Avatar billede metalspaden Nybegynder
29. december 2008 - 00:13 Der er 7 kommentarer

Kernel Panic

Jeg har her en MacBook Air med Mac OS X Leopard. Hver gang jeg prøver at starte den, kommer den med kernel panic beskeden "You need to restart your computer". Når jeg starter den i verbose mode skriver den:
panic(cpu 0 caller 0x0037149D): Process 1 exec of /sbin/launchd failed, errno 2\n"@/SourceCode/xnu/xnu-1228.9.59/bsd/kern/kern_exec.c:2895

Jeg har værdifulde filer på computeren, som jeg virkelig må redde. Nogen der ved hvad jeg skal gøre?
Avatar billede arne_v Ekspert
29. december 2008 - 00:25 #1
Du kan ihvertfald to ting:

1)  med hjælp fra en MacOS X kyndig forsøge at få den til at starte op

2)  hive harddisken ud og tilkoble en anden computer og læse filerne derfra
Avatar billede egonspock Seniormester
29. december 2008 - 01:16 #2
Det er måske forsøget værd at resette PRAM'en ved at holde alt-æble(cmd)-p-r nede ved opstart. Men det lyder grimt, da det er alt for tidligt i startforløbet at der går noget rigtigt galt. Kan du starte med cmd-s, og få en markør frem, eller dør den inden? (jeg går ud fra at verbose mode betyder cmd-v. )
Avatar billede metalspaden Nybegynder
29. december 2008 - 01:52 #3
Dette har jeg desværre allerede prøvet, og ja der menes cmd-v :) Jeg har nu prøvet at sætte installations-cd'en i, og den booter fint derfra. Herudover har jeg kørt en repair disk, hvilket også fungerede fint. Kan det lade sig gøre at lave en archive & install og evt. få filerne? Er lige ved at undersøge om jeg kan lave backup af disken til en ekstern harddisk.
Avatar billede metalspaden Nybegynder
29. december 2008 - 02:02 #4
Det med at hive harddisken ud og sætte i en anden computer, tror jeg ikke jeg kan finde ud af med en bærbar. Men nu har jeg selvfølgelig aldrig prøvet, har bare på fornemmelsen det er mere kompliceret end som så.
Avatar billede egonspock Seniormester
29. december 2008 - 10:39 #5
Du kan roligt lave en archive & install, og lav evt. en speciel installation hvor du tynder en smule ud i printerdrivere, sprog etc, så du ikke får for meget skrammel med. Der er jo ikke meget plads på sådan en air ;-)
Avatar billede metalspaden Nybegynder
29. december 2008 - 15:13 #6
Kan det lade sig gøre at installere OSX på en ekstern harddisk og boote fra den og på den måde komme ind på drevet uden at det beskadiger noget? Jeg er nemlig ikke helt sikker på om de filer jeg skal gemme, ligger i de mapper der bliver gemt, når man laver en archive and install.
Avatar billede egonspock Seniormester
29. december 2008 - 21:51 #7
Når man laver en Archive and Install bliver de gamle filer automatisk flyttet til en mappe der hedder Previous systems, men ellers bør det være muligt at vælge en ny USB2-harddisk at installere på (selvom Air'en er et different animal" end de andre Macs), så gør da endelig det i første omgang.