Avatar billede livse9 Nybegynder
19. december 2008 - 19:43 Der er 11 kommentarer og
2 løsninger

Hjælp til min nye Macbook pro - masser af spørgsmål!

Hej

Jeg har lige fået min Macbook, wuhuu, bortset fra at jeg intet fatter - jeg kommer fra PC... Jeg håber at der er en der kan hjælpe:

*Kan jeg åbne flere faner i Safari, som jeg kan i Explorer?
*Hvordan dobbeltklikker man? Fx på facebook, hvis jeg dobbeltklikker med den der knapting der er på trackpaden, så markerer den bare det jeg prøver at dobbeltklikke på..
*Hvordan kopierer jeg mine filer over? Fx fotos?
*Jeg prøvede at lægge billederne i iphoto ved at trække usbstikken derned. Så forsvandt usben fra oversigten, og nu kan jeg ikke få den frem igen
*Hvordan afspiller man en dvd? Skal jeg bare proppe den ind i den revne der er foran?
*Hvordan overfører jeg mine gamle mails fra Outlook?
*Hvordan importerer jeg mine kontaktpersoner, kan jeg fx gøre det fra Hotmail?

..Og det er bare de spørgsmål jeg har lige nu ;o) Hjælp!
Avatar billede ferdinand.k Mester
19. december 2008 - 20:04 #1
*Kan jeg åbne flere faner i Safari, som jeg kan i Explorer?
- Ja det kan du sagtens, tryk "æble-t"
*Hvordan dobbeltklikker man? Fx på facebook, hvis jeg dobbeltklikker med den der knapting der er på trackpaden, så markerer den bare det jeg prøver at dobbeltklikke på..
- Du dobbeltklikker ved at trykke 2 gange på samme element, ligesom en PC - ingen forskel dér. Det kan være du skal kigge på nogle indstillinger for musen i dine indstillinger. Disse finder du bla. under "programmer - "Generelle indstillinger".
*Hvordan kopierer jeg mine filer over? Fx fotos?
*Jeg prøvede at lægge billederne i iphoto ved at trække usbstikken derned. Så forsvandt usben fra oversigten, og nu kan jeg ikke få den frem igen
- hiv den ud, og sæt den i igen.
*Hvordan afspiller man en dvd? Skal jeg bare proppe den ind i den revne der er foran?
- ja
*Hvordan overfører jeg mine gamle mails fra Outlook?
- jeg finder lige en guide...
*Hvordan importerer jeg mine kontaktpersoner, kan jeg fx gøre det fra Hotmail?
- nej dette kan ikke gøres fra hotmail, ikke mig bekendt ihvertfald. Hvis du har dem liggende i Outlook på din PC kan det godt.
Avatar billede ferdinand.k Mester
19. december 2008 - 20:06 #2
her er en mail-import-guide hvis du bruger Microsoft Entourage som mailklient
http://guides.macrumors.com/Moving_Email_from_PC_Outlook_to_Apple_Mail
Avatar billede livse9 Nybegynder
19. december 2008 - 20:08 #3
Tak! Du får klart point, men hvordan overfører jeg mon mine fotos? Nu er min usb tilbage :D

Og du skriver "æble-t". Er æble en tast???  Beklager, men det er meget nyt for mig ;o)
Avatar billede ferdinand.k Mester
19. december 2008 - 20:10 #4
hov, overså lige et element:
*Hvordan kopierer jeg mine filer over? Fx fotos?
- for at kopiere dine filer over fra enten en CD eller en USB stick, skal du markere disse filer som du har interesse i at kopiere. Når dette er sket, klikker du på én af elementerne og holder musen inden, samtidigt med at du trækker musen hen i den mappe du ønsker filen placeret. Du skal nok forsøge dig med 2 fingre :)
Avatar billede ferdinand.k Mester
19. december 2008 - 20:11 #5
æble-tasten er den tast der sidder lige til venstre for Space - den lange i bunden ;)
Avatar billede livse9 Nybegynder
19. december 2008 - 20:12 #6
Du er en skat :)
Avatar billede ferdinand.k Mester
19. december 2008 - 20:13 #7
hvis det er foto's du har liggende på din USB stick, vil jeg anbefale dig at markere alle de ønskede billeder, og trække dem ned i bunden af skærmen hvor du har et ikon der ligner et foto og et kamera - det er iPhoto som vil opbevare og organisere dine billeder for dig. Husk at slippe billederne ovenpå ikonet - herefter vil iPhoto åbne op og begynde at importere dine billeder...
Avatar billede ferdinand.k Mester
19. december 2008 - 20:13 #8
hov hov, ikke noget frækt snak her - det er ikke dating.dk ;)
Avatar billede ferdinand.k Mester
19. december 2008 - 20:15 #9
en lille note: For hurtigst at navigere rundt i Apple's operativsystem, er det anbefalingsværdigt at kende en del til diverse genvejstaster - her er en lille guide du kan sidde og hygge dig med: http://support.apple.com/kb/HT1343
Avatar billede ferdinand.k Mester
19. december 2008 - 20:16 #10
... når der f.eks. står "Command" så er det også "æble"-tasten de omtaler.
Avatar billede livse9 Nybegynder
19. december 2008 - 20:25 #11
Hej igen
nu ligger billederne i dokumenter, hvordan filan får jeg dem over i iphoto?
Avatar billede ferdinand.k Mester
19. december 2008 - 20:26 #12
ligesom du trak billederne fra a-b før, kan du også trække den fra dokumenter over i iPhoto. Dette kan du gøre som jeg har beskrevet ovenfor, altså ved at markere dem alle igen, og trække dem hen over iPhoto-ikon'et i dock'en som den hedder. Det er menu-baren i bunden...
Avatar billede livse9 Nybegynder
19. december 2008 - 20:34 #13
tak nu virker det :)