Avatar billede or.han Nybegynder
18. december 2008 - 23:26 Der er 9 kommentarer og
1 løsning

WYSIWYG editor m. billede upload søges

Hej

Jeg har i et par dage prøvet at finde en simpel WYSIWYG editor med mulighed for billede upload. TinyMCE er tæt på, men alligevel ikke fordi upload af billeder foregår gennem en ImageManager. Det er altså muligt at uploade billeder, men det er den ImageManager jeg vil undgå.

Det jeg leder efter:
Der skal være simple tekst-kommandoer: fed, understreget, kursiv osv. Man skal også kunne lave lister, links og evt. tabeller. Disse ting kan de fleste WYSIWYG editors, men det jeg specielt ønsker, er, at når brugeren vil indsætte et billede, kan han enten angive en url eller vælge at uploade. Det skal foregå direkte i editoren eller et popup-vindue. Dette billede gemmes så i en fastlagt mappe. Billedet gemmes bare med et tilfældigt navn, så den ikke overskriver andre filer i mappen.

Det er lidt svært at forklare hvad jeg ønsker, men forestil jer at I redigerer et dokument i Word. Når I indsætter et billede, vælger man billedets placering og indsætter. Derefter skal man ikke tænke over hvor billedet faktisk bliver gemt. Man tænker bare på billedet som en del af dokumentet.

Hvis det jeg ønsker ikke findes, kan I også komme med foreslag til lignende editors.
Avatar billede keysersoze Guru
18. december 2008 - 23:48 #1
Den du selv nævner og www.fckeditor.net er nok nogle af de bedste på markedet - i hvert fald i den "prisklasse"
Avatar billede or.han Nybegynder
19. december 2008 - 13:41 #2
Hmm troede faktisk FCKeditor kostede noget. Det kan jeg så se at den ikke gør. Prøver lige at implementere det.
Avatar billede or.han Nybegynder
20. december 2008 - 18:49 #3
Bare læg et svar keysersoze.

Er du en mindre ekspert i FCKeditor? Jeg har nemlig et spørgsmål, som jeg ikke har fundet et svar på.
Avatar billede keysersoze Guru
20. december 2008 - 19:39 #4
ekspert er nok et stort ord at bruge - men lidt kender jeg da til den.
Avatar billede or.han Nybegynder
21. december 2008 - 00:45 #5
Hvordan ændrer jeg mappen, som filerne uploades til? Som standard uploades de til /userfiles mappen, men jeg vil have at den skal uploades til /web/public/userfiles.

Dernæst opstår der et problem, fordi jeg bruger mod_rewrite, så url'en til upload-mappen faktisk er /userfiles. Kan man ændre URL'en til upload mappen?

Altså:
Path til upload-mappe: /web/public/userfiles
URL til upload-mappe: /userfiles

Er det overhovedet muligt at konfigurere FCKeditor til dette eller må jeg finde på et hack?
Avatar billede keysersoze Guru
21. december 2008 - 13:16 #6
Det letteste er næsten af søge på "userfiles" i alle filerne fra fckeditor - variablen ligger i en config-fil under det pågældende sprog der benyttes, fx filemanager/connectors/asp/config.asp.

det andet problem forstår jeg ikke helt - en ting er jo hvad der sker på klienten og noget andet er hvad der sker på serveren, stien til upload er på server-niveau og rewrite er på klient-niveau.
Avatar billede or.han Nybegynder
21. december 2008 - 16:30 #7
Problemet er, at når man har uploadet en fil, vil FCKeditor tro at filens URL er den samme filens egentlige placering. Men filens URL er anderledes pga. noget mod_rewrite.

Altså:
Path til upload-mappe: /web/public/userfiles
URL til upload-mappe: /userfiles

Hvis jeg sætter upload mappen til '/web/public/userfiles', vil FCKeditor, ved upload af fil/billede, tro at URL'en også er '/web/public/userfiles'.

Forstår du problemet nu?
Avatar billede keysersoze Guru
21. december 2008 - 17:43 #8
ja, det gav lidt mere mening :) I så fald tror jeg du bliver nødt til at replace den "rigtige" url med den rewritede url, gør du i dit output og ikke når du gemmer data vil det være let at tilpasse til alle situationer.
Avatar billede or.han Nybegynder
22. december 2008 - 16:21 #9
Nu forstår jeg ikke helt hvad du mener? :)
Avatar billede keysersoze Guru
22. december 2008 - 17:35 #10
lad editoren gemme hvad den vil - men når du udskriver indholdet på en side så replace den rigtige path, /web/public/userfiles, til den rewrite, /userfiles.