Avatar billede majbom Novice
17. december 2008 - 16:58 Der er 12 kommentarer og
1 løsning

problemer med pivot-tabel

hej experter

jeg sidder her og roder med noget pivot-tabel (har aldrig prøvet det før), men det driller sq lidt. excel 2007

jeg har noget data der ser ud som dette eksempel: www.splazz.dk/files/pivot-test.xlsx

det jeg gerne vil, er at kolonnen stregkode skal sorteres så hver enkelt stregkode kun forekommer én gang, det kan jeg også godt.

men problemet er så bare at jeg får kun et 1-tal for hvert tal der forekommer i tabellen under række "a".

dte jeg gør, er at markere hele tabellen, med title osv og laver en pivot-tabel. jeg trækker "stregkoder" ned i "Rækkeetiketter" og "1", "2", og "3" ned i "Værdier" (i boksen ude til højre når man arbejder med pivot-tabel).
men som sagt skriver den et 1-tal hvis der i kilden er et tal, hvadenten det er positivt eller negativt og hvis feltet er tomt, skriver den ikke noget. jeg ville jo gerne have det samme tal, som der står i kilden.

hvad gør jeg galt?

pft
Avatar billede grontoft Nybegynder
18. december 2008 - 04:35 #1
Noget a la detteher?

http://up-it.dk/dl/xvh/
Avatar billede majbom Novice
18. december 2008 - 06:14 #2
HAHA

lige præcis! kan man bytte rundt på kolonner/rækker, så sum af 1, sum af 2 osv. står henad og stregkode står nedad? så ville det være perfekt
Avatar billede majbom Novice
18. december 2008 - 08:15 #3
og dog...

jeg vil gerne have den til at tælle sammen, så det bliver summen af stregkode i stedet for sum af 1, 2 og 3

jeg har prøvet at lave tabellen selv, men jeg kan simpelthen ikke få den til at vise andet end 1-taller - hvordan gør du? :)
Avatar billede grontoft Nybegynder
18. december 2008 - 08:52 #4
Jeg skal give dig en forklaring i aften, når jeg kommer hjem. Det er ganske enkelt. Du bruger Office 2007, ikke? Jeg kan fortælle dig at du skal andre tabelindstillinger for 1 2 og 3 i pivottabellen. Du kan også summere stregkoder.
Avatar billede majbom Novice
18. december 2008 - 09:26 #5
nu har jeg fået den til at vise summen, men stadig den forkert vej, jeg kan hverken fjerne eller flytte eller ændre den der hedder "Hovedtotal" :S
Avatar billede majbom Novice
18. december 2008 - 09:26 #6
jo det er 2007
Avatar billede grontoft Nybegynder
18. december 2008 - 20:36 #7
Har du fået den til at vise pivoten som jeg har sat den op i mit forslag?

Du har fundet ud af at du kan klikke på knapperne for 1 2 og 3 ovre til højre i Feltlisten - nederst?

Hvis du sætter den der hedder "∑ Værdier" ned i det felt der hedder "Kolonneetiketter" og har "Sum af 1" "Sum af 2" og "Sum af 3" i feltet "∑ Værdier" og har "Stregkode" i "Rækkeetiketter", så skulle den vel være der...
Avatar billede grontoft Nybegynder
18. december 2008 - 20:46 #8
&#8721 er lig med "SUM"
Avatar billede majbom Novice
18. december 2008 - 21:00 #9
ja det har jeg fået til at virke
men jeg vil gerne have at den viser summen af alle tallene der er for hver stregkode, så der står:

streg|__1__|__2__|__3__|total|
1234_|_-8__|__3__|__2__|_-3__|
5775_|_____|__4__|__8__|_12__|
8596_|__2__|_____|_-12_|-10__|

hvis det giver mening?
Avatar billede majbom Novice
18. december 2008 - 21:04 #10
jeg kan selvfølgelig bare selv lave sum af rækken, men det ville jo være smart hvis den osse kunne gøre det samtidig med det andet :)
Avatar billede grontoft Nybegynder
18. december 2008 - 21:37 #11
Så den sorterer rækken? Hrmmm... Så skal du lave en Sum af rækken i dit datafelt. Prøv at se her:

http://up-it.dk/dl/tqk/
Avatar billede majbom Novice
19. december 2008 - 12:39 #12
ja, det var osse det jeg snakkede om, men bare at lave en kolonne i kilden med totalen i...

men i hvert fald virker det perfekt, mange tak for hjælpen.

smid et svar
Avatar billede grontoft Nybegynder
19. december 2008 - 17:00 #13
Et svar ;)

Du kan evt også transponere kildedataene og så hente totaler for stregkoder!