Avatar billede caz1986 Nybegynder
21. november 2008 - 14:09 Der er 7 kommentarer og
1 løsning

Radiatormålere

Hej,
Vi sad lige et par stykker og snakkede idag og så kom vi til at snakke om radiatormålere. Der var nemlig nogle der mente at man kunne snyde en radiatormåler så den ikke registerede varmeforbruget hvis man f.eks. lagde et vådt viskestykke over den.
Men jeg tror da ikke at det kan passe? Er der nogen der ved noget om dette?
Avatar billede aaberg Nybegynder
21. november 2008 - 14:34 #1
Jeg går ud fra at du mener fjernvarmemåleren?

Jeg skal ikke udtale mig med sikkerhed, men jeg kan ikke forestille mig, at et vådt viskestykke kan påvirke fjernvarmemåleren. Den måler mængden og temperaturen af vannet der kommer igennem fjernvarmerøret. Den måler jo ikke temperaturen uden for røret!
Avatar billede aros Nybegynder
21. november 2008 - 14:37 #2
aaberg> nej, han mener de målere der sidder på radiatorer typisk i lejelejligheder.

caz1986>> Jeg ved ikke om man stadig kan, men i gamle dage kunne man snyde dem lidt. Min mors onkel som var vvs'er har fortalt om det. Jeg ved ikke om de er blevet bedre i dag end den gang. Det er en væske, som fordamper ved varme. Ved at lægge noget fugtigt/køligt på, kunne man forsinke denne fordampning
Avatar billede thov Forsker
21. november 2008 - 16:17 #3
En lille 40mm køler som blæser ind fra siden på radiatorføleren er nemmere (skal ikke have vand hele tiden), og forsynes den med 5V, hører man den næsten ikke.

Så læsser du noget af dit varmeforbrug over på de andre beboere (hurra for solidariteten) :-(
Og når I allesammen har fået den samme ide, er I lige vidt :-)
Avatar billede johnstigers Seniormester
21. november 2008 - 21:04 #4
Og det du sparer i varmeregning kommer så over på elregning - for det er ikke meget man kan spare....
Avatar billede caz1986 Nybegynder
23. november 2008 - 19:05 #5
Hvad nu hvis man bare tager den måler af, vil de folk der aflæser måleren kunne se at den er blevet taget af, altså hvis man sætter den på når de kommer forbi?
Avatar billede johnstigers Seniormester
23. november 2008 - 20:24 #6
Ja, for så stopper den, og går ikke igang igen.
Avatar billede stalle Nybegynder
24. november 2008 - 18:57 #7
problemet med de her kære radiator-målere, er at de også reagere på varme, der er genereret på anden vis, end med radiatoeren.
Så har man nu en gas-ovn til at stå, som giver en eller anden temepratur i rummet, og radiatoren er slukket, vil væsken stadig fordampe.

Direkte sollys kan også gøre at væsken fordamper.

Men nej, man kan ikke pille den af, og sætte den på igen, uden det kan ses. "låsen" i måleren går ganske enkelt i stykker, når man tager den af, og kan derfor ikke samles korrekt efterfølgende.
Avatar billede caz1986 Nybegynder
19. december 2011 - 15:57 #8
o