Avatar billede realone Nybegynder
09. december 2008 - 20:04 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Prissætning af hjemmeside

Hej eksperter,

Uopfordret tikkede der i dag en opgave ind på min telefon: En vens kammerat skal have lavet en hjemmeside til hans "suppe-steg-is"-band, og han vil have mig til det.

Siden skal være en simpel præsentation af bandet og skal indeholde 5-6 undersider - deriblandt en side med billeder, der løbende skal kunne opdateres. Denne applikation har jeg muligvis liggende, omend den naturligvis skal tilrettes designet.

Hovedvægten i opgaven er på designet, der skal være stilrent, overskueligt og selvfølgelig ramme bandets målgruppe.

Det er efterhånden lang tid siden jeg har lavet hjemmesider for kontant afregning, så jeg er lidt i vildrede angående prisen på hjemmesiden.

Med tanke på, at dette er et éngangsprojekt og at jeg kan fornemme, at bandet ikke vifter omkring sig med millionbeløb, hvor meget synes I så, at jeg kan være bekendt at forlange for arbejdet?
Avatar billede Slettet bruger
09. december 2008 - 20:14 #1
Er det en meget god ven? 1000,-
En god ven, men ikke SÅ god ven? 2500,-
Er det en bekendt? Så tag en relativ lille timepris hvis du er lidt rusten. Derefter vurderer du hvad det vil tage af tid at lave hjemmesiden, og dette er dit bud.
Avatar billede realone Nybegynder
09. december 2008 - 20:27 #2
Ham, hjemmesiden skal laves til, kender jeg ikke, så han vil ikke få det til spotpris. Jeg er rusten, men samtidig perfektionistisk, så har ingen anelse om, hvor mange timer der vil blive lagt i det - til gengæld er der ingen deadline, så jeg vil have det bedst med at komme med en fast pris.

Jeg havde selv overvejet i omegnen kr. 1.000-3.000, men jeg har ikke rigtig føling med markedet lige pt.
Avatar billede olebole Juniormester
09. december 2008 - 21:02 #3
<ole>

"Hovedvægten i opgaven er på designet" >> det lyder fuldstændig som 'et pænt malet bilvrag' - og den slags kan man ikke tillade sig at tage noget særligt for  ;o)

/mvh
</bole>
Avatar billede stone Forsker
09. december 2008 - 21:02 #4
Jeg kigger på om siden er comerciel og prisætter derefter uanset om det er venner eller bekendet.

MIn pris er 1500,- for hovedsiden
og 500 for hver efterfølgende sider.

venner eller bekendte samme pris..

er det for en god sag så er det gratis....men kun for venner
Avatar billede olebole Juniormester
09. december 2008 - 21:05 #5
For at give lidt perspektiv, så skal en professionel freelancer have et sted imellem 500 og 1800 i timen ... alt efter opgavens karakter og personens kompetencer
Avatar billede stone Forsker
09. december 2008 - 21:25 #6
Personligt gider jeg ikke opfinde den dybe tallerken igen, efter at have fået breafing på hvordan strukturen skal være så går jeg ud og vælger en web template som stort set ikke koster en skid - måske omkring 300,- hvis man lige tager nogle af dem fra USA....så er det bare at rette den til...
Avatar billede realone Nybegynder
09. december 2008 - 21:43 #7
olebole, din antagelse er nu ikke helt rigtig. Med hovedvægten menes, at der ikke er brug for store, omfattende adminmoduler som tillader slutbrugeren at ændre en masse på siden. Som skrevet er jeg perfektionistisk, og det betyder også, at jeg ikke vil sælge slamkode - uanset at det så måtte tage nogle timer ekstra.

stone, jeg forstår din tankegang, men jeg ville føle mig røvrendt hvis jeg købte en hjemmeside af en påstået designer for derefter at finde nøjagtig samme side til salg på et templatesite. Hjemmesiden er desuden, udover at være lidt ekstra indtjening i en hård økonomisk tid, en mulighed for at vise mig lidt frem for andre, der måske også har behov for en hjemmeside. Din prissætning lyder dog meget fornuftig - det kan meget vel være at jeg kommer til at benytte mig af den.
Avatar billede olebole Juniormester
09. december 2008 - 22:02 #8
Så er jeg mere rolig  ;o)

stone >> derhjemme kan man sagtens varme en gang Lørdagskylling med pulverkartoffelmos - men det er ikke noget, en restaurant kan tillade sig at tage penge for. På den anden side kan en professionel freelancer ikke nå meget på 1-3 timer, så 1.500 er nok ikke helt i skoven  =)
Avatar billede stone Forsker
09. december 2008 - 22:56 #9
Realone....

de hjemmesider jeg køber kan ikke købes igen, jeg ejer retten til designet. Netop det som du nævner har været et stort problem med sider som påstår man har eneret.

Men den jeg igennem tiderne har handlet med har altid fjernet den købte side fra web'en.

Han er desværre nu gået på pension og har lukket siden....
Avatar billede henrik6666 Nybegynder
11. december 2008 - 12:34 #10
Umiddelbart er der ingen penge i at lave hjemmesider for andre! Så når du spørger som du gør vil du som regel altid få en pris der er relativ lav.

Mindre eller lidt større opgaver ender altid med en pokkers masse telefonopkald og en hulens masse mails og inden du ser dig om har du brugt mindst 50 timer på opgaven hvis du ligger lidt sjæl idet.

Et lille regnestykke : 10 kr/time a 50 timer = 500 kr

Nu kan du selv prøve at indsætte en anden timesats hvis du mener at 10 kr/time er for lav ;-)

Bekendt eller ej ..når du accepterer at lave siden er der som regel ingen vej udenom og det er dig der i sidste ende må løse de problemer der opstår så både du og "kunden" er tilfredse. Sidstnævnte kan godt få timeantallet til at stige merkant !
Avatar billede olebole Juniormester
11. december 2008 - 12:59 #11
Selvfølgelig er der penge i at lave hjemmesider for andre ... masser, endda! Det er udelukkende et spørgsmål om at sætte en rimelig og realistisk pris. Du kan jo heller ikke få høvlet gulve af og malet hele din lejlighed for 1.500 kr - men det betyder ikke, der ikke er penge i at udføre den slags arbejde  ;o)