager, at jeg svarer på så gammel en tråd, men jeg manglede selv svar og mener, det kan være til fordel for fremtidigt besøgende.

Lad os først se på, hvordan udbetalingsprocenten udregnes. Vi ser på et simpelt eksempel, hvor maskinen har tre hjul, men kun to forskellige billeder.

De kombinationer, der giver gevinst, er:
1-1-1
2-2-2
Det giver 2*2*2 = 2^3 = 8 muligheder, hvoraf "kun" to giver gevinst. Chancen for at vinde er altså 1/4.

Lad os sige, at det koster 2 coins at spille, og at maskinen giver tre gange igen ved gevinst. Så skal du altså spille fire spil (2*4 = 8 coins) hvoraf du vinder en gang (2*3 = 6). Alt i alt koster det dig 8 coins, og du vinder 6 coins. Maskinen har altså en tilbagebetalingsprocent på 6/8 = 75  %. Det kan dog også findes på en lidt snedigere måde, rent matematisk, ved at gange chancen for at vinde med tilbagebetalingen, altså: 1/4 * 3 = 3/4 = 75 %.

Vi kan altså se, at du har to muligheder for at justere tilbagebetalingsprocenten; ved chancen for at vinde og ved størrelsen af gevinsten.
Jeg kunne umiddelbart forestille mig, at det nemmest er, at justere på gevinsterne. Du kan udregne hvor mange gange maskinen skal give igen for en given tilbagebetalingsprocent:

tilbagebetalingsprocent = 80 % = 4/5
4/5 = 1/4 * x
x = 16/5

Maskinen skal altså give 16/5 eller 3,2 gange gevinsten igen. Det bliver helt sikkert mere kompliceret med flere forskellige billeder på hjulene, når forskellige gevinster spiller ind, men her er det grundlæggende kombinatorik man behøver.

Slutteligt skal det siges, at min viden om enarmet tyveknægt udelukkende beror på informationen her: http://spilcomputer.dk/gratisspil/enarmet-tyveknaegt
Avatar billede mcgoat Nybegynder
21. september 2011 - 15:59 #3
gammel tråd lukker
Avatar billede MichaelWJ-IT Nybegynder
21. september 2011 - 16:12 #4
Hvordan går det med projektet ?

syntes at du bare lukker uden grund ?

Du bør tildele point til

arne_v & jenz3n

Det er jo ikke bare for sjovt at frivillige personer
bruger tid og krafter på arbejde som du skal have hjælp til
som du bare kaster i skraldebøtten..