Avatar billede sjh Nybegynder
22. november 2008 - 16:45 Der er 11 kommentarer og
1 løsning

Hvordan er de knapper lavet ?

Nogle som kan lave sådan en knap til mig som dem her:
http://translate.google.dk/ (Se med Internet Explorer eller Firefox)

Det jeg stusser over er at border har runde kanter og for mig ser det ikke ud til at være et billede som gør det.

De billeder jeg kan se til knapperne er dem her:
http://www.google.dk/images/button-bg.gif
http://www.google.dk/images/droparrow.gif
Avatar billede rasmuseeg Nybegynder
22. november 2008 - 17:39 #1
Den måde google har gjordt det på der, er ved at lave en border omkring billedet når man køre over, og slette én pixel i hjørne så den får den runde kant. Du kan meget nemt lave den selv. De eneste du skal bruge er et image editor program. hvilket du kan finde her:
http://www.gimp.org/
Avatar billede Slater Ekspert
22. november 2008 - 19:48 #2
Nej, Rasmus, det er netop ikke lavet med billeder.

Sjh:
http://www.askthecssguy.com/2008/03/one_pixel_notched_corners_as_u.html
Avatar billede sjh Nybegynder
22. november 2008 - 19:59 #3
Jaaaaa.. da var den jo.. smart.. :D

smid et svar viperine.
Avatar billede Slater Ekspert
23. november 2008 - 11:51 #4
Gerne :)
Avatar billede olebole Juniormester
23. november 2008 - 14:45 #5
<ole>

'Smart' er nu ikke, hvad jeg vil kalde tilføjelsen af unødvendige og semantisk uforståelige HTML-elementer. Jeg vil til enhver tid foretrække at bruge grafik  =)

/mvh
</bole>
Avatar billede sjh Nybegynder
24. november 2008 - 04:36 #6
Ole..

Ja uforståelige HTML-elementer.. der menener du nok "B" (bold), den kan udskiftes med SPAN.
Unødvendige HTML-elementer.. Jeg kan så ikke se at det skulle blive meget bedre at tilføje et billede element.

At bruge et billede som knap er ikke altid dynamisk nok,
eller også så vil du ha brug for meget mere kode til at lave den samme effect.
Avatar billede sjh Nybegynder
24. november 2008 - 04:40 #7
Og nu du snakker om uforståelige HTML-elementer: <ole>...</bole> skulle det så ikke være: <olebole>...</olebole> :D
Avatar billede sjh Nybegynder
24. november 2008 - 04:49 #8
Når.. nu kan jeg se det.. du har lavet en taste-fejl med "B" </Bole> og så er det bare Copy/Paste så kommer fejlen altid med.. :D
Avatar billede olebole Juniormester
24. november 2008 - 11:01 #9
Angående mine navnetags, så er det mig, der sætter standarden - og de er fuldstændig valide  ;o)

De pågældende elementer er 'uforståelige', uanset tagName. Husk på, at browsere kun er en del af de klienter, der skal kunne tilgå din side og danne mening udfra koden. Der er bl.a. blinde og svagtseendes højtlæsere - for ikke at tale om søgemaskiner - som næppe fatter meningen med masser af tomme elementer. Løsningen er på linje med nestede tabelhelveder, udspændt af tonsvis af transparente giffer.

Til denne slags løsninger brues som oftest langt flere elementer, end hvis opgaven blev løst med grafik - så jeg kan sagtens få øje på forskellen  =)
Avatar billede sjh Nybegynder
24. november 2008 - 11:30 #10
Jeg kan slet ikke se problemet med: blinde, svagtseendes højtlæsere og søgemaskiner..

Hvis en søgemaskine ikke kan pille toppe tags fra, så er der noget galt med deres programmering.

Svagtseendes højtlæsere de virker somrelt på den måde, at man marker den tekst som skal oplæses.

Blinde højtlæsere ja det skal jeg ikke kunne sige, men jeg tror nok de fjerner alle tags så det kun er teksten som er tilbage. Hvis man så lavet et billede vil det jo også være svært at læse, for hvormange benytter sig lige af ALT på et billede ??
Avatar billede sjh Nybegynder
24. november 2008 - 11:32 #11
pille toppe tags =  pille toMMe tags
Avatar billede Slater Ekspert
24. november 2008 - 17:23 #12
Absolut intet ondt mod olebole, men han er lidt af en syntaxfascist ;) Alting skal være 100% korrekt og efter standarden, ellers duer det ikke. Det er en principfast måde at kode på, men det betyder ikke vi andre behøver gøre det samme.

Personligt er jeg helt for standarder, men derfor generer det mig ikke at bruge en target="_blank" engang imellem, selvom den er "ulovlig". Jeg synes W3Cs beslutning om at fjerne den er dybt forkert, og den er understøttet på ALLE store browsere, og degrader pænt hvis den ikke skulle være understøttet af en eller anden ukendt browser, så hvorfor ikke benytte sig af den? Alternativet er langt mindre kompatibelt.

På samme måde ser jeg intet galt i at bruge et ekstra tag her og der, hvis det til gengæld sparer et par KB grafik og en http-request. Og nej, det har ingen som helst indflydelse på søgemaskiner og læsemotorer. Et <b>-tag kan måske gøre at den "hæver stemmen", men et <span> skal og må ikke gøre noget som helst i den sammenhæng.

Hver sin måde at kode på, og jeg må indrømme jeg synes Google er lidt smarte i dette tilfælde. Jeg kunne godt finde på at bruge det selv.