Avatar billede holger-1 Nybegynder
18. december 2008 - 23:42 Der er 1 kommentar

linux på extern harddisk??

hej

havde tænkt mig at installerer linux på en extern harddisk og så se om jeg kunne vænne mig til det

men jeg går ud fra at hasigheden så vil blive væsentlig lavere end hvis jeg installerer såvel linux som windows på min pc
-men hvor meget

og er der nogen ting jeg -i givet fald- særligt skal være opmærksom

-og vil de to systemer i givet fald påvirker hinaden overhovedet

jeg har en extern harddisk på 100GB, ganske vist med fire drev  -

-den må vel kunne defragmenteres, så den kun ender med et drev

men det har jeg heller ikke lige forstand på

-i er givetvis for meget nørder herinde tilrigtigt at finde mine spørgsmål interessante  *S*

hilsen holger
Avatar billede ptj_11 Forsker
19. december 2008 - 22:41 #1
Hej Holger.

Bare rolig, alt er ikke lige spændende, men alle har været nye i det her engang.
1. her er link til flere udgaver af linus til externe diske:
http://www.brothersoft.com/downloads/linux-portable.html
Det fungerer ved at installere på  din externe disk, og derefter booter du fra den externe, og har altså ikke din interne diski spil.
2. for god ordens skyld, din diskskal ikke defragmenteres for at smelte din partitioner sammen, den skal repartitioneres.
Der findes programmer, der kan klare dette, uden at systemdisken mister sine data, men alle data på de partitioner, der nedlægges, mister du.

ptj_11