Avatar billede dejligbjerg Nybegynder
03. januar 2009 - 00:36 Der er 7 kommentarer og
4 løsninger

Lageroptælling

Hvordan fører jeg min lageroptælling. For det er kun i Entreprise versionen at jeg kan bruge lagerstyring, ikke sandt?

Eller kan jeg opgså det i proffesionel?

Håber på hjælp.

Hilsen Helle
Avatar billede freekyzone Nybegynder
03. januar 2009 - 08:21 #1
Du tæller lageret op til ex. 50.000

Kredit 50.000 som "lager ultimo" i resultatopgørelsen
Debet 50.000 som "lager" i balancen.

Har du et lager primo på ex. 25.000 (de kan du se i balancen på kontoen "lager" hvor vi netop har debiteret kr. 50.000) så skal du gøre følgende:

Debet 25.000 som "lager primo" i resultatopgørelsen
Kredit 25.000 som "lager" i balancen.

Det er lige til ;-)
Avatar billede ottobp Novice
03. januar 2009 - 11:33 #2
hej Helle
dit spm. lader ane  at du  måske  godt  ville  bruge  systemet til at holde styr på antal emner i dit varelager....  er  det  der  vi skal hen???

JA  det  er  kun  Enterprise  der  kan  dette.  Det skal lige siges  at  det  er en antals baseret lagerstyring.  Det er  en realtids kr.ogøre baseret lagerværdiansættelse, som finder sted.  Du kan altid gå ind i Funktioner og så ppå den valgmulighed, der hedder  Lagerværdi..... her kan du få lavet en opgørelse i værdi på basis af den værdi varen har i varekartoteket!!!  (og det behøver jo ikke være den pris varerne så er købt  ind  til  ...  måske ad flere omgange

Hvis det drejer sig om bogføring af nogle konstaterede  samlede kr. og øre værdi i forbindelse med status  -  så  kan  der selvfølgelig bogføres det  også  i Professionel versionen -  men her er der  IKKE  interaktion  mellem  lagerstørrelsen  når  du  så  efterfølgende  køber/sælger  fra  din  varebeholdning.

Står  du  i  en beslutningssituation  om  du skal vælge  den  eene eller anden version; så er du velkommen til  at  ringe til mig -  en online  kommunikation  om hvilke  behov du kan få opfyldt i de 2 versioner  er måske mere effektiv  end  skriv skriv  herover...  men  ellers kom igen
Har du ikke anskaffet programmet  endnu  -  så  kan  det selvfølgelig også ske gennem mig  -  omgående lev. samme dag som bestiller

mvh
Otto B. Petersen -  certific. forhandler af SummaSummarum
www.ivaerksaet.dk  tlf. 283 44 283
Avatar billede ottobp Novice
03. januar 2009 - 11:37 #3
UPS !!!!  Der skulle have stået......
........Det er  IKKE en realtids kr.ogøre baseret lagerværdiansættelse, som finder sted.
Det er jo ret væsentligt,  at det kun er ANTAL af varen til varekartoteksprisen,  som systemet holder styr på.

mvh
otto bp
Avatar billede freekyzone Nybegynder
03. januar 2009 - 22:10 #4
Hej Helle,

Jeg vil lige stoppe dig inden ottobp som sælger af SummaSummarum prøver at sælge en version du ikke har brug for.

Bogføring som jeg har skrevet det, og dit nuværende program skal du beholde, medmindre:

- Lave faktura med/udfra varenummer
- Ønsker ekstra bogføring (kreditor-faktura-bogføring) men dermed får mulighed for altid at se hvad du burde have på varelageret

Ønsker du aktiv lagerstyring skal du ALTID bogføre dine køb på lageret. Så køber du 10 Dimsedutter, 5 Dingenoter og 17 HimsterGimser til i alt 5.000, så er det ikke nok at bogføre kr. 5.000 som varekøb - det skal så fremover bogføres specificeret på enkelte varenummer - og samtidig skal du konstant opdatere stk. prisen på de enkelte varer.
Et stort arbejde som KUN skal gøres hvis du får gavn af det.

Men har man deciplin og får man noget ud af sådan en styring, så er det eminent godt, og "binder alle ender sammen" i et regnskab.

Så overvej om du gider det ekstra arbejde, og om du får noget ud af en aktiv lagerstyring før du køber en bedre/større version.

Så uden lagerstyring brug da mit svar.

HVIS du får lagerstyring, så skal lageret alligevel tælles op, og så er det sjældent at lageret stemmer med lagerlisten i programmet, da varer er forsvundet, smidt væk, brugt som demo, indgået i en konkurrence mv., hvormed der (endnu engang) skal laves regulering af lagerstyringen af de varer som ikke findes...

MVH

Freekyzone
Avatar billede ottobp Novice
03. januar 2009 - 22:33 #5
Hallo  må  jeg nu lige bede om kammertonen
Jeg har givet spørgeren  en  uddybende forklaring på hvad  SummaSummarum kan i henseende til Lagerstyring - herunder bekræftet hende i at det handler om Enterprisen, hvis det er det, der er brug for.

Jeg gør så samtidig opmærksom på,  hvorledes lageret styres (at det en antalsopgørelse - og  værdibasering efter forskellige parameter-valgmuligheder)
Hvad galt er der i det???

Freekyzone  farer så ud med en masse synspunkter  om hvad der er besværet værd osv. Jamen hov lad dog spørgeren om  det....

Når folk  ringer til mig for at høre om  muligheder og begrænsninger -  så  gør jeg faktisk ret meget ud af at teste hvad behovet  er  på kort som langt sigt - thi jeg tror nemlig ikke på, at det skaber  goodwill at oversælge noget til folk. De skaber derimod masser af badwill i sporet efter sig  flere år ud i fremtiden...  men jeg er ret sikker på at jeg ved mere om det her programs funktioner,  muligheder og ikke mindst begrænsninger end  du  gør  Freekyzone

men lad dog spørger afgøre det

forsat god vind

ottobp
Avatar billede freekyzone Nybegynder
04. januar 2009 - 15:39 #6
ottobp -> ???

Fald ned og læs min besvarelse som er sorbre og spec. på fordele/ulemper iht. hvad man kan/skal bruge det til.
Avatar billede ottobp Novice
04. januar 2009 - 15:54 #7
freekyzone_>  gider  dig  ikke

jeg  tror  spørger  har  fået  løst  sit  problem

og så er  den  måske  ikke  længere???
Avatar billede freekyzone Nybegynder
04. januar 2009 - 16:10 #8
ottobp -> "Kammertone?" "Gider du ikke?"
Jeg har blot besvaret et spørgsmål, og så er du faret op i en spids.
Jeg er slet ikke med her...??

Jeg henviser til mine 2 indlæg og håber de løser Helles spørgsmål/problem.

MVH

Freekyzone
Avatar billede ottobp Novice
04. januar 2009 - 16:31 #9
-> freekyzone
din besvarelse  er  bygget op over  at  det  med lagerstyring er  noget besværligt noget  kan ikke betale  sig  -  programmet  er  for dyrt  osv
Jamen  hvis nu spørger egentligt  er  interesseret i det ??  jamen så er der vel  ikke noget  galt  i at bekræfte ....  at  så er  det  altså  Enterprisen  det handler om.  Jeg kommer  så  med  en præcisering  til  hvad det er for en slags lagerstyring, man  får  med den version
....  og så er  det  da ellers  helt op  til spørger  at  beslutte sig  om det  skal  være  Professionel  eller  Enterprise

men ser  nu har  Helle  altså  fået  en anvisning på, hvorledes hun  med de betingelser  for  hendes indkøbspriser (de ligger  nemlig fast)  så alligevel  kan  få lavet  en tillempet lagerstyring  i  hendes  Professionel-version....  se  den slags små finter får man ved  frekventere  en certificeret  forhandler af programmet
Hvorfor i himlens navn har  du  i dit indlæg  anvist hende  vejen til det????
.........men jeg tror vi er ved vejs ende
Avatar billede freekyzone Nybegynder
04. januar 2009 - 16:35 #10
Programmet er billigt.
Lagerstyring kræver diciplin og ekstra bogføring = administration
Lagerstyring giver hurtigt overblik
Lagerstyring giver "prof" faktura med varenummer mv.

Og dig ottobp gider jeg ikke bruge mere tid på - du er latterlig!
Du drager nogle konklusioner på noget du tror jeg har skrevet eller noget du tolker jeg kan have ment.

Jeg gav mit bud, det har i nu, og så kan i bruge det eller lade vær.
Avatar billede freekyzone Nybegynder
04. januar 2009 - 16:59 #11
Ottob:

Reglerne på eksperten http://www.eksperten.dk/regler.phtml:

6. ...Det er heller ikke tilladt at skrive links til egne websider som del af ens signatur.

7.5. køb/salg af varer og tjenesteydelser (gælder alle former for varer og tjenesteydelser, dvs. både materielle ting og immaterielle ... Papkassen.dk kan eventuelt benyttes til det formål.