Avatar billede mademan Nybegynder
11. december 2008 - 21:42 Der er 14 kommentarer og
1 løsning

8 mm bånd til computer

Hej.

Har fået fat på min morfars gamle videokamera. Jeg vil derfor gerne have alle de gamle filmoptagelser over på computeren for derefter at kunne redigere i dem og lave nogle film.

Jeg har dog et problem med at få dem over på computeren.
Mit "setup" ser således ud:
Computer: http://img525.imageshack.us/img525/8320/billede1dj1.jpg
Kamera: http://img214.imageshack.us/img214/8973/billede2ew9.jpg

Jeg har sat composite kabel (gul) og phonokabel (hvid) fra kamera til computer. Bruger forresten Pinnacle Studio 11.

Når jeg sætter det op på denne måde og sætter kameraet på play får jeg filmen vist meget meget flimret, men med udemærket lyd. Det skal siges at jeg sagtens kan se filmen på kameret gennem "linsen?", dog i sort-hvid, men det tror jeg altid man gør?
Hvis jeg prøver at sætte en video med et videobånd til computeren kan jeg godt optage uden der kommer flimmer.

Det jeg er ude efter at høre er altså om det er en korrekt måde jeg gør det på? Er det kameraet der er i stykker på en eller anden måde (det er meget gammelt) eller gør jeg det forkert?
Har det noget at sige at det er fra analog jeg prøver?

Håber det er til at forstå. Ellers så spørg løs.

På forhånd tak - Kasper
11. december 2008 - 21:55 #1
Prøv at kikke i det program du optager med (Pinnacle Studio 11?), og se om der ikke er nogle instillinger for hvorvidt din kilde kører i "NTSC" eller "PAL".
Heri kan du sikkert vælge flere "PAL"-stanarder, såsom "PAL-B", "PAL-M", "PAL-G" og sårn.  Prøv at se om det ikke hjælper at skifte til en af de andre standarder.

Det du kikker ind i, på kameraet, hedder desuden "søgeren".
Avatar billede milter Ekspert
11. december 2008 - 22:41 #2
Har du adgang til et DV-videokamera med ind- og udgang?

Du skriver: "Hvis jeg prøver at sætte en video med et videobånd til computeren kan jeg godt optage uden der kommer flimmer." Hvad mener du med det? Bruger du en VHS-maskine eller hvad, og ligger videoen bagefter så på computeren, så du kan se den der?
Avatar billede mademan Nybegynder
11. december 2008 - 23:11 #3
@ h13 - Er på vej i seng så sidder ved den bærbare. Vil prøve at kigge på om det er NTSC eller PAL i morgen.

@ milter - Har desværre ikke umiddelbart adgang til et DV-videokamera. Kan det hjælpe hvis jeg får det? Alle optagelserne ligger på 8 mm bånd, kan de bruges i et DV-kamera?
Mht. videoen og videobåndet mener jeg bare at jeg godt kan optage fra den, hvilket må sige at det ikke er kablet der er noget i vejen med. Har forbundet kameraet direkte til computeren.
Avatar billede cgleerup Nybegynder
11. december 2008 - 23:24 #4
Vi skal lige have afdækket et par ting for at løse dit problem med de "gode" gamle nostalgiske 8mm bånd. :-)
For det første kan de ikke afspilles i et DV kamera. Det er ikke samme båndstørrelse og ej heller samme komprimering og båndhastighed. Så fusk er no-can-do.

En composit kabel som det du bruger levner ikke mange muligheder for fejl af den type du beskriver, derfor må vi formode at fejlen skal findes i din PC.

Som h13 er inde på skal du være sikker på at du har valgt PAL. Det skal du gøre såvel i dit optage kamera, som i indstilingen for "av-indgangen" på dit grafikkort, eller det kort du kører signalet ind igennem (altså hvor du slutter kabler til).

I dit optage program skal du køre med 25 billeder i sekundet og forsøge at optage ind som ren avi.

De streger du får, er det små tynde streger, eller nærmere som om at billedet har svært ved at nå at opdatere? Altså måske 2-4 streger ned over skærmen og er de horisontale?

Har du prøvet at optage en bid og så afspille, måske den blot flimrer i "preview" vinduet, der ser man tit, også på visse pro-anlæg.

Håber du får det løst
Avatar billede milter Ekspert
11. december 2008 - 23:51 #5
@cqleerup og mademan.

Hvis han har adgang til et DV-kamera med ind- og udgang, er der stor sandsynlighed for, at han kan koble Video8/Hi8-kameraet til det og DV-kameraet til FireWire-porten på computeren og dermed få bedre kontrol over overførslen og formentlig også bedre kvalitet.

Jeg har faktisk lige afsluttet overspilning af 45 timers gamle VHS/Video8/Hi8-bånd på den måde. OK, jeg har gemt dem på DV-bånd, derfor spørgsmålet om adgang til et DV-kamera. Kvaliteten bliver langt bedre på den måde, men så fylder det også ca. 13GB pr. time :-)
12. december 2008 - 07:53 #6
Du kan også prøve at åbne "Windows Movie Maker", og se om det stadig flimrer, hvis du importerer videoen dér.
Man kan desuden ikke ændre PAL indstillingen på kameraet.
12. december 2008 - 09:08 #7
Du kan også prøve at sætte din vhs-maskine til computeren, og dit kamera til vhs-maskinen, så vhs-maskinen evt kan lave kameraets signal om til noget computeren kan bruge.
Hvis du har antenne-indgang i din pc, så kan du også prøve at forbinde vhs-maskine og pc med et antenne-kabel, for så bliver signalet ihvertfald lavet om.
Avatar billede mademan Nybegynder
12. december 2008 - 15:35 #8
Så har jeg nyt.

Har prøvet og prøvet og det blev ikke meget bedre.

Fik så fat på et andet "nyere" kamera med 8 mm bånd og her fungerer det fint. Det må altså være det gamle kamera der er noget i vejen med. (Det er også meget gammelt.)

Men I skal have tak for jeres forslag..

Nu skal jeg igang med alle båndene. :)
Avatar billede dragonknight Juniormester
12. december 2008 - 15:38 #9
Er det således at vi kan lave en aftale om at låne/leje/købe kameraet. Jeg har nemlig også en del bånd jeg gerne vil have digitaliseret ?

Mit kamera dur ikke, og det samme gælder min meget gamle 8 mm video båndoptager.
Avatar billede milter Ekspert
12. december 2008 - 16:23 #10
@dragonknight.

Drejer det sig om Video8 eller Hi8?

Jeg har en næsten ubrugt Sony EV-S700E, som kun kan tage Vide8, ikke Hi8.
Avatar billede dragonknight Juniormester
13. december 2008 - 00:36 #11
Video 8 !
Avatar billede milter Ekspert
13. december 2008 - 16:31 #12
@mademan.

Undskyld spam. Håber du vil bære over med det :-)

@dragonknight.
Jeg prøver den lige af i morgen og vender tilbage.
Avatar billede dragonknight Juniormester
14. december 2008 - 13:43 #13
Super, og undskyld herfra også :-)
Avatar billede milter Ekspert
14. december 2008 - 14:58 #14
Den virker :-)

Du kan skrive til smks(punktum)jesp(snabela)youmail(punktum)dk
Avatar billede mademan Nybegynder
08. juni 2012 - 21:12 #15
Lukker dette gamle spørgsmål.