Avatar billede sorenl Nybegynder
28. juni 2001 - 18:05 Der er 34 kommentarer

Windows 2000 med 512MB Ram virker ikke på ASUS A7V

Hej
Jeg har lige købt en 512MB RAM klods og sat den i mit ASUS A7V motherboard som den eneste ram klods, men når Windows 2000 starter op kommer der blå skærm og den skriver at min BIOS ikke er ACPI kompatibel og at jeg skal opgradere til nyeste BIOS - men jeg har allerede nyeste BIOS (version 1008).

Jeg har desværre ikke flere point at give, men jeg håber nogen vil hjælpe alligevel. Ellers må jeg jo slette mig selv og oprette mig igen.

På forhånd tak!
Søren
Avatar billede efunder Nybegynder
28. juni 2001 - 18:08 #1
kunne det måske være at din bios ikke understøtter 512 monduler???
Avatar billede sorenl Nybegynder
28. juni 2001 - 18:13 #2
Det tror jeg ikke, for ASUS A7V skal virke med 512 MB moduler. Og som sagt har jeg allerede den nyeste BIOS, men det kan jo være jeg skal prøve at nedgradere, måske er der en bug i den nyeste bios - det er jo et forsøg værd...
Avatar billede efunder Nybegynder
28. juni 2001 - 18:16 #3
prøv det!!!

Men altså hvis du er sikker på at den godt kan klarer 512 monduler...sååå er det sku svært
Avatar billede rickypriv Nybegynder
28. juni 2001 - 18:26 #4
Du kan se på ASUS\'s hjemmeside om de har en bios version der understøtter 512 mb moduler.
Avatar billede sorenl Nybegynder
28. juni 2001 - 18:30 #5
rickypriv> Tak, det prøver jeg, men tror du man skal have en speciel BIOS for at det virker? Det synes jeg lyder lidt mærkeligt...
Avatar billede sorenl Nybegynder
28. juni 2001 - 18:35 #6
efunder> Jeg ville prøve det, men så kan BIOS updater-programmet ikke opdatere til en ÆLDRE BIOS! Hvis man vil det skal man bruge dosudgaven af programmet - men det kører ikke i Windows 2000! Æv...
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juni 2001 - 19:12 #7
Prøv at sætte din bios til default, ligesom du kan prøve rammen i et andet slot, eller lån en, ku være den model ikke passede!
Avatar billede sorenl Nybegynder
28. juni 2001 - 20:51 #8
retaxes> Tak, det er et godt forslag med at sætte bios til default, men jeg har allerede prøvet det og det virkede ikke. Jeg har også prøvet at pille ved alt der har noget med RAM at gøre men det gjorde bare at jeg SLET ikke kunne komme i kontakt med maskinen og jeg måtte finde noget andet ram og sætte i som tilfældigvis virkede med mine fejlindstillinger.
Jeg har allerede også prøvet den i de andre slots, det gjorde ingen forskel.
Jeg kender desværre ikke andre der har en 512MB klods så jeg kan ikke låne nogen - men den burde nu også virke med mit motherboard, det står på websiden for det firma hvor jeg købte den.

efunder> Det er nu endelig lykkedes mig at \"nedgradere\" min bios, men det hjalp desværre ikke. Æv..
Avatar billede rickypriv Nybegynder
28. juni 2001 - 21:24 #9
Hvis ikke du kan finde noget om det inde på ASUS\'s hjemmeside, skulle du prøve at maile dem, eller se om det står under FAQ - eller noget i den retning..
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juni 2001 - 22:05 #10
Det er dog ærgerligt, men du finder nok en løsning på det ;o)
Avatar billede efunder Nybegynder
28. juni 2001 - 22:07 #11
hmmm bare mærkeligt at det er bios!!! tjaaa er du sikker på det er rammene??
Avatar billede sorenl Nybegynder
28. juni 2001 - 22:15 #12
Til jer allesammen> Mange tak fordi I gidre bruge jers tid på at bekymre jer om det og tænke over hvad der kan være galt.

rickypriv> God idé. Jeg har lige prøvet at gå derind, men jeg kunne ikke finde noget om det. Jeg har sendt dem en mail - så håber jeg bare de svarer noget fornuftigt. Jeg har tidligere på dagen spurgt på alt.hardware.mainboard.asus (tror jeg nok den hedder) men jeg har ikke fået noget svar endnu.

retaxes> Det håber jeg virkelig, ellers vil de forhåbentlig give mig pengene tilbage.

efunder> Jeg ved selvfølgelig ikke om det er rammene, men jeg er næsten sikker, for fejlen kommer kun når jeg har 512MB klodsen i, med min gamle ram var der ikke problemer.

Nå jeg har lige fået en idé til noget jeg vil prøve... Jeg vender tilbage lige om lidt...
Avatar billede efunder Nybegynder
28. juni 2001 - 22:26 #13
hmm okay!!

De kører ikke en for høj CAS vel?=??
Avatar billede sorenl Nybegynder
28. juni 2001 - 22:28 #14
Det bliver mere og mere mystisk...
Jeg fandt på at have både min gamle 128MB klods og min nye 512MB klods i på een gang, og så bootede Windows 2000 - næsten. Lige inden opstartsbilledet skulle til at gå væk får jeg en blå skærm, men med en helt anden tekst end før. Nu står der at mit REGISTRY ikke kan læses ind! Når jeg piller 512MB klodsen ud igen, kan jeg boote helt fint uden problemer. Kan Windows 2000 ikke håndtere MERE end 512MB??
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juni 2001 - 22:29 #15
efunder> Ka du så ikke bruge lidt af dine 100 point!
Avatar billede sorenl Nybegynder
28. juni 2001 - 22:29 #16
efunder> Nu lyder jeg sikkert temmelig dum, men jeg må tilstå at jeg ikke helt ved hvad CAS er. Jeg har fundet en indstilling inde i bios der hedder noget med CAS, men jeg ved ikke hvad den betyder? Kan du hjælpe, tror du?
Avatar billede sorenl Nybegynder
28. juni 2001 - 22:31 #17
efunder> Jo helt sikkert! Jeg troede bare ikke jeg havde flere, fordi jeg havde brugt dem alle sammen. Får man flere point automatisk uden at svare på spørgsmål eller hvad? Jeg forhøjer den til 80 point, er det okay? Jeg vil gerne have en lille smule tilbage til hvis jeg skal spørge om noget mere.
Avatar billede sorenl Nybegynder
28. juni 2001 - 22:33 #18
Ups sidste, kommentar skulle have været til retaxes... Men dit spørgsmål var måske slet ikke til mig eller?
Avatar billede sorenl Nybegynder
28. juni 2001 - 22:36 #19
Jeg kan i min bios sætte CAS# Drive til Weak, Strong eller Auto (den stod til Auto).
Jeg har også noget der hedder Memory Data Drive, Memory Data Drive Ext., SDRAM Com. Drive Ext. Memory Early/Delay Write, og DIMM Interleave Setting. Nogen der ved om det er noget med dem?
Avatar billede efunder Nybegynder
28. juni 2001 - 22:39 #20
retaxes> bruge lidt af mine points ?? what?
Avatar billede efunder Nybegynder
28. juni 2001 - 22:42 #21
Sorenl>>> præv dig lidt frem med indstillingerne..

Om den \"nye\" fejl du nu får ...så læs her:::

http://support.microsoft.com/support/kb/articles/Q253/9/12.ASP

/Erik
Avatar billede retaxes Nybegynder
28. juni 2001 - 22:43 #22
efunder> Sorry, det var ikke til dig, jeg var ovre i et andet spørgsmål!
Avatar billede sorenl Nybegynder
28. juni 2001 - 22:49 #23
efunder> Mange tak for linket, men det omhandler desværre kun Win9X/ME - og ikke Windows 2000. Det er også en lidt anden fejlmeddelse jeg får. Min handler ikke om at der ikke er nok memory. Den skriver bare at den ikke kunne loade \"Registry\". Og det er ikke fordi der er fejl på disken, for når jeg fjerner 512 klodsen igen virker det fint.
Avatar billede rickypriv Nybegynder
28. juni 2001 - 23:36 #24
Okay.. hvis din computer er formatteret til NTFS skal du køre den fra dos (evt. med boot disk).
Køre Chkdks /f /r
eller Chkdks /r
Kør Recovery Console og bed computeren om at reperere de fejl den møder.
Hvis ikke det virker, skal du slette Pagefile.sys
Avatar billede rickypriv Nybegynder
28. juni 2001 - 23:39 #25
Men inden du gør det vil jeg godt lige høre hvilken fejlekode du får.. Som regel noget i der begynder med: 0x....
Avatar billede sorenl Nybegynder
28. juni 2001 - 23:42 #26
Tak, jeg tester lige og så giver jeg dig lige fejlkoden. Øjeblik.
Avatar billede rickypriv Nybegynder
28. juni 2001 - 23:47 #27
Jeg ville nu hellere lige anbefale at du giver fejlkode først! Da denne hjælp er rettet mod en bestemt..!
Avatar billede sorenl Nybegynder
28. juni 2001 - 23:49 #28
rickypriv> Den hedder C0000218. Og så står der noget med \"Registry File Faliure. The registry can not load the hive (file)\" men jeg kan ikke nå at læse det hele for det går ret hurtigt væk fordi maskinen rebooter.
Jeg kører NTFS. Hvordan skal jeg få fat i disken, siger du? Hvis jeg bruger en bootdisk til at boot i DOS, kan jeg ikke se NTFS-partitionen? Jeg vidste ikke at Chkdsk kan bruges på NTFS partitioner? Hvordan kan jeg slette Pagefile.sys? Får jeg lov til det fra Windows? Og hvis jeg gør, bliver den så ikke bare oprettet igen med det samme?

Avatar billede sorenl Nybegynder
28. juni 2001 - 23:57 #29
Følgende er hvad de skriver hos Microsoft:
\"This problem was not reproducible at Microsoft. If you run into this problem, the following steps may help:

Use only hardware listed on the hardware compatibility list (HCL).

Ensure that the SCSI bus is properly terminated at both ends.

Try a different SCSI cable.

DTC has a firmware upgrade that fixes certain over-run problems.\"

Det kan jeg jo ikke bruge til ret meget! Ved du hvad eller hvem DTC er?
Avatar billede rickypriv Nybegynder
29. juni 2001 - 00:13 #30
Ideen med pagefile.sys er at den ikke stemmer overens med din fysiske hukommelse (ram), så ved at slette, vil den tilpasse sig dit ram. Derfor kan du jo evt. starte op på det ram der virker, slette Pagefile.sys filen. Lukke ned. Sætte de 512 i, og så starte op igen :)
Avatar billede sorenl Nybegynder
29. juni 2001 - 00:17 #31
Tak, det prøver jeg lige - øjeblik.
Avatar billede sorenl Nybegynder
29. juni 2001 - 00:22 #32
Damn... Jeg kan ikke få lov at slette den, der er \"Sharing Violation\". Har du et forslag til en anden måde at slette den på? (Så jeg kan finde ud af om jeg skal afvise eller acceptere dit svar :-)
Avatar billede sorenl Nybegynder
29. juni 2001 - 00:30 #33
Hmm. Nu er jeg startet op i safe-mode med commandprompt (jeg anede ikke den slags eksisterede). Men pagefile.sys har både hidden og system attribute. Når jeg skriver
attrib pagefile.sys -s
så vil den ikke fordi filen er skjult og når jeg skriver
attrib pagefile.sys -h
så vil den ikke fordi filen er system.
Når jeg så skriver
attrib pagefile.sys -s -h
så vkriver den \"unable to change attribute\". Hvad gør jeg mon så?

Avatar billede sorenl Nybegynder
29. juni 2001 - 01:05 #34
Jeg bootede op på det ram der virker og da jeg ikke kunne slette min pagefile.sys besluttede jeg mig for at ændre størrelsen på den til 512MB (fra 384MB) men det hjalp ikke.
Stadig nogen idéer?