Avatar billede smal Nybegynder
03. december 2008 - 10:46 Der er 2 kommentarer

Access til gammelt 51/4 tommer diskettedrev fra Windows 2000/XP

Hej Eksperter

Jeg har et lille projekt gående ud på, at jeg gerne skal have overført noget (meget) gammelt SW, der ligger på 51/4 tommer disketter til nyere lagringsmedier. Jeg har et 51/4 tommer diskettedrev og datakabel til drevet, så det burde være i orden. Men hvis jeg lige prøver at smide dette 51/4 tommer drev i min gamle Windows 2000 PC, får jeg ikke access til diskettedrevet. Det virker selvfølgelig uden problemer, hvis jeg tilslutter et 3½ tommer diskettedrev.
Går udfra at jeg nok mangler en driver til det bedagede 51/4 tommer drev, men ved ikke lige hvor jeg skal finde en sådan. Er der nogle, der evt. har en sådan driver på lager og endnu bedre har haft et 51/4 tommer diskettedrev oppe at køre under Windows 2000 ?
Avatar billede mcgoat Nybegynder
03. december 2008 - 10:59 #1
Tror ikke det er driver der mangler, tror nærmere du skal ind i BIOS og se om du kan enable et B: drev og sætte det til 1.2 (5 1/4"), for "standard" i dag er at der kun er 1 floppydrev enabled, og det er A som er sat til 1.44
Avatar billede thov Forsker
03. december 2008 - 13:22 #2
Og så findes 5,25" disketter i to varianter - 360kb og 1,2Mb.
Et 1,2Mb drev kan godt læse en 360kb diskette, men et 360kb drev kan ikke læse 1,2Mb disketter.
Og så er det vistnok A-drevet som er det første stik på kablet, og B-drevet som er yderst (efter det delvis snoede stykke).