Avatar billede damm_ Nybegynder
03. december 2008 - 15:57 Der er 17 kommentarer og
1 løsning

For mange billeder bliver indlæst når man vil ændre skrivebordet

Hej jeg har windows pro. sp3 fuldt opdateret.
Hardware:
Cpu: Athlon 64 dual core 5200+
chipset: nForce SLI 590
ram: 4x1gb corsair dual ram (windows kan se de 3,5gb)
hdd: system: WD Raptor 150gb sata , lager: WD 320 gb sata
Desuden har jeg fast størrelse af sidefil på den første partion lager disken (2560mb)

Jeg skulle netop til at ændre udseendet på mit skrivebord (andet faneblad i egenskaber for skærm) da dette faneblad fryser og jeg får en melding om at programmet ikke svarer. Jeg åbner taskmaneger og konstaterer at rundll32.exe  bliver større og større og ellers sker der ingenting.
Jeg sætter derefter processen rundll32.exe til at køre i realtid for at sætte hastigheden lidt i vejret. Der går ca. 10 minutter så er den klar.
Som wallpaper kan jeg nu ud over dem der som standard er i windows nu også vælge stort set samtlige fra min billedmappe i dokumentmappen og det er ikke hensigtsmæssigt da jeg har rigtigt mange billeder.
Grunden til at der går så lang tid tror jeg at windows analysere hvert enkelt billede i dokument mappen for at se om de er egnede som wallpapers - det var nemlig ikke alle billederne der var med...
Men om det lige er grunden ved jeg ikke.

Jeg havde fra starten af installationen for længe siden lavet standardstien til dokumentmappen om til drevet P:\ da det er der jeg har mine dokumenter.
For lige midlertidigt at lave en workaround lavede jeg standardstien til dokumenter tilbage til den oprindelige: C:\Documents and Settings\mit navn\Dokumenter.
For derefter at bare åbne explorer og finde dokumentmappen på P:\ og lave en genvej til skrivebordet.
Det virker og jeg får nu ikke mere lov at vente 10-15 minutter før jeg kan lave om på wallpaper/desktop.

Spørgsmålet er så:
Hvordan undgår man at når man skal ændre egenskaber for skærm\skrivebord at windows går i dokumenter\billeder og begynder at hente yderlige billeder (hvis man vel og mærke har sine billeder i standard dokument-mappen)?
Avatar billede damm_ Nybegynder
03. december 2008 - 17:13 #1
Det er egentlig ikke et problem som da jeg ikke bruger wallpaper og konsekvent kører med sort baggrund næsten uden ikoner.
En hurtig søgning med google har dog vist at der er andre end mig der undrer sig over hvordan man kan forhindre windows automatisk at kigge i billedmappen når man skal ændre wallpaper.
Avatar billede damm_ Nybegynder
03. december 2008 - 21:54 #2
Yderligere workarounds: Man kan omdøbe sin mappe "billeder" eller man kan gå i registreringsdatabasen og fuske lidt.
En egentlig løsning ser der ikke ud til at være.
Jeg lader lige spørgsmålet stå åbent i en uges tid.
Avatar billede falster Ekspert
03. december 2008 - 22:44 #3
Jeg anbefaler trods alt at "gå i registreringsdatabasen og fuske lidt".

Denne nøgle: HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\CurrentVersion

Denne værdi: WallPaperDir

Ændre data til den sti, hvor du vil acceptere, at den "kigger". (Eks. C:\dammsBilleder\Tapet).

De nuværende data i værdien kan måske være med til yderligere at forklare, hvorfor den er så langsom.
Avatar billede damm_ Nybegynder
04. december 2008 - 00:06 #4
Hmm den havde jeg prøvet - uden held. Den hedder nu: C:\Documents and Settings\mit navn\Dokumenter\Billeder. Men som sagt ændrer den ingenting.
Jeg tænkte mere på at ændre default værdierne på "billeder" i regedit.
Jeg fandt bare ikke den rigtige streng da jeg ledte og gad ikke mere da jeg havde en workaround der virkede allerede.
Avatar billede damm_ Nybegynder
04. december 2008 - 00:20 #5
Det slår mig lige at den først nævnte workaround med at ændre placeringen af min dokumentmappe for at snyde windows vil komme tilbage og bide mig bagi før eller siden.
Lige så snart jeg åbner enten Nero Burning Rom eller Adobe eller et andet program der har for vane at oprette en mappe i dokumenter så ligger de lige pludselig et andet sted end mine dokumenter ellers gør. Det er i hvert fald ikke smart.
Jeg er notorisk modstander af dobbelt bogføring - i hvert fald i windows - jo mindre jo bedre...:-)
Jeg har i stedet omdøbt min mappe "billeder" til "billeder_"
Og det virker.
Avatar billede falster Ekspert
04. december 2008 - 09:29 #6
Måske kunne du prøve Tweak UI til at ændre placeringen af mappen "My pictures".

http://www.microsoft.com/windowsxp/downloads/powertoys/xppowertoys.mspx

Det burde vist slå igennem på alle programmer, der bruger default-mapper for dokumenter o.l.
Avatar billede damm_ Nybegynder
04. december 2008 - 10:29 #7
Den har jeg installeret. :-)
Jeg bruger bl.a til at lave autologon med password hvis jeg skal lave mange genstarter i træk. Det kan man også med grouppolicies, men det her var hurtigere da jeg havde tweakUI installeret.
Men jeg tror nu jeg nøjes med at lade billedmappen være omdøbt.
Herfra ser det i øjeblikket ud til at være den bedste løsning.
Avatar billede damm_ Nybegynder
04. december 2008 - 10:49 #8
Ups jeg kom vist til at skrive "løsning". Jeg mener selvfølgelig workaround.
En løsning vil være at få windows til at lade være med at kigge i billedmappen automatisk.
Avatar billede falster Ekspert
04. december 2008 - 12:22 #9
De WallPaperDir-data, jeg opfatter som default, hedder %SystemRoot%\Web\Wallpaper.

Hvis man ikke lægger ekstra billeder i den mappe, er der vel kun de få (ca. 20), som følger med styresystemet. Jeg har ikke/aldrig oplevet "dit svartidsproblem".
Avatar billede damm_ Nybegynder
04. december 2008 - 13:20 #10
citat:"De WallPaperDir-data, jeg opfatter som default, hedder %SystemRoot%\Web\Wallpaper"
Det gør jeg også.:-)
Det var også værdien før jeg ændrede den, men der var altså ingen forskel...
Jeg graver lige nogle link frem og emnet...
Avatar billede falster Ekspert
04. december 2008 - 13:31 #11
Det bør hænge sådan sammen, at mappen er ovennævnte (WallPaperDir-data).

Hvis der vælges et vilkårligt andet billede, "opbevares" det i nøglen HKEY_CURRENT_USER\Control Panel\Desktop med data (sti) i værdien OriginalWallpaper.

Og det ændrer ikke WallPaperDir-data.
Avatar billede damm_ Nybegynder
04. december 2008 - 13:35 #12
Jeg citerer:"Windows does not fetch image files only from the /Web/Wallpaper folder.
Windows XP fetches image files from the following paths:

BMP Files from C:\WINDOWS

BMP, JPG, GIF, JPE, DIB, PNG, HTM files from the following locations:

C:\Windows\Web\Wallpaper
C:\Documents and Settings\<USER NAME>\My Documents\My Pictures [& ALL
THE SUB-FOLDERS]
C:\Documents and Settings\<USER NAME>\Application
Data\Microsoft\Internet Explorer
C:\Program Files\Plus!\Themes [*** & ALL THE SUB-FOLDERS ***]"

http://forum.soft32.com/win4/desktop-wallpaper-ftopict197523.html

http://forum.soft32.com/win4/Wrong-wallpaper-images-ftopict186235.html

http://www.techspot.com/vb/topic100105.html

http://help.wugnet.com/windows/Source-Desktop-wallpapers-ftopict625955.html
Avatar billede damm_ Nybegynder
04. december 2008 - 13:51 #14
http://www.eggheadcafe.com/software/aspnet/30111063/wallpapers-folders.aspx

Jeg kunne blive ved men holder her for ikke at blive anklaget for spam...:-)

Der er rigtigt mange velmenende forslag i ovenstående tråde - kun et fåtal virker dog her...
Avatar billede falster Ekspert
04. december 2008 - 16:20 #15
Det er sikkert rigtigt. Jeg opbevarer ikke (egne) billeder nogle af de angivne steder.

Dit ærinde ligner det afsluttende indlæg i dit link nr. 2:

"Actually it looked only in the Windows\Web\Wallpaper and Windows folder until You ask it to browse. From then on, you cannot stop it from looking in the other locations. (Even with a repair install). Because of this fact, I suspect there is a very hidden key in the registry that gets triggered. It sure would be nice to find that key."

Held og lykke med de videre undersøgelse :-)
Avatar billede damm_ Nybegynder
04. december 2008 - 16:48 #16
Hmmm jah jo tjahh.
Men jeg har jo som sagt intet wallpaper og har ikke haft det siden jeg smed "bliss" ud som er standard i win xp.
Den eneste grund til at jeg trykkede på fanebladet er at jeg netop har fået en ny skærm og så skulle jeg lige hele vejen rundt...
Tak - men der bliver ikke undersøgt videre - jeg gider ikke mere.;-)
Jeg fandt ud af noget der virkede uden at skulle lave ret meget om..
Avatar billede damm_ Nybegynder
04. december 2008 - 16:52 #17
Noget helt andet er at det her må da være en alvorlig UPS fra microsoft.
Mange folk har jo tusind ja i titusindvis af billeder i deres standardmapper.
Avatar billede damm_ Nybegynder
04. december 2008 - 19:00 #18
Mit eget udsagn: "Jeg lader lige spørgsmålet stå åbent i en uges tid"
Den holder ikke da jeg lukker spørgsmålet nu.

For lige at svare kort på mit eget spørgsmål som lød: "Hvordan undgår man at når man skal ændre egenskaber for skærm\skrivebord at windows går i dokumenter\billeder og begynder at hente yderlige billeder (hvis man vel og mærke har sine billeder i standard dokument-mappen)?"

SVAR:
DET UNDGÅR MAN VED IKKE AT HAVE EN MAPPE MED DET NAVN ELLER VED IKKE AT HAVE NÆVNEVÆRDIGT MANGE BILLEDER I DEN MAPPE.
MAPPEN DER TALES OM HER ER DEN MAPPE I DOKUMENTER DER HEDDER "BILLEDER" PÅ DANSK ELLER "MY PICTURES" PÅ ENGELSK.