Avatar billede nores Nybegynder
19. november 2008 - 10:43 Der er 4 kommentarer

Ny PC: XP x64 eller Vista?

Hej eksperter.

Jeg står og overvejer at købe en ny computer, denne er dog uden styresystem. Jeg har læst lidt løst frem og tilbage og fundet ud af, at jeg gerne skulle have enten XP x64 eller Vista, for at kunne udnytte 4GB Ram fuldt ud.

Mit spørgsmål er her: Hvad er egentlig bedst? Jeg skal primært benytte computeren til at spille spil etc, men vil gerne have en maskine der kan lidt af hvert. Jeg har hørt gode såvel som dårlige ting om de forskellige styresystemer, og hælder i øjeblikket mest til Vista, da det jo egentlig er 'fremtiden'.

Håber at kunne få lidt hjælp til dette!

Computeren jeg køber er i øvrigt denne her: http://www.topdata.dk/product.asp?product=5389, hvis det skulle gøre nogen forskel!
Avatar billede chalde Seniormester
20. november 2008 - 00:50 #1
Der er minimal driverunderstøttelse af XP x64. Det er de absolut færreste der ikke løber ind i problemer med det. Det anset for de fleste hardwareproducenter at være "dødt".

Kan dog kun anbefale Vista x64.
Personligt var jeg stor modstander af Vista i starten, men efter SP1 kom ud, og hardwareproducenterne fik øjene op og lavet fornuftige drivere, kører det perfekt.
Man skal vænne sig til en del småting som er lidt anderledes, men samtidig har de fjernet en stor del irritationsmomenter som XP havde.
Avatar billede nores Nybegynder
20. november 2008 - 13:37 #2
Tak for svaret, tror jeg vil gå den vej så. Er der nogen markante forskelle på de forskellige Vista versioner (Altså Premium/Ultimate), for en privatbruger som jeg?
Avatar billede chalde Seniormester
20. november 2008 - 14:29 #3
Avatar billede nores Nybegynder
20. november 2008 - 15:38 #4
Tusind tak. Vidst ingen grund til at bruge de ekstra penge på Ultimate så!