Avatar billede mondaymooning Nybegynder
15. december 2008 - 11:37 Der er 5 kommentarer

Styresystem findes ikke ved opstart

Hej Eksperter!

Takket være hjælp fra jer tidligere, har jeg nu installeret Mac OS på en G5'er via en MacBook med Firewire. Installationen forløb efter planen, og når de to computere er koblet sammen, så kan jeg se, at styresystemet er installeret på G5'eren.

Men når jeg starter den op, så kommer der fortsat bare et blinkende Finder-symbol med et spørgsmålstegn. Er der nogen, der ved, hvad der er galt og hvad jeg kan gøre?
Avatar billede sd8220 Seniormester
15. december 2008 - 11:49 #1
Hmm, hvordan installerede du det fra MacBooken?

Normalt er det nødvendigt at installere fra DVD eller ved "backup" af system ved hjælp af f.eks. CarbonCopyCloner, som kloner den ene disk over på den anden.

En Finder-kopiering vil ikke tage de nødvendige usynlige filer med.

Har du gjort det "rigtigt", og vil G5'en stadig ikke starte op, så¨prøv at nulstille PRAM og NVRAM - du kan holde [æble]+[ALT]+R+P nede, medens den siger pling 3 gange under opstart, og så se, om det hjælper, eller starte i Open Firmare:

Under opstart holdes: [æble]+[ALT]+O+F nede
ved tekstskærm skrives:
reset-nvram
reset-all

HUSK, at der er amerikansk tastatur i OpenFirmware, så du skal bruge
  • -tasten til - ;-)
Tryk [retur] efter de to kommandoer, og skrev jeg dem i rigtig rækkefølge, så genstarter maskinen efter nummer 2, ellers gør den det efter nummer ét, og så må du evt prøve igen med den anden først ,-)

Håber, at det kan virke; men hvorfor har du ikke bare installeret fra DVD med det samme?

/Sebastian
Avatar billede mondaymooning Nybegynder
15. december 2008 - 12:37 #2
Hej - tak for forslaget, det virkede desværre ikke :-(
Jeg har installeret Mac OS "rigtigt" igennem MacBook'en, fordi G5'eren ikke ville æde dvd'en direkte, fordi den hører til MacBook'en. En ting der bekymrer mig lidt er, at System-mappen er tom, kan det være derfor?
Avatar billede sd8220 Seniormester
15. december 2008 - 13:54 #3
Ja tom skal den da ikke være.

Måske du skal prøve igen?`

Noget andet er, at det ikke er sikkert, at det er en installer-på-alt-DVD, som du har brugt - og så kan den formodentlig ikke starte andet end en MacBook, måske faktisk kun en Intel-maskine, og din G5 er vel en PPC?

/Sebastian
Avatar billede mondaymooning Nybegynder
15. december 2008 - 18:42 #4
Nu har jeg formateret G5'eren igen og i stedet klonet disken fra den bærbare med Carbon Copy Cleaner, som du foreslog. Resultatet er det samme, ved opstart får jeg bare et Finder-symbol. Kan det betyde, at harddisken er beskadiget?
Avatar billede schwarz84 Nybegynder
16. december 2008 - 10:06 #5
Det skyldes at der er to forskellige CPU'er i de to computere. Du kan ikke køre den version af OS X på din G5 (PowerPC) som du bruger på din MacBook (Intel). Det er også derfor du bliver stoppet når du sætter Intel-CDen i din PowerPC. G5'eren fejler ingenting, du skal bare have den CD der hører til.