Avatar billede osukido Nybegynder
05. november 2008 - 02:15 Der er 12 kommentarer

Wireless performance tuning

Hej Alle

Jeg har en 20/1 Mbit ADSL via TDC med egen Cisco-Linksys WRT160N wireless router.

Jeg benytter pt. ikke N standarden, da mine PC'er endnu ikke har netkort som understøtter denne N standard.

Men jeg benytter B og specielt G istedet.

Problemet er, at jeg via det trådløse netværk ikke kan trække mere end 5-8 Mbit download igennem wireless...?!

Jeg har siddet med 2 forskellige PC'ere et par meter fra routeren, og det forbedre ikke hastigheden...

Jeg er formentlig ikke den eneste som har oplevet dette, og jeg hører andre på G standarden som trækker op til 14 Mbit igennem på en wireless forbindelse... så har I nogen erfaring for hvorledes man skal performance tune sit wireless netværk, så man kan trække max hastighed ned fra 20/1 Mbit ADSL linien?

På forhånd tak.

:) Osukido
Avatar billede jakobcl Nybegynder
05. november 2008 - 09:17 #1
Hvis du benytter B så får du ikke mere igennem.
Avatar billede osukido Nybegynder
05. november 2008 - 10:13 #2
Jeg bruger G standarden på mine PC'ere - men får ikke mere end 5-8 Mbit igennem.
Avatar billede jakobcl Nybegynder
05. november 2008 - 11:22 #3
Hva får du igennem kablet ?
Bare for at lave en sammenlighning.
Avatar billede osukido Nybegynder
05. november 2008 - 11:32 #4
Jeg får imellem 17,0 - 17,5 Mbit igennem via kabel.
Det er klart der går noget fra på overhead, så på kabel er jeg fint tilfreds.
Avatar billede osukido Nybegynder
05. november 2008 - 11:35 #5
I min virksomhed har vi alle denne 20/1 Mbit løsning som hjemmearbejdsplads løsning, og langt de fleste har ikke N standard router endnu, så det er muligt jeg måske kan få mere ydelse igennem via N - men jeg er ligeså interesseret i hvordan man forbedre G standarden, hvis I har viden om hvorledes man forbedre hastigheden på G.
Avatar billede jakobcl Nybegynder
05. november 2008 - 12:06 #6
altså. der er noget jeg ikke forstår her.

lad mig givet et eksempel.
- du har en N draft router.
- du har 3 trådløse PC'ere. en med B, en med G og en med N.
Hvis alle 3 PC'ere er på trådløst så får du max B trådløst netværk.
Det trådløse netværk kan ikke blive hurtigere end den laveste fællesnævner.
(undtagelse hvis du har en Quadband N router)
Avatar billede osukido Nybegynder
05. november 2008 - 14:10 #7
Enig jeg forstår, men jeg har heller ikke nogen PC på med B standarden, men kan se jeg er kommet til at skrive at jeg har B og G. Det er blot hvad de understøtter, men de kører G alle sammen.
Bemærk dog at mine tests er lavet med kun 1 PC på med G standard - alle andre PC'ere har været slukket under test (også kablede PC'ere). Routeren har været resat og krypterings key kun opsat imod 1 PC.
Dette giver kun 5-8 Mbit hastighed, hvilket er lidt ærgeligt når ADSL'en yder 17,5 Mbit via kabel.
Avatar billede jakobcl Nybegynder
07. november 2008 - 08:12 #8
hejsa,

Check det one by one med alle dine PC'ere.
Og se også om der evt. er andre trådløse netværk i nærheden der kan forstyrre. Du kan evt. prøve at skifte kanal.

Det der kan forstyre et netværk er: mure/gulve, andre trådløse netværk, Microbølge ovne, baby alarmer etc. og endda varme i gulvet kan lave støj på den samme frekvens.
Avatar billede osukido Nybegynder
07. november 2008 - 08:57 #9
OK, takker - det forsøger jeg.

Hvad er teoretisk og praktisk muligt at opnå at hastighed på et trådløst netværk med 1 PC på under G standarden og under N standarden?
Avatar billede jakobcl Nybegynder
07. november 2008 - 09:49 #10
G= 54Mbps. Oftes er det dog semiduplex. dvs. 27 op og 27 ned. Men så skal du trække lidt fra i de forstyrelser der nu er.

N= 300Mbps eller 600Mbps alt efter om det er 2,4Ghz eller 5Ghs band du er på.

Hvis du kører på 5Ghz er der heller ikke så mange andre trådløse netværk der kan forstyrre.
Avatar billede osukido Nybegynder
07. november 2008 - 11:15 #11
OK, jeg har stadig ikke testet dit sidste forslag.

Men jeg testede i sin tid med en PC 1-2 meter fra routeren, og der trak den kun knap 8 Mbit igennem på G standarden.

Så hvis du mener jeg burde kunne hive op til 27 Mbit down på en G - så er der vel kun tilbage at skifte kanal tilbage - da vi ikke har andre forstyrrelser i nærheden, af dem du nævner.

Men der er vel ret stor risiko for at andre trådløse netværk også kører på de andre kanaler - men hvis der er tilstrækkeligt med kanaler at skifte imellem, burde jeg nok kunne finde et ledigt hul.

PS: Når jeg trækker en liste over trådløse netværk, så kan jeg vel se alle andre uanset hvilken kanal de sender på. Så kan jeg kun se f.eks. 5 andre - så må jeg prøve at skifte kanal op til 6 gange, og køre hastigheds test med hver kanal med en PC ved siden af routeren, enig?
Avatar billede jakobcl Nybegynder
07. november 2008 - 11:40 #12
Normal er en router sat til kanal 6, så prøv med kanal 1 eller 11.