Avatar billede zamorano Nybegynder
10. december 2008 - 13:14 Der er 3 kommentarer og
1 løsning

Frimærkesamling

Jeg vil lave en oversigt over min frimærkesamling, og har nogle ideer til hvordan jeg kan gøre det i excel, men jeg kan ikke rigtig få det startet rigtigt.
Jeg skal på startsiden vælge land, som så medfører at alle de frimærker der er under det pågældende land kommer i en liste.
Jeg vil gerne at når jeg trykker på nummeret, så kommer alle info om det pågældende mærke i en boks ved siden af, med typenummer, priser og billede, men også en mulighed for at jeg kan indtaste hvor mange jeg har i de forskellige kvaliteter.
Jeg forestiller mig at jeg manuelt (selvfølgelig) indtaster alle data på hvert sit faneblad, og har et faneblad til mellemregninger og div sorteringsfunktioner.
Jeg vil gerne at hvis jeg klikker på nummeret i listen, så forsvinder oplysningerne i boksen.
Jeg er i tvivl om excel er det rette program.
Hvis der er nogen der kan hjælpe vil jeg blive glad :-)
10. december 2008 - 13:24 #1
Det lyder som en databaseopgave. Brug Accesss i stedet.
Avatar billede mugs Novice
10. december 2008 - 13:25 #2
"Jeg er i tvivl om excel er det rette program."

Nej det er en opgave for en database f.eks. Access.
Du skal jo ikke foretage indviklede beregninger, men kun holde styr på en masse data. Jeg er sikker på, at det kan laves i Excel, men det bliver ikke så godt som en database.

Start med at slukke form PC. Tag et stykke papir og nedskriv de data du ønsker om hvert enkelt frimærke. Del data op i tabeller således, at de forskellilge data er i familie med hinanden. F.eks hvis du har dyremotiver, så lav en speciel tabel til dise med felter som:

PK (autonummer)
Dyreart (Løve, Tiger, bison o.s.v.)

Sådan køre du frem til du mener at være færdig. Derefter en ny tabel med relationer til andre tabeller, hvor du med konbinationsbiokse "plukker data fra de andre tabeller."
Avatar billede zamorano Nybegynder
10. december 2008 - 13:44 #3
@ mugs jeg tænkte det nok, kender bare ikke Access :-(
Jeg har en ide om hvordan det skal se ud, jeg har det på papir, så det er ikke noget problem. Jeg vil prøve at sætte mig ind i Access, så det kan være der senere kommer nogle spørgsmål i Access kategorien :-)
Jeg forestiller mig at jeg vil lave en boks, hvor jeg kan tilføje hvert enket mærke, som så bliver lagt ind i databasen, på den måde er der ikke et kæmpe arbejde med at indtaste en masse jeg ikke skal bruge.
Takker :-)
Avatar billede mugs Novice
10. december 2008 - 14:54 #4
Npr du har det på papir, er du allerede godt begyndt. Prøv at placere de tabeller der  har hvert sit "kendetegn" (dyr, fugle, land o.s.v.) i højre side at dit relationevindue. Husk at lave en PK i hver tabel. Derefter den sidste tabel i venstre side af relationsvinduet. Her har du felter som f.eks. dyr og et andet med land. Fra disse felter laver du relationer (een til mange) til de øvrige tabeller. Så er du godt igang.

Tak for point.