Avatar billede sulbaek Nybegynder
21. december 2008 - 20:20 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Disklæsningsfejl for anden gang.

Jeg har en HP nx 6125 som her til morgen skrev disklæsningsfejl og at jeg skal genstarte computeren. Og så skriver den det bare igen og igen..
Det er anden gang den gør det computeren, og sidste gang skiftede jeg harddisken. Og så virkede det igen. Det er ca. 3 mdr. siden jeg skiftede harddisk.

Mit spørgsmål er hvorfor det sker.? Er det computeren som beskadiger harddisken.? Sker det igen, hvis jeg bare køber en ny harddisk igen.!!

Skal til at skrive vigtig opgave næste år, ønsker ikke den gør det igen..
Avatar billede milter Ekspert
21. december 2008 - 21:05 #1
Hvordan behandler du din kære HP 6125? Håndterer du den som et råddent æg, dvs. med meget stor forsigtighed, så "skallen" ikke går i stykker, eller bliver den kastet rundt med som en håndbold?

Spøg til side ;-).  Hvis du flytter rundt på computeren, medens den er ved at skrive til harddisken, f.eks ved åbning, lukning, læsning eller gemning, så risikerer du, at harddisken bliver beskadiget. Når der læses eller skrives til harddisken, farer et lille læsehoved hen over diskens overflade, medens disken kører rundt med 5400 omdrejninger i minuttet, og læsehovedet er meget tæt på overfladen. Hvis computeren bliver udsat for et stød eller hurtig bevægelse, risikerer du, at diskens overflade bliver ridset af læsehovedet, så indholdet på den ikke kan læses.

Det kan skyldes andre ting, men når du to gange har fået den samme fejl, især nu med en næsten ny harddisk, tror jeg, du skal kigge lidt på, hvordan du håndterer maskinen :-)
Avatar billede milter Ekspert
21. december 2008 - 21:31 #2
.... og så kan det også skyldes en dårlig forbindelse til harddisken. Prøv at pille harddisken ud og sæt den i igen. Jeg kender ikke din maskine, man pas på ikke at ødelægge eller bøje nogle af benene på disken, medens du arbejder med den.
Avatar billede dragonknight Juniormester
21. december 2008 - 23:51 #3
Afstanden (fly height) fra skiven til læse/skrivehovedet er mindre end 10 nm, og til sammenligning er tykkelsen af et menneskehår fra 0,04 til 0,25 mm, så der er ikke så meget plads til at optage stød på.
Avatar billede sulbaek Nybegynder
22. december 2008 - 09:54 #4
nu kender jeg godt lidt til teknik og ved det er fin følende, så jeg passer godt på mine sager. Derfor har jeg også købt en ordentlig taske til den, for jeg har den med mig dagligt..
Men jeg går ikke rundt med den, når først den er tændt..

Jeg bare i tvivl om jeg skal smide hele computeren ud og købe en anden, eller om jeg skal prøve med en ny harddisk igen..
Avatar billede milter Ekspert
22. december 2008 - 17:50 #5
Hvad med kommentaren 21/12-2008 21:31:32?
Avatar billede sulbaek Nybegynder
22. december 2008 - 18:13 #6
Harddisken sad fint fast. Og selve stikkene ser fine ud, samt mærker til på modstanden at der er fin forbindelse til harddisken..
Avatar billede milter Ekspert
22. december 2008 - 19:28 #7
Du kan undersøge harddisken for fejl med Windows' eget program, "chkdsk". Det kunne være en god ide for at finde ud af, om fejlen ligger på disken eller måske et andet sted. Prøv at følge retningslinierne i linket herunder. Den letteste metode er "Sådan køres Chkdsk fra Denne computer eller Windows Stifinder".

http://support.microsoft.com/kb/315265
Avatar billede sulbaek Nybegynder
17. marts 2010 - 18:57 #8
Ved godt det er lang tid siden, men...

Kunne desværre ikke bruge nogle af svarende.
Efter anden disk fejl købte jeg en ny computer..
Den gamle kørte faktisk igen efter en formatering af harddisken.
Så ved ikke hvad fejlen har vlæret...