Avatar billede nu_igen Guru
06. november 2008 - 09:44 Der er 10 kommentarer og
1 løsning

Rod med billeder på 3 forskellige PC + ekstern HD

Hej
Jeg har downloadet mine billeder på 3 forskellige PC + et eksternt drev.
Nu mangler jeg en smart måde til at få samlet disse billeder i "een stak", så jeg kan sortere ud fra det.
Ja, jeg ved at det lyder tosset, men jeg har haft den bærbare lånt ud, den anden PC's HD var fyldt op - så jeg fik en anden stationær og i mellemtiden kørte jeg på en ekstern HD.

Der plads til alle billeder fra alle PC på min eksterne HD eller på en af de andre 2 PC´ er.

Findes der et smart program som kan sammenkøre billederne og slette dubletter?
Hilsen nu_igen
Avatar billede nva Praktikant
06. november 2008 - 10:29 #1
Avatar billede nu_igen Guru
06. november 2008 - 14:10 #2
Hej nya - tak for et hurtigt svar.
Når jeg har downloadet programmet kan jeg så lægge alle mine billeder i een mappe på den eksterne HD. Og efterfølgende flytte billederne fra de forskellige pc over i den mappe? Jeg går ud fra at programmet virker sådan at jeg vil få besked om at filen allerede findes - og at jeg kan svare ja eller nej til en erstatning. Er det sådan det nævnte program fungerer?
Hilsen nu_igen
Avatar billede nva Praktikant
06. november 2008 - 14:44 #3
Programmet sættes til at pege på et helt drev eller en folder og undersøger så om der findes 2 ens filer - også selvom de er navngivet forskelligt. Så det nemmester er nok hvis du laver en folder på 1 af maskinerne og i den folder laver du en folder for hver maskine, der skal undersøges. Programmet skal så pege på den øverste folder i hierakitet - hvis du forstår. Når programmet er færdigt har du en liste, hvor du kan vælge hvilke duplicater der skal slettes.
Avatar billede falster Ekspert
06. november 2008 - 14:46 #4
Forudsat, at det er digitale fotos, kan du måske også have nytte af "EXIF Image Renamer".

Med det kan du omdøbe alle filerne til at hedde optagetidspunktet fra år ned til sekunder (eksempel: 20080923-193351.jpg)

Med disse unikke navne er det let at sortere/lede.

http://www.photo-freeware.net/exif-image-renamer.php
Avatar billede nu_igen Guru
06. november 2008 - 15:31 #5
Tak for svaret til både nya og falster.
Jeg har lige rigget maskinerne til - side-by side og gør i første omgang som nya foreslår - opretter en folder og to subfolders på den stationære PC. Så ser jeg, hvad der sker, når jeg overfører billederne fra den bærbare og den eksterne HD via den eksterne HD.
I hører om resultatet.
Hilsen Ingelein - som glæder sig til at få styr på billederne.
Avatar billede nva Praktikant
06. november 2008 - 15:38 #6
Held og lykke ;)

Jeg lægger et svar, som du bare afviser, hvis du alligevel ikke kunne bruge mit input.
Avatar billede nu_igen Guru
06. november 2008 - 17:35 #7
Hej nva

Nu har jeg kørt mine billeder med følgende resultat:
Files scanned: 20.992 Original files + duplicates = 6.004 + 11.467. Men hvis det nu er meningen at jeg skal afkrydse alle de duplicater, som jeg ikke ønsker - er det vist en opgave, som varer til jul. Jeg troede faktisk at man kunne taste et "delete duplicates" et eller andet sted uden at skulle krydse dem af. Pyh ha, den var værre. Eller også håber jeg at jeg bare ikke har fundet ud af at slette duplicaterne.
Please help me
nu_igen
Avatar billede nva Praktikant
10. november 2008 - 08:01 #8
Det er korrekt at du skal markere dem du ønsker skal slettes - sorry, men hvordan skal programmet ellers vide, hvilken du ønsker at beholde?
Avatar billede nu_igen Guru
10. november 2008 - 11:17 #9
Hej nva
Når programmet nu alligevel finder både originaler og kopier af originaler, synes jeg da det var oplagt med en option, hvor man kan fjerne kopier et et snuptag. Du har sikkert forståelse for at jeg ikke kan krydse 18.000 filer af. Jeg har nu klaret mig med at brænde på 4 DVD-skiver, hvorefter jeg har slettet dem fra drevene. Herefter opretter jeg igen et mappesystem som det gamle. Ved at overføre filerne,får jeg at vide hvilke filer der findes i forvejen og om jeg ønsker at overskrive. Molboagtigt, men for mig virker det mere effektivt end at skulle krydse 18.000 filer af.
Hilsen Ingelein
Avatar billede nva Praktikant
10. november 2008 - 11:40 #10
Ja, hvis filerne hedder det samme er det jo ikke noget problem. Programmet finder også filer, der er ens men hedder noget forskelligt.
Avatar billede falster Ekspert
11. november 2008 - 13:12 #11
Jeg ville gøre således:

Behandle alle billeder (hvor de nu ligger) med "EXIF Image Renamer", jf. ovenfor.

Behandle alle billeder (hvor de nu ligger) med "jhead.exe" ved at "Re-name or date stamp files according to exif timestamp"
http://www.sentex.net/~mwandel/jhead/

Synkronisere de enkelte (gamle) mapper til en ny fremtidig mappe v.h.a. SyncBack (gratis udgave)
http://www.2brightsparks.com/downloads.html#freeware

SyncBack vil utvivlsomt kunne indstilles, så det er foholdsvis let at sørge for, at den ny mappe kun indeholder unikke.