Avatar billede stef_s Praktikant
07. november 2008 - 21:29 Der er 13 kommentarer og
1 løsning

Lange kabler fra PSU = ingen boot

Jeg har lavet min egen PSU til 12V, som så sidder til et lille bundkort (ment til car PC)
Det virker fint....så længe at kablerne fra 12V kilden og hen til PSU'en, ikke er længere end 1m.
Hvis kablerne bliver længere, står bundkortet bare og klikker og booter ikke, og det er ikke smart da den skal ligge i bagagerummet, når batteriet er foran ><
Hvordan kan problemet løses?
Har i øjeblikket ikke nogle tykkere ledninger jeg kan prøve med, men ved ikke om det er nok.
Nogle elektronik genier der ved hvad der kan gøres :)?
Avatar billede peet-49 Novice
08. november 2008 - 08:53 #1
Der er spændingstab på et DC-kabel, du skal have minus i nærheden af boksen, og plus skal være omkring 4kvadrat i tykkelse.
Avatar billede Jensen DK Novice
08. november 2008 - 08:54 #2
Du er inde på noget med kraftigere ledninger, du skal op på eller over 1½ kvadrat.
Avatar billede peet-49 Novice
08. november 2008 - 09:43 #3
1½ er ikke nok, det vil gøre psuèn ustabil.
Avatar billede peet-49 Novice
08. november 2008 - 10:55 #4
Absolut minimum er 2§ kvadrat, og husk, der skal være en sikring ved batteriet.
Avatar billede peet-49 Novice
08. november 2008 - 12:04 #5
Hvis du ikke har een tyk, kan du koble flere tynde sammen.
Avatar billede stef_s Praktikant
08. november 2008 - 13:00 #6
Bruger i øjeblikket 2 x 1kvadrats ledninger, så kan godt se de er for små :S
Peet, hvad mener du med en minus i nærheden af boksen?
Ville det være nok at trække et tykt kabel til Plus og så smække Minus på stel omme i bagagerummet, eller er der for meget modstand i bilens stel?
Avatar billede Jensen DK Novice
08. november 2008 - 13:08 #7
Du finder et sted hvor du kan montere stelkablet omme bag ved, og trækker så en strømførende om bag til, husk en sikring der hvor du tager strømmen fra, havde du skrevet hvor stort et strømforbrug du havde behov for så havde været nemmere at fortælle hvor mange kvadrat du skulle bruge.
Avatar billede Jensen DK Novice
08. november 2008 - 13:16 #8
peet-49 jeg skriver, du skal op på eller over 1½ kv, når jeg ikke kender forbruget kan jeg ikke sige nøjagtig hvor tykt et kabel som er nødvendigt.
Avatar billede stef_s Praktikant
08. november 2008 - 13:20 #9
Vi snakker en 200Watt ved load, så det er en del ampere det skal op på.
Vi prøve at trække flere små ledninger og så lave en stel forbindelse omme bagved, vender tilbage når det er prøvet :)
Avatar billede Jensen DK Novice
08. november 2008 - 13:54 #10
Flere små ledninger er noget klam, i må ændre det til en ledning på 2,5 til 3 kvadrat ved lejlighed, er det en nyere bil så pas på at i ikke får brændt data boxen af, i må ikke bruge prøvelampe på de strømførende ledninger, kun en polsøger med dioder.
Avatar billede stef_s Praktikant
08. november 2008 - 16:21 #11
Ja stellet har for meget modstand i sig selv, så skal trække 2 gange 2.5kvadrats som minimum tror jeg.. :(
Nogen der ved hvor jeg kan få sådan et sæt til en ordenlig pris? De virker rimelig dyre i de bil blade jeg har set i.
Avatar billede Jensen DK Novice
09. november 2008 - 07:16 #12
Der er ingen modstand i stel på en bils karosseri.
Avatar billede peet-49 Novice
09. november 2008 - 09:48 #13
Silbidor:-> Det meste du kommer med, er ren gætværk, når man leger elektronikmekaniker/automekaniker bruger man et rimeligt multimeter, der fås ikke 3 kvadrat, men 2½, 4, 6 osv.Og selvfølgelig kan der være problemer med minus på en bil, ikke alt på chassis er ligegodt ledende.
Avatar billede Jensen DK Novice
09. november 2008 - 13:19 #14
Gætteværk? hvordan kan du tillade dig og komme med sådan en bemærkning, når du ikke ved hvilken uddannelse jeg har, at jeg ikke kan huske hvilken kvadrat der findes har ikke noget med legeri at gøre, findes den ikke i 3 så går man op til næste.