Avatar billede meltinis Nybegynder
06. december 2008 - 00:44 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Ubuntu server med firewall + DHCP, vil ikke masquerade

Jeg har sat en Ubuntuserver op som har to netkort.

Internet --> Server --> Laptop

Jeg har fået DHCP til at køre og den tildeler IP som den skal (til laptop). Jeg har fået den til at køre på Internettet. Mit problem er at jeg ikke kan få laptop'en til at komme på Internettet.
Jeg kører med Shorewall firewall og har sat IP_forwarding = On og jeg har lavet masquerading fra det "eksterne" netkort til det "interne". Hvorfor vil den ikke gå på nettet? Er der nogen foreslag? Jeg er relativt ny til Linux så hvis jeg kan få det på et sprog som jeg har mulighed for at forstå :o)
Avatar billede lassebm Nybegynder
08. december 2008 - 09:33 #1
Har du husket at uddele DNS adresserne også?
Avatar billede meltinis Nybegynder
08. december 2008 - 10:02 #2
Jeg har fået det til at virke nu, men jeg ved ikke hvordan. Jeg har leget lidt med firewall og en masse genstart af denne samt mine klienter (kører Windows så man ved jo aldrig om det hjælper).
Jeg vil dog godt vide mere om opsætning af DSN. Jeg har fulgt en vejledning til opsætning af min server så jeg er ikke helt sikker på om DSN er opsat. Hvor gør man det? :o)
Avatar billede lassebm Nybegynder
08. december 2008 - 10:47 #3
Du skal umiddelbart ikke selv opsætte DNS'en. Men får at kunne lave navneopslag kræver det at klienterne har disse DNS adresser.

Hvis du selv vil opsætte din egen lokale dns server, så prøv at lav en google søgning på bind.
Avatar billede meltinis Nybegynder
08. december 2008 - 11:04 #4
Okay. Jeg har sat en Gateway som vidstnok også bliver henvist til som DSN... somewhere :o)
Det virker i hvert fald nu - jeg vil tro at mit problem har været noget opsætning i firewall kombineret med noget cache i Windowsklienten.

Smid et svar for nogle point.
Avatar billede lassebm Nybegynder
08. december 2008 - 11:07 #5
Behøver jeg som ikke, har jo ikke hjulpet med noget :)
Avatar billede meltinis Nybegynder
08. december 2008 - 11:20 #6
Det virkede da efter du gav et foreslag - god karma tæller også - i hvert fald nogle enkelte point ;o)
Avatar billede lassebm Nybegynder
08. december 2008 - 12:11 #7
Luk du bare selv :o)
Avatar billede meltinis Nybegynder
08. december 2008 - 13:20 #8
Okay... men tak for input :o)