Avatar billede engberg Juniormester
19. november 2008 - 14:58 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

X10 home automation i Danmark

Hejsa

Er der nogen af jer der ved, om det er lovligt at bruge x10-produkter som det her:
http://www.intellihome.be/english/productview.asp?id=272
i Danmark?

Den er beregnet til at sidde "bag i" en stikkontakt.
Avatar billede aaberg Nybegynder
19. november 2008 - 15:44 #1
Er det ikke bare en switch, så du kan slå dine kontakter af og på med en fjernbetjening? Eller misforstår jeg noget? Hvorfor skulle dette være ulovligt?
Avatar billede inglenook Praktikant
19. november 2008 - 18:24 #2
Enheden er CE maerket saa det skulle vaere ok. Vil dog mene du skal have en installatoer til at installere den, men der er jeg ikke lige helt med paa den danske lovgivning.
Avatar billede engberg Juniormester
19. november 2008 - 19:56 #3
Mine overvejelser er at det måske ikke er ok at blande svagstrøm og stærkstrøm sammen inde i en stikkontakt - og at den måske skal være Demko-mærket ud over at være CE-mærket?
Men jeg ved det jo som sagt ikke...
Jeg tror også at inglenook har ret i at jeg ikke må gøre det selv, hvis det altså er lovligt..
Avatar billede aros Nybegynder
19. november 2008 - 20:43 #4
Det er lovligt at bruge, men de kan IKKE være bag en LK kontakter. Endvidere skal du være opmærksom på at det kun må installeres af en elektriker.

Se evt mere her: http://lav-det-selv.dk/Forum/tabid/54/forumid/4/postid/120618/view/topic/Default.aspx
Avatar billede corleonedk Nybegynder
19. november 2008 - 20:48 #5
Ifølge denne side må det kun installeres af en autoriseret elektriker.
http://www.hk-automation.dk/catalog/product_info.php?cPath=153_157&products_id=1760
Avatar billede engberg Juniormester
19. november 2008 - 20:55 #6
aros>> Det er min tråd ;-)

- men jeg mangler stadig svar på, hvor vidt de er lovlige, på trods af at de ikke er DS-mærkede..

corleonedk>> vildt - du fandt lige en dansk distributør - det har jeg ledt efter!

Findes der andre kontakter i dk, end dem fra LK?
Avatar billede corleonedk Nybegynder
20. november 2008 - 17:04 #7
Jeg vil tro de er helt lovlige,så længe en autoriseret installatør laver arbejdet.Ellers ville de nok ikke sælge dem i en dansk forretning.Men du kan jo ringe til dem,så skal de jo nok råde dig :)

PS.Var den eneste danske jeg fandt..
Avatar billede aros Nybegynder
25. november 2008 - 19:26 #8
Engberg>> Hvis du så havde set i den tråd, havde du opdaget at der var en dansk distributør af dem.
Ud over LK er der også L-control mener jeg de hedder. Designmæssigt bryder jeg mig ikke om dem (www.l-control.dk)
Avatar billede corleonedk Nybegynder
04. december 2008 - 19:01 #9
Avatar billede engberg Juniormester
04. december 2008 - 21:26 #10
Jeg er ikke sikker på noget endnu, men tror det er lovligt - er dog gået lidt fra det, da de efter min smag ikke har sensorer nok, der kan spille sammen med Home-systemet.
Avatar billede inglenook Praktikant
04. december 2008 - 21:38 #11
Ville gerne fortaelle dig en del om alle de muligheder der findes med sensorer, men ser du allerede har lukket spoergsmaalet .......
Avatar billede engberg Juniormester
04. december 2008 - 22:11 #12
Home-systemet accepterer kun PIR-sensorer..
Avatar billede nicolai_thomsen Nybegynder
15. maj 2010 - 11:23 #13
Del gerne dine erfaringer her:

http://www.beige.dk/X10/
Avatar billede carkris1122 Nybegynder
18. december 2011 - 15:59 #14
Reklame

Dette indlæg er blevet modereret af en CoAdmin