Avatar billede reno24 Nybegynder
15. december 2008 - 14:19 Der er 2 kommentarer

Opdatering af data fra en anden Excel-fil

Hej...

Jeg har brug for lidt hjælp til en opgave jeg sidder og arbejder med.

Har har 2 stamfiler hvorfra jeg ønsker at samle data i en 3 fil.
I denne 3 fil har jeg så lavet 2 faner, en til stamfil 1 og en til stamfil 2.
Jeg har snuset lidt rund her inde og har fundet ud af at:

"I et regneark har jeg i celleA1 indtast flg:
=Regneark1!B1
så startede en guide, der spurgte om jeg ville oprette kæder til Regneark1, og det ville jeg gerne. Og så skrev Excel flg. formel:
='C:\Dokumenter\[Regneark1.xls]Ark1'!B1"

Virker godt nok, dog har jeg problemer med at opdatere arket.
Jeg har lige nogle spørgsmål til det:
1.
Det jeg skal bruge er, at når jeg taster data i stamfilerne, så opdateres data i fil 3 automatisk når den åbnes, uden at der kommer en promt op og spørger til kildefilen.
2.
At celler hvor der i stamfilerne ikke er nogen værdi, fremstår som tomme, pt står der "0" når der er tomme felter i kildefilen.

Er der nogen der kan hjælpe?
Jeg kan lige nævne at Skemaet i filerne er bygge op omkring samme celler (Altså at celle C3 er den samme i stamfilerne som i fil 3)

På forhånd tak.
Avatar billede xtbon Nybegynder
16. december 2008 - 15:26 #1
Du skriver ikke noget om, hvilken version af Excel du bruger. Hvis det er 2007, skal du på fanen Data klikke på knappen Rediger kæde og i dialogboksen der fremkommer klikke på knappen Startprompt. Her skal du vælge den nederste mulighed.
Hvis det er i version 2003 eller tidligere skal du under menuen Rediger, vælge Kæde og så gøre det samme i dialogboksen som i 2007.
For at undgå, at den viser 0 i celler der er tomme i stamfilen, kan du bruge en Hvis funktion:
=HVIS('C:\Dokumenter\[Regneark1.xls]Ark1'!B1="";"";'C:\Dokumenter\[Regneark1.xls]Ark1'!B1)
Håber det er til noget hjælp.
Avatar billede reno24 Nybegynder
17. december 2008 - 11:56 #2
Jo tak det med at undgå "0" virker fint, men opdateringsdelen er stadig bøvlet.
Det jeg gerne så var at den opdaterede data når jeg åbner arket, det gør den ikke selv om jeg har valgt den nedereste funktion i startprompt. (Det er forresten excel 2003 jeg arbejder i).

Hvis jeg skal opdatere mine data skal jeg op i Rediger - kæder - opdater værdier, ind og finde filen, og vælge hvilken fane i kildefilen den skal opdater fra... Det er denne del jeg gern ville kunne være foruden...

Det skal måske lige nævnes at filerne ligger på et firma netværk, så jeg har ikke adgang til sikkerhedsindstillingerne (har læst det kan give problemer), dog ligger alle filerne i samme mappe.