Avatar billede gylling Juniormester
14. november 2008 - 15:01 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Microsoft Windows SharePoint Services 3.0-server

Hvad er en Microsoft Windows SharePoint Services 3.0-server  er det noget man kan bruge til at få vist data på via web?
Avatar billede keysersoze Guru
14. november 2008 - 15:42 #1
sharepoint services er sådan set, forsimplet set, en hjemmeside - så ja, det kan du godt bruge til at vise data på web. Sharepoint har indbygget en masse funktionalitet som fx lister og dokumenthåndtering, men det er også muligt at udvikle egne ting til brug i sharepoint.
Avatar billede fdata Forsker
14. november 2008 - 20:01 #2
... omend i meget begrænset omfang. Der er vist ikke de store layoutmæssige muligheder (alle sider er farvemæssigt éns) - og visning af data sker altid i listeform. Eller tager jeg fejl?
Avatar billede gylling Juniormester
14. november 2008 - 20:17 #3
Kan man evt. bruge de formular man har i access og bruge dem i sharepoint eller skal jeg til at skrive det hele om. Bruger ønsker det web baseret.
Avatar billede keysersoze Guru
14. november 2008 - 20:51 #4
mange af standard-løsningerne i sharepoint er lister eller meget specifikke ting (kalender, bruger osv) men der er dog også mulighed for fx en wiki - der er ikke noget til hindre for at man laver fx en webpart og får den til at gøre og vise alt efter hvad man ønsker. Som standard vælges der rigtig nok også et design til siden og det er som standard bare mere eller mindre en farve-ændring - men der ligger jo en masterpage bag man kan ændre i efter behov.

Jeg ved ikke præcist hvad det er du skal have lavet - men skal du "bare" vise data lyder sharepoint som overkill. styrken ved sharepoint er de indbyggede ting og dem lader det ikke til at du skal bruge - uanset om du vælger sharepoint eller noget andet skal der udvikles noget kode (du ikke bare kan lade sharepoint pege på din database og håbe på noget magic stuff), og det vil nok tage længere tid i et sharepoint miljø end fx et "almindeligt" cms eller måske endda egenudviklet side.
Avatar billede gylling Juniormester
14. november 2008 - 21:30 #5
Mit problem er at jeg for snart 5 år siden udviklet et program til nogle taxavognmænd og nu vel de gerne havde det over som web baseret. Og der er kode til hver formular.
Og for det meste skal der sådanne set bare vises data.
Avatar billede keysersoze Guru
15. november 2008 - 00:18 #6
i så fald kan jeg ikke se at sharepoint kan hjælpe dig meget. hvis ikke der skal ligge egentlig design bag kan du downloade noget kode der mapper databasen direkte over til et interface (kan desværre ikke lige huske nogle navne) - ellers skal du hen og kode noget i fx asp, php eller .net
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
16. november 2008 - 01:12 #7
Dette her kan bruges til at producere nogle asp-sider, der kan bruges til at administrere en database på nettet.
http://www.hkvstore.com/aspmaker/

Det fungerer faktisk rigtig godt, men har du en masse skræddersyede formularer og vil du bevare det samme udseende/feel fra din nuværende database, der er der vist ingen vej uden om at kode nogle websider fra bunden og det vil nok være et enormt arbejde og på mange måder som at starte forfra.
Du kan bruge asp/asp.net/php til den slags.
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
16. november 2008 - 01:13 #8
Afhængig af behovet kan man overveje at lave noget med noget VPN / UltraVNC eller lignende, hvor din database kører et sted for folk forbinder via et VPN-vindue.
På den måde kan de sidde et andet sted og bruge din databasen, som det var meningen.
Det vil være lidt forsinkelse pga. forbindelsen, men det kan fungere ganske godt.
Avatar billede gylling Juniormester
17. november 2008 - 08:17 #9
Er der ikke noget med at der kun kan logge en på angangen med vpn?
Avatar billede jesperfjoelner Nybegynder
17. november 2008 - 09:03 #10
Jeg er ikke sikker på detaljerne med VPN, men jeg ved at man nogle steder bruger det for at undgå at skulle portere f.eks. gamle accessapplikationer til web.

Men det fungerer måske nok kun hvis det drejer som et begrænset antal brugere.
De kunne så få oprettet hver deres mappe på servermaskinen i mappen skulle de have hver deres frontend til databasen.

Et andet sted på serveren ligger så en backend, som de alle deler.
Hvis det ellers konstrueres rigigt giver det en fin ydelse.

Jeg er ikke stensikker på at dette er vejen, men det kan overvejes, hvis omprogrammering til asp/asp.net eller lignende er helt uoverskueligt og det drejer sig om et begrænset antal brugere.
Avatar billede gylling Juniormester
17. november 2008 - 09:19 #11
Lige nu er der kun 10 bruger men hvis det blive udbredt så kan vi komme op på 100 bruger. Men jeg har overvejet at oprette dem på en server som bruger men det bliver sikkert for dyr en løsning
Avatar billede gylling Juniormester
24. november 2008 - 12:40 #12
jeg lukker. Det bliver vidst en dyr løsning
Avatar billede keysersoze Guru
24. november 2008 - 17:33 #13
tak for hjælpen...
Avatar billede gylling Juniormester
24. november 2008 - 17:56 #14
Det mente jeg også.....