Avatar billede webage Nybegynder
22. december 2008 - 13:11 Der er 4 kommentarer

Opsætning af server med fast ip

Hej derude,

Jeg har en "server" (ganske alm. pc med vista) med en MSSQL database på. Den her server skal kunne tilgåes udefra gennem en fast ip adresse.

Netværket er sat op således:
  (1) Modem: CyberCity Prestige 660r-61
  (2) Switch/Router(?): DLink DSG-1008D
  (3) Serveren

Jeg ringede til cybercity som fortalte mig at min router har en statisk ip adresse, så det eneste jeg skulle gøre var at lave port forwarding på min router.

Efterfølgende har jeg så fundet ud af at min router er en switch. Så gik jeg ud fra at min server fik tildelt en ip direkte fra cybercity og så kunne jeg bare bruge den når jeg skulle forbinde til databasen fra en anden computer.

MEN udover serveren har jeg en alm. pc på switchen (så ialt 2 pc'er på switchen) og inde på www.myip.com har de samme ip hvilket jeg ikke forstår - burde de ikke være forskellige når det er en switch og ikke en router?

Nu sidder jeg så her, og har ingen idé om hvordan jeg får tildelt min server en ip så den kan tilgåes udefra "den store verden" :-)
- Hva gør jeg?

På forhånd mange tak for hjælpen.
Avatar billede showsource Seniormester
22. december 2008 - 13:40 #1
Som sagt, får du en statisk ip fra cybercity.
D.v.s alle comps bag den ip, har samme ip-adresse på web.

Du skal åbne for port 80 i din router, som er den du har fået fra cybercity

Og din webserver er vel IIS ?
Og den kender jeg ikke, men umiddelbart vil jeg tro det virker når du åbner for port 80
Avatar billede showsource Seniormester
22. december 2008 - 13:41 #2
Og typisk, for at komme på din router, ( cybercity, anyway , skal du gå på http://10.0.0.1:2033
Avatar billede webage Nybegynder
11. januar 2009 - 13:35 #3
Det er ikke en IIS server, det er bare en computer med windows vista og MSSQL, absolut intet andet installeret :-)

MSSQL databasen er databasen til et lønsystem, og når man starter lønsystemet på en lønadministrerendes computer kan man indtaste en IP adresse som angiver hvor den skal finde databasen.

Bag på routeren sidder der ud over serveren en anden pc, så hvis jeg åbner for port 80 og i lønprogrammet indtaster den ip som jeg (fra serveren) ser på www.myip.com, så gætter den vil ikke HVILKEN computer bag på routeren som den skal forbinde til?
Avatar billede showsource Seniormester
11. januar 2009 - 17:24 #4
port 80 bruges normalt til alm. webm ( http )
Du skal nok åbne for den port db'en bruger, altså sætte router op til at lede trafik til en bestemt port videre til comp med db.

Og jeg kender ikke vista, men det skulle undre mig hvis ikke du odgå skal tillade db'en adgang til nettet.