Avatar billede htmlkongen Novice
20. november 2008 - 17:57 Der er 13 kommentarer og
2 løsninger

EKSTREM langsom vista?

Sidder med en maskine her som kører Vista mega langsomt. Den har 1 GB Ram, IC2DUO, SATA 7200 RPM.

Den er geninstalleret - men er stadig vildt langsom. Jeg har slået det til med bedste ydeevne mv.

Kan det passe at man skal købe en maskine som er 1000 gange større end MS minimumskrav for at Vista kommer til at køre nogenlunde OK?

Hvilke "tuningsprogrammer" arbejder I med som kan lette røven på denne ******** maskine?
20. november 2008 - 18:03 #1
1) Korrekte driver til din hardware ?
2) Fuld opdateret mht WindowsUpdate + SP1 Vista ?
Avatar billede corleonedk Nybegynder
20. november 2008 - 18:31 #2
En Gb mere Ram ville kunne mærkes ja..Uofficielt er kravet nok 2GB og gerne flere.

Ang programmer til at tweake den er her 2 gode bud.
http://vistaguide.dk/?XdNTweaker0.9.0.7/Tweaks/Programmer/660
http://vistaguide.dk/?VistaManager1.1.7/Tweaks/Programmer/295
Avatar billede htmlkongen Novice
20. november 2008 - 18:44 #3
Ja korrekte drivere. 100 % geninstallret. Opgradet til 2 GB Ram. Windows er fuldt opdateret. Den har SP1.

Kigger lige på de programmer. Det er ikke første maskine som "er over MS krav" som kører elendigt trods udemærket hardware. Kigger lige på linksne.

MEGET gerne gode links/programmer søges :-)

Tak for hjælpen so far
Avatar billede master-zalle Praktikant
20. november 2008 - 19:26 #4
Du kan slå Windows Defender fra så den ikke står og køre hele tiden ved opstart.
Ellers ned i Kør og skrive msconfig. fjern fluebenene ved de programmer du ikke umiddelbart bruger under opstart. Men som sagt det er utroligt krævende Vista.
Du kan eventuelt købe en usb-pen der understøtter Ready Boost. Det giver en smule.
Held og lykke
20. november 2008 - 20:52 #5
PS: Hvis du bruger [MSConfig] trixet så bør/skal du bruge "HøjreMusseTast" - kør som Administator... på MSConfig...
Avatar billede htmlkongen Novice
24. november 2008 - 22:23 #6
Ja MSconfig giver lidt - fatter bare ikke at en maskine som er noget over minimumskraene kører HELT vildt langsomt - og at et gammelt styresystem som XP er tæt på at være en milliard gange bedre? Og Windows 7 lyder heller ikke lovende. Det er en fattelig (tilbage)udvikling`??
Avatar billede corleonedk Nybegynder
24. november 2008 - 22:58 #7
Forstår dig godt.Men Windows er jo lige som andre programmer,det skal jo kunne mere og mere og være flottere og alt det der.Og så ryger system forbruget jo også op..

Microsoft selv siger at målet med Windows 7 er at det ikke bruger flere eller i hvert fald ikke mange flere resurser end Vista.Men det må vi jo se når den kommer :)
Avatar billede corleonedk Nybegynder
25. november 2008 - 00:31 #8
Lige en sidegevinst på et tweakprogram jeg blev gjort opmærksom på,som er ganske gratis.Siden er desuden en lille guldgruppe for vista,absolut værd at kigge på..
http://www.winvistaclub.com/Ultimate_Windows_Tweaker.html
Avatar billede corleonedk Nybegynder
27. november 2008 - 13:49 #9
Tillader mig lige at ligge mig i svar køen :)
Avatar billede htmlkongen Novice
07. december 2008 - 01:17 #10
ok tak!! :) andre bud?
07. december 2008 - 08:50 #11
Du ka' jo få 'talen' ->

Hent og instalér CCleaner http://www.ccleaner.com/ + http://www.spywarefri.dk/manualer/ccleaner-manual.htm
Under installationen får du tilbudt [Yahoo Toolbar]. Du kan sige ja eller *NEJ* til den.
Lad programmet foretage en oprydning...

Hent Malwarebytes Anti-Malware herfra:
http://www.besttechie.net/tools/mbam-setup.exe
Eller herfra ->
http://www.majorgeeks.com/Malwarebytes_Anti-Malware_d5756.html

Installer programmet - når det er gjort skal du lade programmet opdatere sig. Herefter åbner et vindue, hvor du skal flytte prikken til "Kør et fuldstændigt systemscan" - klik på Skan Knappen - lad programmet arbejde. Når det er færdig (det tager lidt tid afhængig af hvor meget du har på computeren).
Derefter - Tryk på "Vis resultater" knappen efter scanningen - og herefter tryk på "Fjern det valgte" - nu åbnes log'en og du skal gemme den et sted, hvor du kan finde den igen.
Kopier indholdet herind sammen med en frisk log fra HiJackThis...

...og her er omtalte HiJackThis ->
http://www.spywareinfo.dk/index.htm#/manualer/hijackthis.htm

Bemærk at HiJackThis.exe programmet skal gemmes i en dertil oprettet mappe og IKKE køres direkte fra nettet...

PS: Brug denne version af HJT -> http://www.trendsecure.com/portal/en-US/_download/HiJackThis.exe

(Jooo - jeg har 'virus' på hjernen...)

Mht.: Vista - HøjreMusseTast på *.EXE filen - Kør som Administrator...

Avatar billede htmlkongen Novice
07. december 2008 - 14:56 #12
Ja det renser jo computeren. Kender godt de nævnte programmer. Men det ændrer mig bekendt ikke performance? (medmindre der er virus)
07. december 2008 - 20:07 #13
Prøv...
Avatar billede htmlkongen Novice
13. december 2008 - 12:54 #14
Tak
Avatar billede henrik1410 Nybegynder
05. maj 2010 - 16:14 #15
Dette forum er simpelthen super - jeg er herinde engang imellem, når der opstår problemer, som jeg ikke selv kan løse/finde årsagen til. TAK /mvh Henrik