Avatar billede rasmusjohannsen Nybegynder
30. december 2008 - 01:38 Der er 7 kommentarer

Fejlmeddelelse ved Diskreparation.

Hej.

Min Mac er begyndt at crashe når jeg starter bestemte programmer (ex. μ-torrent, skype). Derfor vil jeg gerne reparere disken.

Kontrollerer enheden “Macintosh HD”

Udfører direkte kontrol.
Kontrollerer journaliseret HFS Plus-enhed.
Kontrollerer Extents Overflow-arkiv.
Kontrollerer katalogarkiv.
Kontrollerer arkiver med mange forbindelser.
Kontrollerer kataloghierarkiet.
Kontrollerer arkivet udvidede attributter.
Kontrollerer enhedens bitmap.
Kontrollerer oplysninger om enheden.
Ugyldig antal arkiver på enhed
(Det burde være 658579 i stedet for 658583)
Ugyldigt antal biblioteker
(Det burde være 169968 i stedet for 169964)
Enheden Macintosh HD skal repareres.

Fejl:  Kontrol eller reparation af arkivsystem mislykkedes.

Jeg har kørt 'reparer disktilladelser' og prøvet at skrive
'fsck -fy' i konsol-mode.

Årsagen til denne misere er måske (?) at jeg flere gange har slukket computeren ved at bruge sluk-knappen. Ikke så smart, det ved jeg godt.

- Rasmus.
Avatar billede rasmusjohannsen Nybegynder
30. december 2008 - 01:40 #1
Der skulle have stået μ-torrent (Beta)
Avatar billede egonspock Seniormester
30. december 2008 - 05:30 #2
Hvilken fejl giver den når du forsøger at reparere disken?
Avatar billede rasmusjohannsen Nybegynder
30. december 2008 - 10:34 #3
'Reparer disk'-knappen kan jeg ikke trykke på. Kun 'Kontroller disk' og der får jeg så fortalt det der står ovenfor. Virkelig underligt. Alt undtagen U-torrent virker såmænd og det går heller ikke langsommere når først ex. firefox er startet op, men det kan tage over et minut med badebold at få den igang...
Avatar billede egonspock Seniormester
30. december 2008 - 13:16 #4
Har du prøvet at starte fra din system-DVD, som kom med computeren? I stedet for at installere systemet igen, skal du fra en af menuerne der vælge diskværktøj og der vil du så kunne reparere din disk. Du får ikke lov til at reparere disken inde fra OS X, da den allerede bruger den. Du kan også bruge fsck -fy, men så skal du starte med cmd/æble-s, og det trin tror jeg ikke du har gennemført, for så ville du kunne fortælle hvilke meddelelser den giver (hvis den da ikke blot reparerer det hele :-) )
Avatar billede rasmusjohannsen Nybegynder
31. december 2008 - 17:27 #5
Hej igen Egon.

U-torrent virker stadigvæk ikke, men jeg fik repareret disken vha. DVD'en, så det var da altid noget...
Godt nytår!

- Rasmus.
Avatar billede rasmusjohannsen Nybegynder
31. december 2008 - 17:31 #6
Dette er mit første spørgsmål - skal jeg overføre pointene til dig, Egon, eller har du allerede fået dem ved at svare? Hvor gør jeg det evt.
Avatar billede egonspock Seniormester
02. januar 2009 - 19:06 #7
Det var godt at du fik repareret disken. At dit torrentprogram så ikke virker skyldes måske at præferencefilen er gået i udu og skal smides ud. Den ligger i dit hjem->Bibliotek->Preferences, og hedder noget med .plist. Ellers er der jo også andre torrentprogrammer, hvis det mislykkes helt.

Mht. point, så har jeg først svaret nu :-)