Avatar billede matexcel Nybegynder
10. november 2008 - 18:25 Der er 11 kommentarer

Lopslag og Vopslag i tovejstabeller

Jeg har lavet en model, hvori jeg har 2 variable.
Jeg ønkser at finde den optimale pris for begge produkter(de 2 variable), ved at finde det højeste Dækningsbidrag. Jeg anvender 2 vejstabel til at få alle alternativerne hvorefter jeg bruger en maks formel til at finde mit største dækningsbidrag.
Når jeg har fundet mit største dækningsbidrag, ønsker jeg at finde den optimale pris på produkt 1 og produkt 2. Jeg havde til formålet tænkt mig at bruge vopslag og lopslag, men jeg kan ikke få det til at fungere. Min formler Siger lopslag(A4;A8:D11;1;falsk) Jeg tror muligvis det er fordi den ikke kan returnere kolone 1 hvor de forskellige priser står, men hvad gør jeg så? Værdien A4 reprsæentere det største dækningsbidrag.

Kan nogen hjælpe?
Avatar billede jkrons Professor
10. november 2008 - 22:28 #1
LOPSLAG burde ikke have nogen problemer med at returnere data fra kolonne 1.
Avatar billede jkrons Professor
10. november 2008 - 22:30 #2
Når du siger, at du ikke kan få det til at fungere, hvad er det så, der ikke fungerer?
Avatar billede matexcel Nybegynder
10. november 2008 - 23:03 #3
Det er fordi min løsning er en hjørneløsning, så vil den enten returnere vopslaget, men ikke returnere lopslaget. Eller hvis hjørneløsning ligger i det modsatte hjørne så vil den ikke returnere den korekte værdi for lopslaget, men ikke vopslaget.
Jeg kan ikke forstå det?
Avatar billede jkrons Professor
10. november 2008 - 23:21 #4
Heller ikke jeg. Har du mulighed for at at sende et eksempel. Så skal jeg se på det i morgen? Sand evt. til jan snabela kronsell dot net
Avatar billede jkrons Professor
11. november 2008 - 12:56 #5
Problemet ligger i, at når man som i dit tilfælde har en beregnet tabel, *skal* cellen, der indeholder opslagsværdien tilsyneladende ligge inde i det beregnede område for at LOPSLAG/VOPSLAG skal virke. Sætter du fx sætter du fx C33 ind i LOPSLAG eller H22 i VOPSLAG i stedet for N6, virker det upåklageligt.

Jeg kigger lidt videre og ser, om jeg kan finde en løsning.
Avatar billede jkrons Professor
11. november 2008 - 13:19 #6
Af og til sover man for meget: LOPSLAG er baseret på at opslagsværdien skal findes i 1. kolonne og VOPSLAG i 1. række. Problemet er, at MAKS(C22:H33) ikke findes i matricens 1. kolonne, men i sidste. Vender du den til en VOPSLAG findes MAKS godt nok i første række, men så returnerer den fra sidste række, hvor du stadig ønsker at den skal returnere fra sidste kolonne. Jeg arbejder videre lidt senere :-)
Avatar billede jkrons Professor
11. november 2008 - 16:11 #7
Prøv at erstatte din formel i N7 med

=INDEKS(C22:I34;SUMPRODUKT((RÆKKE(C22:H33)-RÆKKE(C22)+1)*(C22:H33=N6));7)
Avatar billede jkrons Professor
13. november 2008 - 23:40 #8
Fik du det til at virke?
Avatar billede matexcel Nybegynder
14. november 2008 - 01:29 #9
JA
Avatar billede jkrons Professor
14. november 2008 - 10:27 #10
Smukt :-)
Avatar billede jkrons Professor
17. november 2008 - 09:23 #11
Lukker du denne - og måske nogle af de andre åbne spørgsmål du har?