Avatar billede lady Novice
25. november 2008 - 21:40 Der er 14 kommentarer og
2 løsninger

Udskrivning af formular

Fra min database vil jeg gerne kunne udskrive formularsiden ved hjælp af en kommandoknap således at der kun bliver udskrevet 1 side. Jeg har lavet en knap men den udskriver alle sider. Er der nogen som har et bud på løsningen.
Avatar billede mugs Novice
25. november 2008 - 21:44 #1
Hvorfor udskrive formularsiden? Det bruger for meget blæk og er sjældent særlig pænt.
Hvis du ønsker kun at udskrive den aktuelle post i en rapport, kan du bruge een af disse:

Hvis dit kriteriefelt er alfanumerisk:
DoCmd.OpenReport "rapport1", acViewPreview, , "[Tabel1]![tekst] = '" & Me!tekst & "'"

Hvis numerisk:
DoCmd.OpenReport "rapport1", acViewPreview, , "[Tabel1]![tal] = " & Me!tal & ""
Avatar billede lady Novice
25. november 2008 - 21:49 #2
Skal der laves en rapport, når det kun er formularsiden som jeg ønsker at udskrive?
Avatar billede mugs Novice
25. november 2008 - 21:57 #3
Ja der skal en rapport til. Du kan dog sagtens bruge en sådan rapport til andre udskrifter. Normalt sætter de fleste brugere et kriterie i forespørgslen sådan:

= [Forms]![Formularnavn]![feltnavn]

Der kun udskriver de poster, der matcher forespørgslens kriterie til formularens. Dermed kan du ikke bruge forespørgslen / rapporten til andre ting. Jeg har flyttet kriteriet ind i formularen, dermed kan du bruge såvel forespørgsel som rapport til andre udskrifter.

Men du svarer ikke på mit spørgsmål: Hvorfor udskrive formularen? Du kan have en begrundelse, som jeg ikke kan se af dit spørgsmål.
Avatar billede lady Novice
25. november 2008 - 22:06 #4
DEt var et ønsker fra nogle brugere som sidder og indberetter stamdata til databasen, men jeg kan jo også lave en rapport med alle de relevante data og så opstille den om formularen.
Avatar billede mugs Novice
25. november 2008 - 22:16 #5
OK - prøv denne:

DoCmd.PrintOut acSelection

Men jeg mener ikke du skal tillade det, da det bruger for meget blæk, og som oftest ikke ser særlig pænt ud. Og som administrator, må vi da have lidt at sige :o)
Avatar billede Slettet bruger
25. november 2008 - 23:52 #6
DoCmd.PrintOut acPages, 1, 1
Avatar billede mugs Novice
26. november 2008 - 06:44 #7
spg > koden udskriver formularen startende ved den første post og een side frem med alle de poster der kan være på een side. Hvad hvis du vil udskrive f.eks. post 103 af 500 poster?
Avatar billede lady Novice
26. november 2008 - 08:18 #8
Til mugs: Jeg har brugt koden således
DoCmd.PrintOut acSelection, 1,
og det fungerer fint.
Men jeg vil gerne have den udskrevet i "landskab" på papiret.
Kan du give mig koden til det??
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2008 - 08:22 #9
ja, så skal de afgrænses først!~)

...men det er under alle omstændigheder altid tale om en lappeløsning, hvis man ikke laver en rapport...
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2008 - 08:23 #10
hov, der kom lige en kommentar, min var til mugs!~)
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2008 - 08:24 #11
Er det ikke noget i retningen af...

printer.acproclandscape

man skriver det umiddelbart inden printout sætningen!~)
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2008 - 08:24 #12
...og den var så til lady!~)
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2008 - 08:25 #13
nej, lige et øjeblik, så finder jeg den rigtige kommando..
Avatar billede Slettet bruger
26. november 2008 - 08:27 #14
Printer.Orientation = acPRORLandscape

...flot hukommelse... (yaer right!~)
Avatar billede mugs Novice
26. november 2008 - 09:16 #15
Tak for point. Men jeg vil til stadighed hævde, at en rapport er det rigtige.
Du har mulighed for at styre din printer fra Access. Hvis I har et netværk, kan du få en combo til at vise de tilsluttede printere, og vælge hvilken du vil udskrive på. Du kan desuden vælge hvilken orientering rapporten skal have.
Avatar billede lady Novice
26. november 2008 - 13:37 #16
tak for oplysningen. Jeg har talt med brugeren og de bliver nok en rapport, men nu har jeg da lært noget andet også.