Avatar billede fedthans Nybegynder
12. december 2008 - 22:18 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

DNS how to doo

Hej Alle

Har en server med mail /DNS / VPN m.m. kørende.
Har også en nasbox kørende hvor der er web kørende / blog.
jeg vil i den forbindelse gerne have  have adgang til min blog ude fra... som det er nu kan jeg ikke få fat i den ude fra, men internt ingen probs...
I nasen kan jeg lave om på port 80 om til en anden.
Køre gratisdns
Mit spørgsmål er:
Kan jeg få den til at hedde: hvis den kan how to doo
http://blog.fedthans.dk
mvh
Fedthans
Avatar billede iss Novice
12. december 2008 - 22:36 #1
Det er ikke et DNS spørgsmål, det er et router opsætnings spørgsmål.
Avatar billede welcor Nybegynder
12. december 2008 - 23:40 #2
Faktisk er det både og, iss.

DNS-delen:
På gratisdns sætter du en URL-forward op. Denne url-forward skal have disse indstillinger:
Vært: blog.fedthans.dk
URL: fedthans.dk:8080/
Titel: bruges ikke
Meta nøgleord: ...
Meta beskrivelse: ...
Frame: nej
Stjernealias: nej

På din router forwarder du nu alle requests på port 8080 til din NAS på dennes port 80.

siden vi har lavet om på adressen, og ikke bruger en frame, vil brugeren se at adressen skifter til http://fedthans.dk:8080/. Hvis du ikke vil have dette, kan du pakke dit site ind i en frame, som skjuler det. Det er bare at ændre frame til ja, og skrive en titel og meta-informationer på gratisdns.

Hvis din router er fornuftig, kan du slippe for denne omvej, og bare sortere baseret på host i http-requests. Dette er en typisk loadbalanceropgave, og ikke noget man finder på en "almindelig" router.
Avatar billede iss Novice
13. december 2008 - 01:04 #3
Nu er URLforward ikke meget DNS... Medmindre Nina's webserver er DNS nu...
Avatar billede fedthans Nybegynder
13. december 2008 - 10:13 #4
Super...
Det virker næsten, nu kan jeg få fat i nasen, på adressen, men ikke blogen!!
På inder siden skal jeg skrive for at få fat i den http://nas1/blog.
Men den øvelse vi lige har lavet pejer på en port feks i dette tilfælde 85.
den få fat i nasen login...
Hvordan få jeg lavet en adgang som rammer bloggen?

Har en linksys router.
Når man laver den opsætning i gratisdns generer den en mærklig ip adresse 213.173.243.253!!
er det en fejl?
fedthans
Avatar billede welcor Nybegynder
13. december 2008 - 11:09 #5
Nej, det er ikke en fejl - deter den webserver som videresender til din blog.

Lav om på urlen, så den peger til fedthans.dk:8080/blog/
Avatar billede fedthans Nybegynder
13. december 2008 - 15:11 #6
Ok...super det virker....
Men jeg kan ikke bruge frame så kommer der en fejl på siden, eller retter jeg kan ikke logge på!!!
Der ser bedre ud når man har en rigtig url og ikke noget med :8080
Er der en anden mulighed???:)
Avatar billede iss Novice
13. december 2008 - 19:44 #7
Ja, en rigtig router, hvor i du kan opsætte hostnavne og route dem ud til de rigtige maskine internt. Eller du kan få din webserver til at virke som proxy.... Igen alt sammen intet med DNS at gøre.
Avatar billede fedthans Nybegynder
13. december 2008 - 22:02 #8
OK.. men en rigtig router hvad kunne det være for en?
Avatar billede fedthans Nybegynder
18. december 2008 - 21:24 #9
Ok.. kan welcor ikke ligge et svar
Avatar billede welcor Nybegynder
19. december 2008 - 13:54 #10
gerne. Er glad for at kunne hjælpe.
Avatar billede fedthans Nybegynder
21. december 2008 - 09:34 #11
tak for hjælpen