Avatar billede Martin Hansen Nybegynder
21. november 2008 - 17:15 Der er 8 kommentarer og
1 løsning

Iseries - Uppwon

Hvad er forskellen på UPPWON = *None, *Yes og *No? Og hvad betyder det for brugeren?
Avatar billede kjulius Novice
21. november 2008 - 18:52 #1
Øhhh... Det ord siger mig ikke noget. Hvor har du fundet det? Er det en parameter på en kommando? I så fald hvilken?
Avatar billede Martin Hansen Nybegynder
23. november 2008 - 17:32 #2
UPPWON = Password of *NONE: *YES or *NO, jeg har hentet den frem ved at hente en userprofile rapport. Jeg undrede mig bare over hvad det betyder hvis password står til None, No eller Yes.
Avatar billede kjulius Novice
23. november 2008 - 23:30 #3
Der er mulighed for at oprette en brugerprofil, hvor man angiver et password på *NONE, altså at der ikke er tilknyttet et password til denne profil.

Sådan som jeg forstår det, så kan en sådan profil kan ikke benyttet til at logge en bruger på systemet lokalt, men f.eks. hvis password ikke administreres lokalt, altså f.eks. bestemmes af windows via en password-synkroniseringsmekanisme. I så fald kan få adgang til data fra windows systemer, som sørger for sikkerheden via opslag til domænekontrolleren.

Men jeg er ikke ekspert på området.
Avatar billede Martin Hansen Nybegynder
23. november 2008 - 23:46 #4
ok. Jeg havde en idé om at hvis password var sat til *None betød det at brugeren ikke kan logge på, *Yes betyder at man kan logge på normalt og *No betyder man kan logge på uden at have et password. Tror bare ikke det er rigtigt. Så hvis der er nogen der kan gøre mig klogere er de velkomne.
Avatar billede kjulius Novice
24. november 2008 - 01:04 #5
Jeg har lige læst lidt op på emnet via nettet:

Brugerprofiler med PASSWORD(*NONE):

1) Kan IKKE bruges til at logge på og bruges interaktivt, altså fra en "grønskærm"/telnet session.
2) Kan bruges som brugerprofil af batchprogrammer.
3) Kan bruges som gruppeprofiler, altså refereres til fra andre profiler, som gruppeprofil.
4) Kan bruges hvis sikkerheden styres af et andet system end OS/400. Dvs. hvis LCLPWDMGT (Local Password Management) parameteren er sat til *NO, og password synkroniseringen til det system der forestår password-tjekket foretages af et IBM produkt som f.eks. iSeries Integration for Windows Server.
Avatar billede Martin Hansen Nybegynder
24. november 2008 - 09:52 #6
Tak for det, hvordan så med *No og *Yes? Hvor læser du det, tror jeg har brugt en del tid på google osv. men intet fundet omkring emnet.
Avatar billede kjulius Novice
25. november 2008 - 00:15 #7
Kan det være, at du læser det forkert? Output fra DSPUSRPRF: Jeg læser det som et felt (UPPWON) som kan indeholde to værdier: *YES og *NO.

Lablen siger:

Password of *NONE: *YES or *NO

Altså ikke tre værdier, men bare en indikation af, om password på profilen er sat til *NONE, ja eller nej.
Avatar billede Martin Hansen Nybegynder
25. november 2008 - 10:06 #8
Hehe tror du har ret. Så det vil sige hvis password er sat til Yes kan man ikke logge på hvis det er sat til No kan brugeren godt logge på.

Tak for hjælpen sender du et svar?
Avatar billede kjulius Novice
25. november 2008 - 19:56 #9
.