Avatar billede bentturkiana Nybegynder
08. december 2008 - 20:43 Der er 4 kommentarer

Vagtplan program

Hej alle,

Jeg er ny på portalen, så tag godt imod mig :)

Har tænkt på at lave et lille program som via. nogle kriterier kan lave et vagtlan i excel.

Vi er fire på vagt,
og har alle 37t

Vi skiftes om at sidde 1. , 2. og Backline

Er der nogen der vil hjælpe mig med at komme i gang, hvor mange classer bør jeg oprette?

Fred
Avatar billede aaberg Nybegynder
09. december 2008 - 08:53 #1
Du bør i hvert fald have en klasse som repræsenterer en person som er på vagt. Denne klasse kan du kalde Medarbejder eller på engelsk Employee.

Så kan du lave en klasse som repræsenterer en vagt-type. Denne klasse skal indeholde information om vagten, f.eks. 1., 2. eller backline.

Og så må du have en klasse som repræsenterer en vagt. En vagt må indeholde en reference til personen (Medarbejderklassen) som skal udfylde vagten, og en reference til hvilken type vagt det er (Vagt-Type klassen). Denne klasse må også have et tidspunkt for vagten.

I dit program angiver du vagter, f.eks.

Tid=Mandag d.1/1 , Medarbejder=Thomas , VagtType=backline
Tid=Mandag d.1/1 , Medarbejder=Brian , VagtType=1.
Tid=Tirsdag d.2.1 , Medarbejder=Thomas , Vagtype=1.
osv...

Du kan godt bruge Excel som database, men det er bøvlet, og giver dårlige muligheder for at designe databasen fornuftigt. Hvis du ønsker at bruge Office programmerne, bør du hellere bruge en Access database. Så kan du hellere lave en eksport mulighed til Excel.

Du må bare spørge, hvis der er noget der driller :-)
Avatar billede deix Nybegynder
09. december 2008 - 15:07 #2
Jeg tror nu det som bentturkiana bruger excel til, er når han printer det ud :p
Avatar billede aaberg Nybegynder
09. december 2008 - 15:29 #3
Efter at have læst spørgsmålet igen, er jeg nok tilbøjelig til at give dig ret deix :-D
Avatar billede mireigi Novice
09. december 2008 - 15:33 #4
For at være helt ærlig, så tror jeg ikke at det er besværet værd at få programmet til at skrive til et excel ark (.xls eller .xlsx). Ville nok være bedre at skrive ud til en XML-fil

Ellers kan du jo alternativt kode det hele i excel. Mange undervurderer ofte hvor meget man kan med excel :)