Avatar billede master_f Nybegynder
05. december 2008 - 18:45 Der er 7 kommentarer

Fryser i bios ved USB tastatur tilsluttet

Hejsa.

Har lige købt nyt bundkort ASUS P5Q SE/R og processor Intel Q9400 samt 2x2Gb Corsair XMS2 DDR2-800 plus 2x1Gb Kingston DDR2-800 fra gammel bundkort. Alt virker perfekt bortset fra den crasher under opstart når bios skriver noget i retning af "Enabling USB controller". Fejlen er der sjovt nok kun når jeg har et USB keyboard tilsluttet. Har prøvet med to forskellige. Sætter jeg en PS2 adapter på et at tasteturerne fungerer det perfekt. Lader jeg den gå i bios menuen inden jeg sætter tastaturet til virker det også perfekt. Lader jeg den køre "Enabling USB controller" tingen færdig inden jeg sætter usb tastaturet til er der heller ingen problemer med at boote og i windows (Vista Ultimate 64bit) fungerer det også perfekt. Jeg har prøvet alle settings i bios der har med USB at gøre og med samme resultat og jeg har hentet nyeste bios fra ASUS' hjemmeside uden held. Nogen der har nogen forslag? Det kan for så vidt være lige meget kan jo bare bruge en PS2 adapter men det irriterer mig bare grusomt at der er noget på min nye maskine der ikke virker. Du ved ingen ligger mærke til bulen i bilen fordi den er så lille men du er ved at dø over det for nu har du fået øje på den. Håber i kan hjælpe!!
Avatar billede corleonedk Nybegynder
05. december 2008 - 19:20 #1
Har du prøvet med flere usb porte?
Crasher computeren hvis du efter opstart skifter tastaturet om til usb ?
Avatar billede master_f Nybegynder
05. december 2008 - 19:29 #2
Ja har prøvet alle 6 bagpå samt dem i fronten på kabinettet. Nej hvis jeg lige lader den kører over bios prompten og så sætter keyboardet til så er der ingen problemer. Sætter jeg det til der virker, trykker "del", kommer i bios og skifter til det der ikke virker så virker det også lige pludselig. Det er kun under "Enabling USB" prompten at det går galt. Når den har kørt er der aldrig nogen problemer.

MEN!

UPDATE! nu virker det ene usb tastatur til syneladende hele tiden. Men det er selvfølgelig det andet jeg gerne vil bruge. Det tastatur der ikke virker er det nyeste kablede Mac tastatur. Det gør selvfølgelig det hele lidt mere speget. Men det virkede upåklageligt på mit gamle ASUS P5WGD-WS motherboard og min gamle skod arbejds fujitsu Siemens laptop har heller ingen problemer med det.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
05. december 2008 - 22:30 #3
Prøv i bios under advanced at sætte Bios ECHI hand-off til disabled,sæt den tilbage hvis det ingen virkning har..

Du kan også prøve at sætte legacy usb support til enabled i stedet for auto,eller helt tage den fra..Det er den der tjekker om noget usb er sat til når den booter..
Avatar billede master_f Nybegynder
05. december 2008 - 22:41 #4
Jeg har prøvet at slå de ting til og fra i forskellige kombinationer uden held. Den når heller aldrig dertil i bootsekvensen hvor den detekterer de enkelte enheder. Den når kun dertil hvor bios aktiverer USB så dør den instant.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
06. december 2008 - 01:25 #5
Har du andet tilsluttet usb end mac keyboardet?
Avatar billede master_f Nybegynder
06. december 2008 - 10:58 #6
Ja sådan under normale omstændigheder men første led i fejlsøgning var selvfølgelig at pille alt andet fra, og det er kun når det tastatur er i, sammen med noget eller alene, at der er problemer. Jeg er så død træt at det bundkort lige nu. Skulle aldrig have købt sådan noget billigt skrammel. Min WD 500Gb USB harddisk kan heller ikke finde ud af at slukke af sig selv når man slukker maskinen som den burde. Den bliver bare ved med at stå og snurre og bruge strøm. Normalt slukker den lige så snart computeren gør.
Avatar billede corleonedk Nybegynder
06. december 2008 - 14:58 #7
Ja det kunne godt lyde som om det har nogle signal problemer,bedste måde at få det løst evt er at gå ind i asus support forum og kigge efter lign problemer og evt om der findes en løsning.Kunne være en bios nedgradering der skal til,det ikke altid den nyeste er den bedste.