Avatar billede rubberpaw-migigen Nybegynder
21. december 2008 - 17:09 Der er 6 kommentarer

lave en diode der fader ved at trykke på en knap.

Jeg skal ha bygget et simpelt system op. Det skal være sådan, at hvis jeg trykker på en knap (en meget meget lille en, på størrelse med dem der sidder på print i en mobiltelefon), så skal en diode tænde, men den skal ikke bare lyse på fuld styrke fra start. Den skal lige tage 1-2 sek om at lyse, altså så at den "fader" igang, og det samme skal ske når jeg slipper for knappen. Det skal ikke være sådan en "tryk 1 = tænd" "tryk 2 = sluk" Den skal tænde når den bliver holdt nede, og slukke når den bliver sluppet, men med en fade effekt.

Hvad for nogle komponenter skal jeg bruge til dette, og hvor jeg kan købe sådan noget her?

Hele opsætningen vil komme til at bestå af ca 14 dioeder på 1,8-2,4v og skal køre på de små flade batterier.

Håber en kan hjælpe - en evt tegning til opsætningn vil også være en meget stor hjælp.
Avatar billede m_soender Nybegynder
21. december 2008 - 19:59 #1
Du kan måske bruge det første kredsløb fra den her side http://www.cpemma.co.uk/pwm.html har ikke lavet nogen simuleringer af det, men du burde kunne bruge store dele af det. Til at lave din fading må det være et RC led du skal have fat i.
21. december 2008 - 21:15 #2
Skal der være en 'knap' til hver LED ? Altså 14 selvstændige kredsløb ?

Hvilken forsyning har du til rådighed til 'styringen' ?

(Har et forslag i gryden...)
21. december 2008 - 21:18 #3
Avatar billede rubberpaw-migigen Nybegynder
22. december 2008 - 09:32 #4
Det skal bare være en enkelt knap til at styre alle dioder.
Avatar billede rubberpaw-migigen Nybegynder
22. december 2008 - 09:36 #5
hvKarise larry -> hvad mener du med styring? Altså hvad der sørger for at der bliver trykket på knappen eller?
22. december 2008 - 17:05 #6
... der skal lidt elektronik til at styre denne "Fade" effekt som jeg har tanker om; mindst 5V DC ...