Avatar billede kdf_dk Novice
10. december 2008 - 09:42 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Beregne linies skæringer med parabel i excel

Jeg har brug for hjælp til at beregne en linies skæringer med en parabel, smart i excel. Jeg kender både liniens- og parablens ligning. Hvordan sætter jeg det op i excel så skæringspunkterne beregnes automatisk?
Avatar billede sjap Praktikant
10. december 2008 - 11:22 #1
Jeg ved ikke om der findes en smart funktion, men du kan f.eks. prøve med følgende forslag:

Skriv følgende tekst i de angivne felter
B2: y=
D2: x² +
F2: x +
B4: x1=
B5: x2=

og skriv så følgende formler:
C4: =HVIS(E2^2-4*C2*G2>=0;(-E2+KVROD(E2^2-4*C2*G2))/(2*C2);"")
C5: =HVIS(E2^2-4*C2*G2>0;(-E2-KVROD(E2^2-4*C2*G2))/(2*C2);"")

Så kan du skrive ligningens konstanter i hhv. celle C2, E2 og G2

x1 og x2 angiver x-værdierne hvor parablen skærer y=0. Der vises kun en værdi i x1, hvis der kun er et skæringspunkt. Hvis der ingen skæring er, vises tomme felter ud for både x21 og x2.
Avatar billede sjap Praktikant
10. december 2008 - 21:40 #2
Kan nu se at jeg har misforstået dit spørgsmål - undskyld forstyrrelsen ;0(
Avatar billede kdf_dk Novice
11. december 2008 - 08:19 #3
Det er helt ok, er først ved at se på dit svar nu:-) Har ikke helt gennemskuet om det vil virke. Hvad finder man frem til ved at anvende dit forslag?
Avatar billede sjap Praktikant
11. december 2008 - 08:41 #4
Det er blot den "gode gamle" beregning af skæring med x-aksen.
Avatar billede kdf_dk Novice
11. december 2008 - 09:55 #5
Ok sjap - tak for dit bud:-)
Avatar billede sjap Praktikant
11. december 2008 - 19:19 #6
Nu er den så svagt begyndt at rotere, så jeg tror du måske godt kan bruge ovenstående til noget alligevel.

Det du er ude efter er altså de 0 - 2 punkter hvor en linie skærer en parabel, dvs.

Ax² + Bx + C = Dx + Ex

Parablen til venstre er altså lig med linien til højre. Rykkes linien over på venstre side af lighedstegnet fås

Ax² + (B-D)x + (C-E) = 0

Hvilket er en 2.gradsligning, hvor x-værdierne for 0-2 skæringer kan findes ved hjælp af mit første forslag. y-værdierne for skæringen kan så findes ved at sætte de fundne x-værdier ind i ligningen for linien eller parablen (start evt. med at gøre det for begge som kontrol - de skal! være ens).
Avatar billede sjap Praktikant
11. december 2008 - 19:59 #7
Jeg har lavet et eksempel i et regneark - smid en adresse, hvis du er interesseret.
Avatar billede kdf_dk Novice
12. december 2008 - 08:49 #8
Jeg er meget interesseret!

kdf_dk@yahoo.dk

Takker!
Avatar billede sjap Praktikant
13. december 2008 - 20:17 #9
Sendt.
Avatar billede sjap Praktikant
14. december 2008 - 00:02 #10
Håber det kan bruges ;0)
Avatar billede kdf_dk Novice
14. december 2008 - 00:06 #11
Det er HELT PERFEKT!!

Tusind tak for indsatsen sjap!