Avatar billede fireworm Nybegynder
12. december 2008 - 11:03 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Amiga OS

Er ikke sikker på, at dette hører hjemme i denne kategori, men prøver:

Er der nogen der ved om Amiga OS kan køre de gamle Amiga spil (ROM) uden emulator? Overvejer at det kunne være en mulighed for min EEE 900 maskine.

Og nogen der ved hvor man kan købe Amiga OS 4.1?
Avatar billede locke Nybegynder
12. december 2008 - 11:25 #1
Så vidt jeg ved, så kører Amiga OS ikke på x86 hardware.

De gamle spil fra Amigaens storhedstid er skrevet specifikt til hardwaren. Så dem får du ikke til at køre på moderne amigahardware.
Avatar billede Slettet bruger
12. december 2008 - 13:33 #2
Jeg ved ikke om Amiga kan køre på en eee, men som alternativ hvis du ikke finder den, kan jeg varmt anbefale Ubuntu til eee. Jeg har selv eksperimenteret med andre systemer på min eee 900 men Ubuntus kører som en drøm og alt har virket as is. Desuden er den efter min smag rigtig lækkert designet.
Kan hentes her: http://www.ubuntu-eee.com/
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
12. december 2008 - 20:40 #3
>>fireworm: ganske enkelt: det kan du ikke.
du skal have fat i en amiga emulator da der blev brugt en motorola processor (m68k) i de gamle amigaer samt et specielt chipset og det kan amiga os 4.1 ikke køre på.
hvis du ser på amiga os 4.1 så er det målrettet de nyere amigaere med PowerPC processor i. det vil sige at hvis du har en af de ældre macs eller en playstation 3 så kan du installere amiga os på disse.

hvis du vil spille de gamle amiga spil på din eee pc så kan jeg ligge et godt ord ind for http://www.rcdrummond.net/uae/ bruger det selv når jeg endten skal have et spil SWIV, wings of furry eller Super Frog :P

./psycosoft-funware :)
Avatar billede strych9 Praktikant
12. december 2008 - 20:47 #4
yes.. man kan ikke bare tage m68k maskinkode og så håbe på at det kan eksekvere på en processor med PPC instruktionssæt.
Det ville være ca det samme som at prøve at få et program som kører på den ARM processor du temmelig sikkert har i din mobiltelefon, til at køre på en standard x86 PC.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
12. december 2008 - 20:54 #5
Hold da op hvor brugte jeg mange timer på wings of furry i de gode gamle dage :)
Suk ren nostalgi og helt uden for topic.
Avatar billede strych9 Praktikant
12. december 2008 - 21:18 #6
Det hed "Wings of fury". Furry er vist noget andet.. ;) Men for pokker ja det var et godt spil med skrigende japanere og det hele.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
12. december 2008 - 23:17 #7
:) lidt opdateret udgave men hva faen
http://games.rastaduck.org/WingsOfFury/WingsOfFury.html
Avatar billede fireworm Nybegynder
12. december 2008 - 23:52 #8
Tka for svar... Alle sammen.Men tro den falder ud til fordel for psycosoft-funware :o)

Smider du et svar?

Og ja.... Wings of fury er ren nostalgi. Så nu overvejer jeg Win2000, da det skulle starte op som en drøm på eee - og så lige WinUAE eller lign. oven i hatten.
Avatar billede fireworm Nybegynder
12. december 2008 - 23:53 #9
HAr prøvet Ubuntu (eee versionen) men havde så mange problemr med at få java til at virke (netbank og lignende) at jeg gav op. Det virkede out of box med Asus modificerede Xandros, men kan ikke rigtig vænne mig til det.
Avatar billede Slettet bruger
13. december 2008 - 12:33 #10
Xandros virkede også fint på min, men var så begrænset at jeg hurtigt blev træt af den. Java på Ubuntu har ikke været noget problem for mig, opdaterede du den efter installation? Ubuntu er født med Synaptic Packet manager som gør det meget nemt at opdatere eller installere nyt software.
Avatar billede fireworm Nybegynder
14. december 2008 - 11:57 #11
Er i gang med at se om jeg kan installere Windows 2000 nu. Funker det ikke efter hensigten, så prøver jeg at installere eee ubuntu igen. Har jeg problemer, så prøver jeg herinde igen.

Psycosoft-funware har lagt et meget fyldestgørende svar, så han fortjener mest point'ene synes jeg. Ligger du et svar?
Avatar billede psycosoft-funware Nybegynder
14. december 2008 - 21:13 #12
>>fireworm: jeg ville nok anbefale dig ubuntu-eee versionen på din eee, win2k bliver hurtigt for sløvt og surt at arbejde med.

hvis du ønsker hjæp til at få din ubuntu installation sat op så den opfylder dine behov, kan du kontakte mig på: psycosoft.funware.corp[at]gmail[dot]com og jeg skal gerne guide dig igennem det hele :)

./psycosoft-funware :)
Avatar billede fireworm Nybegynder
05. januar 2009 - 12:20 #13
Har prøve med ubuntu eee i et stykke tid nu... Må indrømme, at jeg er temmelig træt af det. Kunne faktisk bedre lide Xandros. Så det bliver ikke nødvendig med en guide - men tak for tanken :o)
Avatar billede Slettet bruger
24. januar 2009 - 00:01 #14
Jeg eksperimenterede lidt med min eee i dag og har vist fundet det fremtidige styresystem til den. Måske en mulighed for dig hvis 2000 var lige så langsom som XP?

Jeg er pænt overrasket hvor godt og hurtigt windows 7 beta kører på den, selv med default visuelle effekter. Installationen og opdatering tager flere timer, men når det først er gennemført afvikles programmerne lige så hurtigt som i Xandros. Hvis din eee er en model på 900 Mhz og 1 gb ram eller derover og du ikke har noget imod betaversioner er det et spændende bud, især hvis ultimate kommer i en slankere udgave senere.